logo F1online.sk

Sainz: Takáto zákruta nemá v kalendári F1 čo robiť

Carlos Sainz
© FOM
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl27. 9. 2020

Dvanásť pretekov v rade trvala séria, počas ktorej bodoval aspoň jeden jazdec McLarenu. Prvýkrát od Mexika 2019 sa stalo, že ani jeden z oranžových monopostov nezískal ani bod. Ruské podujatie bolo pre McLaren doslova katastrofou po všetkých stránkach.

Celý koncept sa rozsypal už v druhej zákrute. Carlos Sainz urobil jasnú jazdeckú chybu, keď sa v druhej zákrute dostal do výbehovej zóny, a aby sa vyhol penalizácii, snažil sa vrátiť na trať predpísanou cestou. Neubral však z plynu, zle si vypočítal uhol a nárazom do bariéry si doslova roztrieskal ľavú stranu svojho monopostu.

Za ním idúci Lando Norris jednak musel prudko spomaliť, a zároveň prešiel cez úlomky zo Sainzovho auta. Zrejme tieto úlomky boli príčinou poruchy riadenia, s ktorou sa Norris trápil počas celých pretekov.

„V prvom rade sa ospravedlňujem celému tímu. Špinavá strana roštu bola strašná, všetci sme tam mali slabší štart, chýbal nám grip. Pred druhou zákrutou som však stále bol v dobrej pozícii. Zdalo sa mi, že mám niekoho na vnútornej strane (Stroll, pozn. red.), takže som trochu otvoril svoje riadenie a naskočil na veľký obrubník. V tej chvíli som sa snažil obísť zákrutu cez určenú výbehovú zónu, no bol som príliš rýchly. Zle som si vypočítal nájazdovú rýchlosť a v danom približovacom uhle som sa už nedokázal vyhnúť nárazu. Trať tam navyše bola veľmi špinavá, pričom môj náraz bol veľmi tvrdý,“ povedal Carlos Sainz, ktorý sa po nehode podrobil vyšetreniam v lekárskom centre, ktoré preukázali, že neutrpel žiadne zranenia.

Na jednej strane – jasná Sainzova chyba. Na druhej strane, nielen on, ale aj ďalší jazdci boli po štarte v podobnej pozícii – dostali sa na vnútorný obrubník a v zlomku sekundy sa museli rozhodnúť, či sa hneď vrátia na trať, alebo prejdú cez určenú výbehovú zónu. Napríklad Pérez tesne pred Sainzom zvolil okamžitý návrat na trať, rovnako sa rozhodli aj ďalší jazdci, čo možno vidieť aj na videu z pohľadu Kevina Magnussena.

Po bitke je každý generál a nikto z nás nesedel v monoposte F1, no pre Sainza by aj prípadná päťsekundová penalizácia bola určite menším zlom než to, čo sa napokon stalo. „Chcel som sa vyhnúť penalizácii, pričom to bolo veľmi rýchle rozhodnutie. Keď som si pozeral opakované zábery štartu, tak aj ďalší jazdci opustili trať v druhej zákrute a priamo sa tam vrátili bez toho, aby prešli cez určenú výbehovú zónu. Nedostali však trest, čiže som sa možno mohol rozhodnúť rovnako ako oni,“ povedal Španiel. Druhá ruská zákruta skrátka nie je dobrá, odporuje princípom zdravého pretekania a vytvára buď nezmyselné penalizácie, alebo nepríjemné nehody. Ešte horšiu nehodu než tú Sainzovu sme presne na rovnakom mieste videli pred rokom v F2. „Takáto zákruta by v kalendári F1 nemala existovať. Nie je to dobré miesto na pretekanie a vyslovene vytvára takéto typy situácií,“ vyhlásil Carlos Sainz, ktorý má z posledných víkendov veľmi rozporuplné štatistiky – v Belgicku ani neodštartoval, v Taliansku skončil druhý, v Mugelle však skončil hneď v úvode po reštarte a teraz jeho preteky trvali dve zákruty.

Lando Norris prešiel cez úlomky zo Sainzovho auta a prepadol sa na posledné miesto. Tím ho v prvom kole povolal do boxov, jednak z preventívnych dôvodov a kontroly auta, a taktiež s úmyslom prezuť na tvrdú zmes, a dotiahnuť to s ňou prípadne až do cieľa. Lando sa krátko po zastávke sťažoval na problémy s riadením a zdalo sa, že McLaren možno stratí hneď v úvode obe autá.

Mladý Brit napokon zabojoval, pobavil v peknom trojsúboji s Albonom a Russellom a postupne stúpal poradím nahor. Kým Albon, ktorý tiež v prvom kole obul tvrdé pneumatiky, zvolil druhú zastávku, McLaren to chcel s Norrisom dotiahnuť do cieľa na tvrdej sade. Opäť – po bitke je každý generál, ale Norris bez nejakého externého zásahu ako safety car a podobne nemal s touto stratégiou šancu získať body. Nebolo prekvapením, že v závere jeho pneumatiky doslova odišli. Musel absolvovať druhý pitstop a do cieľa prišiel hlboko v poli porazených.

„Extrémne ťažké preteky. Štart nebol fantastický ani zlý, no v druhej zákrute som sa dostal trochu dozadu. Následne som sa musel vyhnúť úlomkom z Carlosovho auta, ktoré zrejme poškodili aj môj monopost. Neboli sme ďaleko od bodov, no na tvrdej zmesi nám to v závere tesne nevyšlo. Musíme sa zlepšiť pred ďalšími pretekmi,“ skonštatoval Lando Norris.

McLaren síce zostal tretí v Pohári konštruktérov, no Racing Point i Renault sa k nemu výrazne priblížili. Skončila sa séria dvanástich pretekov v rade, počas ktorých McLaren bodoval. Britskej stajni nevyšlo vôbec nič. „Nedeľa plná sklamania. Po prvých dvoch zákrutách sme mali prakticky po pretekoch. Lando sa prepadol poradím, keď sa vyhýbal úlomkom z Carlosovho auta. Na konci prvého kola sme sa rozhodli prezuť Landa na tvrdú zmes. Snažili sme sa na nej ísť až do cieľa. Bola to hraničná voľba z pohľadu dlhej životnosti tejto zmesi. Lando odovzdal svoje maximum, ale bez ďalšieho safety caru, ktorý by zamiešal poradím, nemal šancu niečo skutočne spraviť. Tím na trati aj v továrni odviedol tvrdú prácu, preto je ťažké prijať fakt, že odchádzame s nulou na bodovom konte. Musíme ísť ďalej, pochopiť slabiny nášho auta, pracovať na vylepšeniach a v Nemecku sa vrátiť silnejší,“ povedal šéf tímu Andreas Seidl.