logo F1online.sk

Pirelli očakáva vo Vegas sťažnosti na pneumatiky

Pneumatiky Pirelli
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 11. 2023

Formulu 1 čaká najväčšie a najdôležitejšie podujatie v kalendárnom roku 2023. Pár dní pred štartom pretekov to však vyzerá, že pokaziť sa toho môže naozaj mnoho. Štrajk zamestnancov hotelov, lístky za zníženú cenu a nízke teploty ohrozujú fanúšikovský i športový úspech podujatia. Najviac nás trápi posledná menovaná skutočnosť a aj Pirelli ide do Vegas očakávajúc hromadu sťažností.

Dodávateľa pneumatík sa zrejme nikto nezastane, ale ísť do pretekov s nulovými informáciami a teplotami okolo päť stupňov, to chce poriadnu guráž. Nezabúdajme, že v sobotnej kvalifikácii by mohlo spŕchnuť, čo by celú vec okolo zahrievania pneumatík ešte skomplikovalo. Okruh na Vegas Strip nemá prakticky žiadne rýchle zákruty, takže zahrievanie predných gúm pri takých nízkych teplotách bude viac ako zložité.

„Myslím si, že vo Vegas sa bude hovoriť o Pirelli a dôvodom sú teploty,“ priznáva šéf spoločnosti pre oblasť motoristického športu Mario Isola. „Podľa mojich informácií je asfalt pomerne hladký, takže sa dá očakávať, že úroveň priľnavosti bude pomerne nízka. Aj keď sme zvolili tri najmäkšie zmesi, tak si dokážem predstaviť, že pri nízkych teplotách a na okruhu, ktorý negeneruje dostatok energie, bude zahrievanie pneumatík zložité.“

Pre všetkých jazdcov a všetky tímy je to nezávideniahodná situácia. Najhoršie na tom však bude naozaj Pirelli, pretože vlastného zamestnávateľa či bohaté vedenie Formuly 1 nemôžete kritizovať, ale dodávateľ pneumatík je vždy ľahký terč. Zdá sa, že na túto alternatívu je pripravené aj samotné Pirelli.

„Pre všetkých je to krok do neznáma. V Las Vegas bude chladno a je to mestský okruh, takže sme tímy s predstihom požiadali o ich simulácie, aby sme sa pokúsili zistiť, koľko energie dodáva okruh do pneumatík. Máme tiež informácie od výrobcov asfaltu, vďaka ktorým sme sa snažili porozumieť, akú degradáciu môžeme očakávať,“ vysvetľuje Isola.

„Stále nám však zostáva visieť nad hlavou množstvo otáznikov. Rozhodli sme sa nasadiť tri najmäkšie zmesi, aby pneumatiky vyprodukovali čo najviac priľnavosti. Dokážem si však predstaviť, že s prudkou evolúciou trate a nedostatkom priľnavosti sa dočkáme sťažností,“ dodal zástupca Pirelli vo Formule 1.

Zdá sa, že očakávať môžeme naozaj všeličo. Rovnako ako jazdci či tímy si to uvedomuje aj Isola. „Budeme manažovať situáciu, ale je to veľká neznáma. Na rýchlej trati s dlhými rovinkami a takýmito podmienkami však bude akýkoľvek manažment dosť náročný,“ varoval taliansky inžinier.