logo F1online.sk

F1 už v daždi prišla o zrak. Uvažuje aj nad zmenou koncepcie difúzorov

Nico Hülkenberg, vodná triešť, hmla
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala2. 9. 2023

Formula 1 rieši problém, na ktorý dnes nikto nevie nájsť uspokojujúce riešenie. Vedenie kráľovskej motoristickej disciplíny preto uvažuje aj nad výraznejšími zásahmi do technických pravidiel. Plánuje spraviť maximum pre fanúšikov, ktorí namiesto sledovania majstrovstva jazdcov na mokrej trati sú odkázaní čakať, kým dážď pominie.

Hlavným problémom modernej Formuly 1 už nie je aquaplaning, ktorého sa jazdci báli celé desaťročia. Dnes je strašiakom viditeľnosť v hustej hmle za inými monopostmi. Zavedenie širších pneumatík a prísavného efektu situáciu výrazne zhoršili. FIA už začala s testovaním zásteriek, no nenaplnili očakávania. Množstvo vodnej triešte znížili minimálne a ani oku veľmi neulahodili.

Čo sa s tým dá robiť? V krátkom časovom horizonte zrejme nič. Prísavný efekt zo dňa na deň nezrušíme, pneumatiky zo dňa na deň nezúžime a “větru, dešti neporučíme”.

Podľa Stefana Domenicaliho je prioritou Formuly 1 vrátiť monoposty na trať aj v sychravé dni. Z niektorých podmienok však nemieni ustúpiť. “Formula 1 je a zostane šampionátom monopostov s odkrytými kolesami. V súčasnosti však vedieme diskusie, pretože ešte nikdy sme nemali toľko mokrých pretekov ako v posledných rokoch. Musíme vyriešiť problém, ktorým je viditeľnosť z pohľadu jazdcov počas dažďa.”

“Hlavným problémom nie je priľnavosť a myslím si, že v budúcnosti budeme používať len jeden typ pneumatík do dažďa. V Zandvoorte sme videli reštart na intermediálkach a fungovalo to,” poznamenal výkonný riaditeľ Formuly 1, no zabudol pripomenúť, že sme na reštart čakali niekoľko desiatok minút. “Problém s viditeľnosťou však zostane.”

V hre sú zásterky, ale inžinieri si vraj posvietia aj na difúzory. Prísavný efekt monopostov z trate doslova “vysáva” kvapôčky dažďa a rozptyľuje ich vo vzduchu. “Prehodnotíme systém zásteriek, ktoré môžu obmedziť množstvo vodnej triešte. Prehodnocujeme však aj zásah v oblasti vyústenia difúzora. Je to dôležitá vec. Myslíme aj na ľudí, ktorí prídu na veľkú cenu, a preto musíme minimalizovať pravdepodobnosť prerušenia pretekov.”

Zástupca prezidenta FIA Robert Reid načúva aj reakciám verejnosti, no trvá na tom, že testy zásteriek neboli zbytočné. Podobne rozpačito sa začínalo aj s ochranou jazdca — Sebastian Vettel pri testoch aeroscreenu už po chvíli informoval o nevoľnosti z deformovaného výhľadu — a dnes tu máme svätožiaru, ktorá zachránila niekoľko životov. Časom azda nájdeme liek aj na jazdu v daždi.

“Nová aerodynamika v F1 predstavuje výzvu a my sa to snažíme riešiť. Určite budeme pracovať na čomkoľvek, čo by mohlo znížiť množstvo hmly a zlepšiť viditeľnosť,” sľúbil Reid. “Momentálne nemáme poruke žiadne konkrétne riešenie. Ako ste však videli vo Formule 1, spravili sme prvý bádací krok smerom k nejakým riešeniam.”

“Viem, že to sprevádzala kritika a čítal som, že to dokonca bolo zlyhanie, ale v takýchto situáciách musíte skúšať aj nové veci. Presne to sme urobili. Určite to nebolo zlyhanie, pretože sme sa veľa naučili. Ďalšie iterácie budú lepšie a lepšie,” doplnil.

Súvisiace články