Chcem podporiť F1online.sk

Štatistické lahôdky: VC Eifelu 2020

zdroj: Pirelli Motorsport

Vďaka celosvetovej pandémii sa do kalendára Formuly 1 vracia ikonická trať, ktorá je v motoristickom svete skutočným pojmom. Kvôli umiestneniu v pohorí Eifel ju pokojne môžeme porovnávať so Spa-Francorchamps v belgických Ardenských lesoch. Obe lokality majú spoločnú jednu vec — špecifickú mikroklímu. Tá sa v histórii neraz postarala o zaujímavý priebeh pretekov. Spomenutá jedinečnosť je možno zapríčinená tým, že obidve miesta sú od seba vzdialené iba približne sto kilometrov. Namiesto Belgicka sa však ocitáme v Nemecku. Pod majestátnym hradom Nürburg, počiatky ktorého siahajú do druhej polovice 12. storočia, sa rozprestiera okruh s neskutočnou históriou — Nürburgring.

Historický Nürburgring sa s tým moderným nedá vôbec porovnať. Využíva z neho iba minimum na južnom cípe. Napriek tomu pojmy ako Zelené peklo, Nordschleife, Bergwerk či Karussell pozná každý pravý motoristický fanúšik. Čo všetko sa na ňom stihlo udiať?

  • Žiadny iný okruh v dejinách F1 nehostil preteky s toľkými rôznymi názvami. Grand Prix Eifelu bude pre Nürburgring štvrtým označením.
  • V rokoch 1951 – 2013 sa uskutočnilo 26 veľkých cien Nemecka. Preteky sa konali v sezónach 1951 – 1954, 1956 – 1958, 1961 – 1969, 1971 – 1976, 1985, 2009, 2011, 2013.
  • Súčasní priaznivci F1 si Nürburgring spájajú najmä s označením GP Európy. Tá sa jazdila dvanásťkrát v rokoch 1984, 1995 – 1996 a 1999 – 2007.
  • V sezónach 1997 a 1998 sa v pohorí Eifel jazdilo pod hlavičkou GP Luxemburska.
  • Na Nürburgringu sa doteraz odjazdilo 40 pretekov F1, z toho 15-krát vyhral pilot štartujúci z pole position.
Twitter/Red Bull Racing
  • Ikonickú trať ako Nürburgring si treba aspoň trochu predstaviť z hľadiska jej zrodu, lebo čoskoro oslávi storočnicu. Prvé práce začali v roku 1925, na jeho budovaní sa podieľalo 2 500 pracovníkov. Výstavba trvala dva roky a zhltla približne osem miliónov mariek. Architektom bol Gustav Eichler.
  • Úvodné preteky sa na takmer 23-kilometrovom okruhu konali 18. júna 1927. Víťazom sa stal Rudolf Caracciola. Nemec tu vyhral aj v rokoch 1928, 1931, 1932, 1937 a 1939.
  • Povojnové Nemecko privítalo šampionát F1 až v roku 1951, voľba padla na Nürburgring. Ten bol dlhé roky bezkonkurenčne najdlhšou dráhou kalendára. V rokoch 1951 – 1966 meral 22,810 km.
  • Pred veľkou cenou sezóny 1967 bola trať predĺžená o 25 metrov. Úpravami prešla záverečná časť okruhu, keď mierne zakrivenú rovinku Tiergarten nahradila spomaľujúca zákruta Bremskurve. Na tejto verzii sa pretekalo do roku 1976, keď havaroval Niki Lauda.
McLaren/Twitter
  • Žiaľ, prírodná a náročná trať si vyžiadala viacero ľudských životov. V monopostoch F1 zahynuli Onofre Marimon (1954, Maserati), Peter Collins (1958, Ferrari), Carel Godin de Beaufort (1964, Porsche), John Taylor (1966, Brabham) a Gerhard Mitter (1969, BMW Formuly 2, ktorá pretekala spolu s F1).
  • Prvým trom ročníkom dominovalo Ferrari. Po dvoch triumfoch Alberta Ascariho, ktorý v Nemecku získal premiérové víťazstvo, sa v roku 1953 tešil z výhry jeho kolega Giuseppe Farina. Prvý majster sveta pre zmenu vyhral posledné preteky kariéry.
  • Juan Manuel Fangio zvíťazil na Nürburgringu trikrát. Zakaždým sa mu to podarilo v inom monoposte. V roku 1954 zvíťazil s Mercedesom, v 1956 s Ferrari a v 1957 s Maserati.
  • Počas GP v ročníku 1961 sa do knihy rekordov zapísal Phil Hill (Ferrari). V kvalifikácii i pretekoch stlačil hodnotu času jedného kola pod hranicu deviatich minút.
  • V roku 1961 zvíťazil Stirling Moss na monoposte Lotus Climax. Hoci jazdil za súkromný tím Roba Walkera a oproti silnému Ferrari nemal mať šancu, opak bol pravdou. Pred štartom sa z oblohy spustil dážď a na mokrej vozovke sa Moss dostal do čela. O pár kôl neskôr začal asfalt pomaly osychať a súperi ho sťahovali, ale ani to ho nezastavilo. Pred koncom sa nebo zasa rozplakalo. Brit s náskokom cez 20 sekúnd pred duom W. von Trips a P. Hill na Ferrari získal zaslúžený triumf. Stirling Moss v Nemecku zaknihoval posledné víťazstvo i bodované umiestnenie v F1.
  • V sezóne 1962 zaznamenal Dan Gurney pre automobilku Porsche jedinú formulovú pole position. V pretekoch si vybojoval tretiu priečku.
  • Za najväčšieho znalca starého Nürburgringu sa považuje Jacky Ickx. Belgičan tu získal tri pole positions a dve víťazstvá. V roku 1969 zajazdil kvalifikačné kolo časom 7:42,1; čo sa dovtedy nikomu nepodarilo. O tri roky neskôr, v sezóne 1972, dosiahol v kokpite Ferrari posledné víťazstvo v F1. Scuderia čakala na ďalšie prvenstvo do GP Španielska 1974.
  • Niki Lauda nemal na tento okruh príliš dobré spomienky, ale v kvalifikácii sezóny 1975 na červenom Ferrari stlačil čas kola pod sedem minút – 6:58,6.
  • Deň 1. august 1976 sa navždy zapísal do dejín tejto trate. Po havárii v plameňoch takmer uhorel spomenutý Niki Lauda. Prežil vďaka zásahu kolegov, ktorými boli Arturo Merzario, Brett Lunger, Guy Edwards a Harald Ertl. Táto nehoda ukončila éru klasického okruhu Nürburgring, štafetu prebral jeho mladší a oveľa kratší súrodenec…
Honda Racing F1
  • Modernú verziu okruhu poznáme od roku 1984. Nová trať sa vrátila do kalendára Formuly 1, no nie ako Grand Prix Nemecka. Tú hostila o rok neskôr. Následne sa tu desať sezón najrýchlejšie autá sveta nepreháňali. Výsostné postavenie v Nemecku získal Hockenheim.
  • Ani moderný okruh neušiel zmenám. Veľké ceny sa v rokoch 1984 a 1985 odjazdili na trati s dĺžkou 4,542 km. Keď sa F1 pod hrad Nürburg o desať rokov vrátila, dráha sa predĺžila o 14 metrov. Zmenilo sa využívanie prejazdu šikanou Veedol.
  • Pred sezónou 2002 došlo k poslednému predĺženiu okruhu. Za cieľovou rovinkou sa vybudovala Mercedes Aréna, čím sa trať natiahla o pol kilometra na aktuálnych 5,148 km.
  • Najrýchlejšie kolo pretekov ročníka 1984 zajazdila časom 1:23,146 dvojica Nelson Piquet (Brabham) a Michele Alboreto (Ferrari). Odvtedy sa v F1 nič podobné nestalo.
  • V roku 1995 zaknihoval Michael Schumacher (Benetton) svojské double, keď zvíťazil na nemeckých okruhoch Hockenheimring i Nürburgring. Nemec napokon na tejto trati získal päť víťazstiev, ku ktorým pridal tri pole positions.
  • Najšialenejšie preteky sa na Nürburgringu odohrali v sezóne 1999. Priebeh GP poznačil dážď i chyby špičkových stajní. Adept na titul majstra sveta Eddie Irvine (Ferrari) čakal počas zástavky v boxoch na “stratenú“ pravú zadnú pneumatiku. Pódium i preto obsadili tímy bývalých majstrov sveta. Jediný triumf zaznamenala stajňa Stewart vďaka Johnnymu Herbertovi, ktorého na treťom mieste doplnil kolega Rubens Barrichello. Na striebornom stupienku skončil Jarno Trulli s Prostom.
  • Úvod danej veľkej ceny poznačila strašidelná nehoda Pedra Diniza (Sauber), ktorý sa po kontakte s Alexom Wurzom (Benetton) otočil kolesami nahor a v tejto polohe dokĺzal do štrkovej zóny. Našťastie, nič vážnejšie sa mu nestalo a všetko prežil bez ujmy na zdraví.
  • V roku 2001 sledovali fanúšikovia súboj o prvenstvo v podaní bratov Michaela a Ralfa Schumacherovcov. Duel ukončila Ralfova penalizácia 10 sekúnd STOP/GO za prekročenie bielej čiary na výjazde z boxov.
  • Ralf sa doma predsa len radoval z triumfu, keď ovládol preteky ročníka 2003. Tie vošli do dejín kolíziou M. Schumachera s Juanom P. Montoyom. Po vzájomnom kontakte skončil Michael zahrabaný zadnými kolesami v štrku. Keďže mu motor nezhasol, po pomoci traťových maršalov pokračoval ďalej. Napriek nabratej strate preťal cieľovú pásku piaty. Získal dôležité štyri body, bez ktorých by sa v danom roku majstrom sveta nestal. Michael po tejto GP prekonal historický rekord, ako prvý pilot v dejinách F1 pokoril hranicu 1 000 získaných bodov.
  • Posledná GP Európy sa na Nürburgringu jazdila v roku 2007. Išlo o dosť šialené preteky, poznačené mohutným dažďom. V úvode na to doplatila pätica pilotov (Liuzzi, Speed, Rosberg, Sutil a Button), ktorí uviazli v štrku. Skončil tam i L. Hamilton, ale za pomoci žeriavu sa dostal naspäť na okruh. Napriek tomu sa v desiatych pretekoch svojej debutovej sezóny prvýkrát ocitol nielen mimo bodovanú osmičku, ale aj mimo pódium. V úvode šesť kôl viedol debutant za volantom Spykeru Marcus Winkelhock. Pre Nemca to boli jediné formulové preteky. O prvenstvo tvrdo bojovali Felipe Massa a Fernando Alonso.
  • Pod hlavičkou GP Nemecka roku 2009 sa z prvého víťazstva kariéry tešil Mark Webber. Aby toho nebolo málo, do pretekov vyrazil z premiérovej pole position.
  • Zaujímavá bola i Veľká cena sezóny 2011. Na štarte stálo šesť domácich pretekárov, čo bola štvrtina jazdeckého poľa! Jeden z nich, Nick Heidfeld, po kontakte so Sebastiénom Buemim skončil v štrku. Ešte predtým sa jeho predná časť auta na moment dostala do vzduchu. Po preťatí cieľovej pásky musel Alonso odstaviť nepojazdné Ferrari vedľa trate. Do boxov ho na svojom monoposte doviezol tretí Mark Webber.
  • Pódium ročníka 2013 obsadili Vettel, Räikkönen, Grosjean. Okrem nich na nemeckom Nürburgringu pretekali Bottas, Hamilton, Pérez a Ricciardo. Zvyšní trinásti piloti tu počas víkendu absolvujú formulový debut. Pozrime sa stručne na výsledky siedmich statočných.
Red Bull Content Pool
  • Kimi Räikkönen má s Nürburgringom najviac skúseností, v nedeľu odjazdí desiatu tunajšiu GP. V roku 2003 získal prvú pole position, zopakoval ju o štyri roky neskôr.
  • Iceman tu nikdy nevyhral. Najbližšie mal k tomu v sezóne 2005, no po explózii pravého predného zavesenia v nájazde do posledného kola skončil v štrkovej zóne. Dôvodom bola vibrujúca pneumatika, ktorú vďaka vtedajším pravidlám nesmel vymeniť. Pri nekontrolovateľnom šmyku len o milimetre minul prechádzajúceho Jensona Buttona. Víťazstvo padlo do rúk F. Alonsa, mieriaceho za premiérovým majstrovským titulom.
  • Kimiho najlepším umiestnením je druhá priečka z roku 2013 a tretia z ročníka 2002. Z doterajších deviatich účastí bodoval iba trikrát; cieľ nevidel v štyroch podujatiach.
  • Lewis Hamilton má na konte štyri nürburgringské štarty, polovicu z nich premenil na body. Ešte v kokpite McLarenu si v sezóne 2011 pripísal jediné tunajšie víťazstvo. V nedeľu bude mať príležitosť pre Mercedes získať prvé víťazstvo od roku 1954.
  • Omnoho lepšiu bilanciu má domáci Sebastian Vettel. Pri troch účastiach neskončil horšie než štvrtý ani v kvalifikácii ani v pretekoch. Okrem triumfu z roku 2013 pridal druhé miesto v ročníku 2009 a štvrté o dva roky neskôr.
  • Po dve účasti majú v pohorí Eifel pripísané Sergio Pérez a Daniel Ricciardo. Austrálčan sa na bodované priečky nedostal ani raz, jeho najlepším umiestnením je 12. miesto v ročníku 2013. Na rovnakých pretekoch skončil Mexičan ôsmy.
  • Jedenkrát sa pod starobylým hradom Nürburg predstavili Romain Grosjean a Valtteri Bottas. Francúzov výsledok sme uviedli vyššie, Fín slabý Williams dostal na 16. pozíciu.

Predpovedať výsledky nedeľných pretekov v nevyspytateľnom pohorí Eifel je tentoraz ťažké. Nepridáva tomu ani avizované chladné počasie, keďže teploty sa majú pohybovať okolo desiatich stupňov Celzia. Komu pomôžu tieto nízke jesenné teploty? Premiešajú poradie, pozmenia rozloženie síl? Uvidíme, ale Nürburgring nás istotne nesklame.

Možno vás zaujme

Komentáre