logo F1online.sk

Shovlin o Hamiltonovi a Schumacherovi: V aute veľmi podobní, len mimo neho úplne iní

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala14. 10. 2020

Šéf inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin je jedným z ľudí, ktorí počas svojej kariéry spolupracovali s oboma rekordmanmi v počte víťazstiev. S Michaelom Schumacherom spolupracoval v rokoch 2010-12, nuž a s Lewisom Hamiltonom od Schumiho rozlúčky s Formulou 1 až doteraz. Všimol si, že obaja majú veľmi podobný pracovný a jazdecký štýl, čím prevyšujú iných jazdcov.

Andrew Shovlin tým čiastočne odpovedal kritikom Lewisa Hamiltona, podľa ktorých britský pretekár vďačí za svoje úspechy len monopostu. Ľudia si vraj neuvedomujú, že Hamilton pracuje tak tvrdo ako aj Schumacher, ktorého rekord v nedeľu vyrovnal.

“Pracuje veľmi tvrdo. Súperi si o ňom možno myslia, že keď sadne do auta, tak je proste rýchly a nepracuje tak veľa hodín,” hovorí Andrew Shovlin, ktorého cituje racefans.net. “V skutočnosti je to jeden z najtvrdšie pracujúcich pilotov, akých som kedy spoznal.”

Táto ustavičná práca prináša ovocie. Aj vďaka nej má v kritických momentoch výhodu v porovnaní s jeho súpermi či tímovým kolegom. “Keď lepšie pochopí, ako fungujú pneumatiky, ako funguje auto, ako využiť všetky dostupné nástroje, tak to vie zapracovať do svojho jazdenia.”

Je vytrvalý. Každá príležitosť, ktorá mu utečie, predstavuje pred ďalšími pretekmi niečo, čo treba opraviť. Spolu s Bonom a Marcusom (Dudleym, výkonnostný inžinier Lewisa Hamiltona, pozn. red.), jeho inžiniermi a tiež širším okruhom ľudí z tímu sa snažia porozumieť tým problémom.”

Tu nachádza Shovlin paralelu so Schumacherom: “Keď Michael prišiel ku nám do tímu, tak vec, v ktorej vynikol, bola jeho snaha pracovať aj na tých drobných ziskoch. Nezáležalo na tom, či to bola len stotina sekundy, on sa snažil a postupne ich zbieral.”

“Michael mal tiež schopnosť jazdiť s balansom, ktorý bol najrýchlejší. Ak ste potrebovali mať nedotáčavé auto, on ho ovládol, ak bolo treba popracovať na predných pneumatikách, vedel to. Svojím jazdeckým štýlom sa vedel veľmi dobre prispôsobovať. Tieto dve vlastnosti má aj Lewis. Veľa dobrých jazdcov nemá jeden vyhranený štýl, prispôsobia sa tomu, čo je najrýchlejšie.” To ho odlišuje napríklad od Sebastiana Vettela, ktorý potrebuje mať stabilnú zadnú časť, či od Kimiho Räikkönena, ktorému zas záleží na tom, aby dobre reagovala predná polovica auta.

Volanty dnešných monopostov sú najkomplikovanejšie v celej histórii Formuly 1 a inštrukcie od inžinierov sa v porovnaní s minulosťou tiež nijako nezjednodušili. Hamilton ale ovládol aj tento aspekt jazdenia — rovnako ako kedysi Schumi.

“Pri Michaelovi nezáležalo na tom, koľko inštrukcií ste mu dali, aby ich počas kola vykonal. Mohlo ísť o zmenu v rozložení brzdnej sily, o to, kde má viac šetriť pneumatiky, čo má spraviť, aby ich dostal do správneho pracovného okna — on to všetko vedel dať dokopy,” spomína 46-ročný Brit. “A to je ďalšia vec, ktorú robí aj Lewis. Môžete na seba vrstviť jednu vec na druhú, on na ne nezabudne. Spraví ich a keď mu dáte ešte niečo ďalšie, on si to len pridá navrch.”

Záver podľa Shovlina: “Myslím si, že sú si oveľa podobnejší v tom, ako pracujú v monoposte, než by ste si možno mysleli. Len mimo monopostu sú to dve dosť rozdielne osobnosti. Ich osobnosti by sa nemohli líšiť viac.”

Súvisiace články