Chcem podporiť F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Portugalska 2020

zdroj: Mercedes

Lewis Hamilton to dokázal. V Portugalsku sa 92. víťazstvom definitívne odpútal od Michaela Schumachera a na dlhé roky ho určite nikto nedetronizuje z prvej priečky historického rebríčka v počte výhier. A to Lewis zďaleka nekončí, keďže v najbližších sezónach bude rekord zveľaďovať o ďalšie triumfálne vavríny.

Pritom, keď Schumi v roku 2012 oznámil druhý a definitívny koniec kariéry v F1, nikomu by ani na um nezišlo, že už po ôsmich rokoch pôjdu jeho, zdanlivo neprekonateľné, rekordy do zabudnutia. Z aktívnych jazdcov na konci sezóny 2012 mal vtedy najviac víťazstiev Fernando Alonso (31) nasledovaný Sebastianom Vettelom (28) a Hamiltonom (21), čo bolo na svetelné roky ďaleko od Schumacherových čísel. Navyše Lewis po nahradení Schumiho v Mercedese dokázal v ďalšej sezóne vyhrať iba jedny preteky. Pri vtedajšej dominancii Red Bullu a Sebastiana Vettela sa všeobecne očakávalo, že práve Seb by mohol ohroziť aspoň niektoré rekordy rodáka z Kerpenu. Veď Vettel vyhral v ročníku 2013 rekordných 13 veľkých cien a sezónu končil so 41 kariérnymi víťazstvami. Prelom nastal v roku 2014 s príchodom nových pohonných jednotiek. V tej sezóne začala éra strieborných šípov, ktorá, žiaľ, spravila z boja o titul triumfálny pochod Mercedesu a Hamiltona za pokorením všetkých mysliteľných rekordov v F1. Éra, ktorá trvá prakticky až dodnes. Minimálne ešte v nastávajúcom ročníku môžeme zabudnúť na zmenu.

Čísla hovoria jasnou rečou. Lewis za posledných sedem sezón videl šachovnicovú vlajku ako prvý v cieli 70-krát. Šampionát nevyhral iba v roku 2016, keď tesne nestačil na tímového kolegu Nica Rosberga, ktorý využil v tej sezóne niekoľko Hamiltonových chýb či technických porúch. A je iba otázkou času, kedy sa v tomto ročníku podarí šesťnásobnému majstrovi sveta dokráčať k siedmemu titulu.

Už v nedeľu v Imole zrejme získa Mercedes siedmy titul v Pohári konštruktérov po sebe. Túto formalitu môže, už iba teoreticky, prekaziť Red Bull. Verstappen s Albonom by museli získať o 34 bodov viac ako strieborné šípy, čo pri súčasnej Albonovej forme znie ako utópia. Inak povedané, ak Hamilton s Bottasom nazbierajú aspoň 11 bodov, môže nemecká stajňa vyťahovať šampanské s majstrovskými tričkami, šiltovkami a rúškami.

Sám Hamilton ešte nebude mať vyhrané. Aj keby v Imole vyhral so ziskom extra bodu za najrýchlejšie kolo pretekov a Bottas by skončil horšie ako desiaty, tak by mu chýbal na definitívny zisk siedmeho titulu ešte jeden bodík. A na jeho získanie by mal Brit luxusné štyri pokusy.

O tom, čo zaujímavé ešte z pohľadu štatistík priniesla VC Portugalska, sa opäť dočítate v nasledujúcich riadkoch, ktoré uverejnil Auto Motor und Sport:

  • Hamilton vyhral v Portimau s náskokom 25,592s. Žiadny iný víťaz netriumfoval v tohtoročných pretekoch s väčším náskokom.
  • Aj keď sa počas VC Portugalska zmenilo čelo pretekov až šesťkrát, do cieľa prišli najrýchlejší štyria jazdci z kvalifikácie v rovnakom poradí.
  • Už šiestykrát v tejto sezóne sme mali pódium v zložení Hamilton, Bottas, Verstappen, čo je druhé najčastejšie pódium v jednom ročníku v histórii F1. Vedú Hamilton, Rosberg a Vettel, ktorí boli spoločne na stupňoch víťazov až deväťkrát v sezóne 2015.
  • Hamilton momentálne drží rekordy v počte víťazstiev (92), pole positions (97), pódiových umiestení (161) a nazbieraných bodov (3687).
Mercedes
  • Ďalší Schumiho rekord, ktorý ešte môže v tejto sezóne Lewis prekonať, sú vedúce kolá v pretekoch. Michael je stále na čele s 5111 kolami vo vedení pretekov, avšak Hamilton zaostáva na druhom mieste už iba o 135 kôl.
  • Hamilton tiež zveľadil vlastný rekord v počte víťazstiev na rôznych tratiach. Portimao bolo už 28. rôznym okruhom, na ktorom vyhral. Druhý v poradí Schumi to dokázal na 23 tratiach. V Imole môže Lewis pridať okruh s poradovým číslom 29. V budúcom roku bude môcť rozšíriť zbierku o holandský Zandvoort, Vietnam a špekuluje sa aj o saudsko-arabskej Džidde. Iba na štyroch tratiach, na ktorých štartoval, nedokázal Hamilton ani raz vyhrať v kariére v F1 – francúzske Magny-Cours, španielska Valencia, kórejský Yeongam a indický Buddh.
  • Lewis má na konte viac výhier ako druhých, tretích a štvrtých miest dokopy – 92:90.
  • Ak Hamilton vyhrá vo zvyšných piatich pretekoch tejto sezóny, má šancu na dorovnanie Schumacherovho a Vettelovho rekordu v počte víťazstiev v jednom ročníku. Schumi v roku 2004 a Seb v 2013 vyhrali po 13 pretekov.
Mercedes
  • McLaren bol na čele VC Portugalska štyri kolá zásluhou Carlosa Sainza, čo je najviac od Číny 2013, keď šesť kôl viedol Jenson Button.
  • Vďaka ďalšiemu fantastickému výkonu Pierra Gaslyho bodovala stajňa AlphaTauri už deviatykrát za sebou. Niečo také sa stajni nepodarilo ani za čias starších názvov Toro Rosso či Minardi.
  • Gasly v tomto roku nazbieral 63 bodov počas 12 pretekov. Rovnaký počet bodov získal v prvých dvanástich veľkých cenách minulej sezóny vo farbách Red Bullu.
  • Pred závodom v Portimau delilo stajne Racing Point, McLaren a Renault iba šesť bodov na treťom až šiestom mieste v Pohári konštruktérov. A aj po Portugalsku sú tri spomínané tímy stále v rozmedzí šiestich bodov.
  • Vettel (Ferrari), Grosjean (Haas), Russell a Latifi (obaja Williams) sú jedinými jazdcami, ktorí v tejto sezóne neodjazdili ani jedno kolo v prvej trojke.
Scuderia Ferrari Press Office
  • Pred aktuálnym ročníkom Sebastian Vettel nedokončil preteky ani raz na desiatom mieste. V tejto sezóne sa mu to podarilo už štyrikrát.
  • Veľká cena Portugalska mala premiéru v F1 po dlhých 24 rokoch. Najväčší časový rozdiel medzi dvoma pretekmi F1 v tej istej krajine držalo aj predtým Portugalsko s prestávkou 24 rokov medzi sezónami 1960 (Porto) a 1984 (Estoril). To sa pravdepodobne zmení v budúcom ročníku, keď by sa mala vrátiť do kalendára F1 VC Holandska po 36 rokoch.
  • Medzi poslednými pretekmi v Imole 2006 a nedeľnou VC Emilia Romagna 2020 ubehne 5306 dní. To je historicky šiesta najdlhšia pauza na jednom okruhu. Rekord drží legendárny americký Indianapolis, kde sa medzi rokmi 1960 a 2000 nešli preteky až 14 727 dní.

Možno vás zaujme

Komentáre