logo F1online.sk

Haas bol v Taliansku zúfalo posledný, za všetko vraj môže predné krídlo

Kevin Magnussen
© LAT Images/Haas
Tomáš Masár
Tomáš Masár7. 9. 2023

Časy, keď o víťazstve v šampionáte rozhodovalo to, ktorý tím disponuje akým balíkom peňazí, sú už nenávratne preč. V súčasnosti je oveľa dôležitejšie vedieť efektívne narábať s obmedzeným rozpočtom. V prípade Haasu sa zdá, že americká stajňa má v tomto ohľade stále čo doháňať.

Haas hodlal do Talianska pricestovať s novým, na Monzu šitým upraveným krídlom. Nakoniec však pre trable s financiami od tohto kroku upustil. Výsledok? Posledné dve miesta v nedeľných pretekoch. „Boli to pravdepodobne naše najhoršie preteky [v tejto sezóne, pozn. red.], pretože sme nemali žiadnu rýchlosť, pneumatiky sa rozpadali sa nemali sme žiaden balans,“ utrúsil Kevin Magnussen. „Máme čo doháňať.“

Víkend sa pritom pre Haas začal sľubne. V piatkových a zvlášť sobotňajšom tréningu vykazoval americký celok solídny výkon, na ktorý však už nenadviazal v kvalifikácii a tobôž nie v pretekoch. „Je to mätúce, pretože v treťom voľnom tréningu sme boli na siedmom mieste a dnes [v nedeľu] sme boli s veľkým náskokom najpomalší,“ ozrejmil Magnussen. „Nemali sme žiadne tempo, musíme tento nastolený trend zvrátiť.“

Podľa Magnussena môže za víkendové trápenie Haasu predovšetkým na Monzu nevhodné predné krídlo, ktoré predná klapka nebola osadená v požadovanom uhle. „Auto bolo prevážené, nebola šanca zabodovať. Nemohli sme ani znížiť uhol [klapky] na našom predom krídle, klapka nemohla klesnúť dostatočne nízko. Bolo to strašné, veľmi zlé.“

Lepšie ako Magnussen si nepočínal ani kvalifikačný špecialista Nico Hülkenberg, ktorý pre tentokrát ledva prekĺzol do Q2, aby následne v pretekoch ťahal za ešte kratší koniec. „Jediným pozitívom pretekov bol len ich začiatok. Potom to bolo už iba o tvrdej práci. Nemali sme žiadny výkon, žiadny balans, nevedeli sme dobre narábať s pneumatikami a ani ich primäť, aby mali dlhšiu životnosť. Pomerne sme sa natrápili. Pravdupovediac, tento víkend sme neboli ani zďaleka hodní bodov.“

„Akonáhle pneumatiky prestanú byť čerstvé, naberú veci jasný spätný spád a začneme sa prepadať,“ poznamenal rekordér v počte odjazdených pretekov bez zisku pódiového umiestnenia. „Vieme akurát tak len drať pneumatiky, máme zlé vyváženie a kĺžeme sa viacej než ostatné autá. Nedokážeme udržať tempo a keďže sme nemohli nasadiť ďalšie pneumatiky [zrejme pre ich nedostatok v garáži, pozn. red.], išlo bezpochyby o jedny z najťažších a najhorších pretekov sezóny.“

Haas v Pohári konštuktérov v súčasnosti okupuje priebežnú ôsmu priečku. Na siedmy, čoraz zlepšujúci sa Williams, stráca už desať bodov a väčšmi než dopredu sa začína pozerať dozadu, kde číha len s jednobodovým mankom Alfa Romeo.

„Williams sa zdá byť už nedostihnuteľný,“ priznal Hulk. „Oni a rovnako tak aj McLaren urobili v tomto roku obrovský pokrok, ktorý by sme mohli zvrátiť iba vtedy, keby došlo k nejakému zázraku,“ doplnil Hülkenberg.