logo F1online.skF1online.sk

Verstappen v Monze prepísal históriu. Sainz a Leclerc rozpútali malú vojnu

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala3. 9. 2023

Max Verstappen zvíťazil desiatykrát v rade. Jeho Red Bull sa síce na zdolanie Ferrari zapotil viac, než sme pred pretekmi očakávali, ale keď sa Holanďan dostal dopredu, v priamom prenose sme ho už takmer nevideli. Podobne sa pred pilotov Ferrari v ďalšej časti pretekov dostal aj Sergio Pérez. Po tomto však nasledoval jeden z najbrilantnejších súbojov pilotov Ferrari v histórii.

Preteky skončili ešte skôr než začali pre Júkiho Cunodu, ktorý to odstavil v zahrievacom kole pre poruchu pohonnej jednotky. Stojace AlphaTauri pred bývalou Parabolicou nemalo zaradený neutrál, takže na trať musela vstúpiť ťažká mechanizácia. Štart bol odložený, aj keď si FIA ani v tomto prípade neodpustila zmätok a hodnú chvíľu nechala stáť pilotov nehybne na rošte, čo z technického hľadiska nebolo zvlášť zdravé pre monoposty.

Nakoniec sa ukázalo, že problém nebol ani tak odstavený monopost Júkiho Cunodu, ale štartovacie svetlá, ktoré nakoniec zhasli o 15:20, teda o dvadsať minút neskôr.

Na štarte boli všetci piloti nesmierne disciplinovaní a prvé kolá sa zaobišli bez incidentov aj zásadnejších zmien v poradí. Najlepšia päťka zostala nezmenená, o šieste miesto zviedli súboj Alex Albon a Oscar Piastri. Aj keď Williams v prvom kole spadol na siedme miesto, v nasledujúcom sa vrátil na šieste.

Nádeje Tifosi na udržanie vedenia netleli krátko, aj keď už v 4. kole sa Max Verstappen nalepil za Carlosa Sainza. Holanďan v tomto okamihu hlásil: „Carlos sa už kĺže, takže všetko je v poriadku.“ Pneumatiky Ferrari sa necítili dobre a v úvode 6. kola Verstappen zaútočil, ale Sainz ho v prvej zákrute vyviezol von.

Obaja piloti Ferrari sa udržali blízko pri sebe a mohli si aspoň psychicky pomáhať. Okrem toho sa mohli spoliehať na maximálku Ferrari, ktoré na rovinkách priam lietali. Aj keď motor odvádzal pre Sainza neskutočnú prácu a takisto ju odvádzal aj sám Španiel, stav jeho zadných pneumatík sa postupne zhoršoval.

V 14. kole vyvrcholil súboj Russella a Péreza o štvrté miesto, keď sa obaja ocitli mimo trať. Krátko na to Sainz prebrzdil v prvej zákrute, Verstappen si nachystal dobrý výjazd do druhej šikany a zavŕšil svoj útok. Vydarené kolo Red Bullu potvrdil Pérez, ktorý sa konečne dostal cez Russella.

Sainzovo trápenie sa stalo Leclercovým problémom, keďže bol v ďalšej fáze pretekov rýchlejším pilotom Ferrari práve Monačan. Na konci 19. kola zamieril Sainz do boxov a Russell ho nasledoval. V 20. kole zastavili Verstappen aj Leclerc. Charles vyšiel na trať hneď za Carlosom a nasledoval prvý interný súboj pilotov Ferrari.

V 21. kole vyšiel z boxov za bojujúcich pilotov Scuderie Sergio Pérez. Poradie sa nám zastabilizovalo a prakticky jediná zmena v poradí pri zastávkach v boxoch došla medzi pilotmi McLarenu, keď tím opäť povolal skôr Landa Norrisa a posunul ho pred Oscara Piastriho. Neprebehlo to však hladko, keď sa obaja stretli v prvej zákrute.

Priam školácku chybu pri výjazde z boxov urobil George Russell, ktorý sa tam stretol s trápiacim sa Estebanom Oconom, nedobrzdil do prvej zákruty a získanú pozíciu si ponechal, čo vyústilo do päťsekundovej penalizácie.

Na konci 27. kola zamieril do boxov aj Lewis Hamilton, ktorý štartoval na tvrdých pneumatikách. V tom čase už tvrdo bojoval Sergio Pérez s pilotmi Ferrari. V 32. kole sa Mexičan dostal cez Leclerca.

Pérezovi však trvalo nesmierne dlho dotiahnuť sa na Sainza a nedokázal ani striasť Leclerca. Kým jeden Red Bull v rukách Verstappena si vpredu pohodlne kontroloval vedenie, ten druhý sa dlhé kolá trápil s vynikajúcou maximálkou Ferrari.

Ďalší dôležitý a zaujímavý súboj zvádzali piloti McLarenu s Alexom Albonom. Williams sa veľmi trápil s pneumatikami, ale všetko kompenzoval rýchlosťou na rovinkách. Desať kôl pred koncom sa do tohto súboja prikmotril aj Lewis Hamilton, ktorý to skúšal na Piastriho a došlo ku kontaktu. Austrálčan skončil so zničeným predným krídlom, Mercedes mohol pokračovať bez ujmy, ale Lewis za svoje počínanie v súboji s Piastrim dostal päťsekundový trest.

Desať kôl pred koncom to začal na Sainza skúšať Pérez, ale nemal to vôbec jednoduché. Carlos sa celé preteky pozeral do spätných zrkadiel a v súbojoch s oboma Red Bullmi predvádzal brilantnú defenzívu. Nie však nadlho. V 46. kole sa Pérez dostal na druhé miesto a na svojho boľavého tímového kolegu sa okamžite vrhol Leclerc. Nasledoval ďalší nádherný súboj, v ktorom bol Leclerc rýchlejší, ale Sainz sa tvrdo bránil a nakoniec úspešne.

Všetci fanúšikovia museli krochkať blahom, aj keď nejeden Tifosi potreboval defibrilátor. Chlapci bojovali niekoľko kôl, niekoľkokrát sa takmer zrazili, niekoľkokrát prebrzdili a pripomenuli obdobie nenávisti medzi Gillesom Villeneuvom a Didierom Pironim. Sainz napokon vybojoval dôležité interné víťazstvo v malej vojne s Leclercom.

Za pilotmi Red Bullu a Ferrari sa umiestnili jazdci Mercedesu v poradí Russell – Hamilton. Ich tresty sa napokon ukázali ako trochu redundantné, keďže na poradí nič nezmenili. Siedmy skončil po udatnom boji Alex Albon, za ním Lando Norris, Fernando Alonso a najlepšiu desiatku uzavrel ziskom dôležitého bodu Valtteri Bottas.

Na krásnom jedenástom mieste skončil Liam Lawson, ktorý využil penalizáciu Oscara Piastriho (incident sme v záberoch nevideli, ale podobne ako Russell opustil Austrálčan trať a získal výhodu). Pilot McLarenu tak skončil dvanásty. Zvyšné poradie je nasledujúce: Sargeant, Čou, Gasly, Stroll, Hülkenberg a Magnussen. Ocon preteky nedokončil, Cunoda do nich ani nevyštartoval.

FOM

Súvisiace články

Diskusia