logo F1online.skF1online.sk

Verstappen triumfoval v šialenom Holandsku. Péreza pochovala stratégia, ale najmä on sám

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala27. 8. 2023

Triumf za triumfom, a to aj pred domácimi tribúnami. Max Verstappen ziskom prvého miesta na VC Holandska vyrovnal rekord Sebastiana Vettela v počte vyhraných pretekov za sebou. Pilot Red Bullu sa tešil z najcennejšej trofeje už deviatykrát v rade, a hoci spočiatku mohla byť oprávnenosť jeho holandského víťazstva spochybňovaná, po Pérezovom výkone musia všetci uznať, že si ho zaslúžil viac. Mexičan na pódiu napokon chýbal, vytlačili ho z neho Fernando Alonso a Pierre Gasly.

Max Verstappen tentoraz nedorazil do cieľa s obrovským náskokom ako obyčajne, ale môže za to silný lejak v posledných kolách a červená vlajka. V záverečnom šprinte na šesť kôl si dokázal ubrániť svoju druhú priečku pred Fernandom Alonsom, ktorý vraj pomýšľal na útok, ale rozmyslel si to. Žartovne nadhodil, že keby na domáceho miláčika zaútočil, asi by ho fanúšikovia nepustili z okruhu.

Za Fernandom Alonsom zvádzali súboj na diaľku Sergio Pérez a Pierre Gasly. Keďže Mexičan dostal päťsekundovú penalizáciu za prekročenie maximálky v boxoch, nutne sa potreboval vzdialiť jazdcovi Alpinu. Alonso ho však nepustil pred seba a nakoniec si požadovaný náskok nestihol vypracovať. Po štarte z dvanástej priečky sa z pódia tešil Pierre Gasly. Po sérii slabších výsledkov mal z trofeje obrovskú radosť. Sergio Pérez sa musel uspokojiť len so štvrtým miestom.

Uprednostňovaný Verstappen a odvrhnutý Pérez?

V prvej polovici pretekov sa intenzívne rozoberala tímová dynamika v Red Bulle. Maxovi Verstappenovi totiž k víťazstvu pomohla stratégia, ktorá bola očividne výhodnejšia ako Pérezova.

To najdôležitejšie zo súboja medzi Maxom Verstappenom a Sergiom Pérezom sa stalo už v úvode veľkej ceny, ktorá sa premenila na veľký chaos. Piloti nestihli odjazdiť ani prvé pretekové kolo, keď začalo husto pršať. Viacerí jazdci z nižších pozícií oportunisticky zamierili do boxov po nové intermediálky, čo dokonale zahralo do karát Sergiovi Pérezovi.

Mexičan sa v priebehu dvoch kôl dostal do čela. Náskok pred jeho tímovým kolegom sa vyšplhal na trinásť sekúnd a zdalo sa, že aj keď so šťastím, všetko má vo svojich rukách. Max Verstappen sa však nechcel zmieriť s tým, že v Holandsku nevyhrá.

Z virtuálnej štvrtej priečky sa bleskovo dostal pred Pierrea Gaslyho aj Kuan-jü Čoua — obaja profitovali zo skorého pitstopu — a rýchlosťou blesku sa vydal za Sergiom Pérezom. Len vo ôsmom kole pretekov z jeho náskoku ukrojil 4,2 sekundy.

Pomohol mu v tom aj fakt, že Pérez dostal príkaz šetriť svoje intermediálky. Hrozila ďalšia prehánka, aj keď nakoniec sme videli len pár kvapiek. Verstappen si dovtedy svoje prechodné gumy zničil a na kolegu už nemal silu zaútočiť. To mu však neprekážalo.

Na prvý pohľad sa totiž zdalo, že Red Bull nemal veľký záujem na tom, aby vyhral Pérez. Maxa Verstappena povolal do boxov po nové mäkké pneumatiky ako prvého, čím mu dokonale pripravil pôdu na undercut. Keď sa o kolo neskôr po návšteve mechanikov Pérez vrátil na trať, bol už jasne druhý a nechápavo sa pýtal vo vysielačke: “Maxovi sa podaril undercut?”

Odvrhli červení býci Sergia Péreza? Nie, obhajovali sa. Na tento ťah mali iné vysvetlenie. Keďže Fernando Alonso na virtuálnom treťom mieste už absolvoval zastávku v boxoch, stratégovia chceli pred jeho undercutom uchrániť oboch jazdcov. Samozrejme, vo väčšom ohrození bol Max Verstappen. Ak by najskôr povolali do boxov Péreza, reálne by sa mohlo stať, že Alonso by sa stihol dostatočne priblížiť na to, aby sa mu vydaril undercut na úradujúceho šampióna.

Sergio Pérez v ďalšej časti pretekov neohrozoval Maxa Verstappena. Poslednú šancu mu dožičil silný lejak, ktorý sa prihnal na okruh pár kôl pred cieľom. Pérez prezul ako prvý, no pomalá zastávka, následný výlet mimo trať v prvej zákrute, náraz do bariéry v boxovej uličke, zbytočné prezutie na monzúnky a päťsekundový trest za prekročenie maximálky v boxoch znamenali, že holandské víťazstvo si ani trochu nezaslúžil.

Pochvala patrí Alonsovi, Gaslymu, Sainzovi, Albonovi, ale netreba zabudnúť na Lawsona

Zato Fernando Alonso previedol jednu zo svojich profesorských jázd. Už v prvom kole využil bohaté skúsenosti a v tretej zákrute získal dve pozície. Keď sa poradie po prehánke ustálilo, dostal sa cez Leclerca, Sainza a Gaslyho späť na bronzovú pozíciu, z ktorej sa posunul ešte o priečku vyššie vďaka Pérezovmu výletu mimo trať.

Ferrari sa v prípade Carlos Sainza pevne chopila príležitosti. Španiel bol pred pretekmi skeptický, ale vďaka dobrej taktike a skvelej obrannej jazde sa udržal pred dotieravým Lewisom Hamiltonom.

Sedemnásobný majster sveta môže byť rád, že skončil tak vysoko. Mercedes neodhadol podmienky v úvode pretekov a oboch svojich jazdcov nechal na trati príliš dlho. Po piatich kolách bola dvojica strieborných šípov na trinástom a štrnástom mieste. Dostať sa späť do pretekov nebolo jednoduché, ale Hamiltonovi sa to podarilo. Na bodoch bol aj George Russell. Žiaľ, po kontakte s Landom Norrisom musel ísť do boxov a stratil priveľa času.

McLaren v úvode stroskotal. Landa Norrisa nechal na trati ešte dlhšie ako Red Bull Maxa Verstappena, čo ho stálo niekoľko sekúnd. Britský jazdec spadol až na chvost štartového poľa, keď aj papájový boxový múrik uznal, že pochybil. Namiesto pódiových bojov ho čakala stíhacia jazda, ktorá vzhľadom na okolnosti dopadla úspešne. Rodákovi z Bristolu chýbalo 23 tisícin, aby v cieli predbehol šiesteho Lewisa Hamiltona. Oscar Piastri získal deviatu priečku.

Alex Albon si splnil svoju úlohu na jednotku a na konto Williamsu pripísal cenné štyri body. Podarilo sa mu to odjazdením mamutieho, viac než 40-kolového stintu na softoch — Thajčan rovnako ako Piastri v prvej polovici pretekov ani nenasadil intermediálky.

Desiate miesto patrí Estebanovi Oconovi.

Liam Lawson sa za svoju formulovú premiéru určite nemusí hanbiť. Ťažšiu skúšku by mu niekto len sotva mohol pripraviť, i napriek tomu skončil trinásty. Nezabudnime, že Lawson dostal desaťsekundový trest za zablokovanie Kevina Magnussena v boxoch.

Traja piloti nevideli šachovnicovú vlajku

Charles Leclerc odstúpil z pretekov predčasne. Už v úvode veľkej ceny utrpel poškodenie predného krídla a podlahy, čo ho brzdilo celú nedeľu. Fanúšikovia Scuderie mali hlavu v smútku, keď sledovali, ako sa za Monačanom tvoril vláčik pozostávajúci z Bottasa, Russella, Strolla a Lawsona na úplnom chvoste štartového poľa. Leclerc po pretekoch prezradil, že stratil až 60 bodov prítlaku, a tak nemalo zmysel pokračovať.

Silný dážď zdramatizoval záver veľkej ceny. Pršalo ešte hustejšie ako po štarte, čo Maxa Verstappena prinútilo prezuť na gumy do dažďa. Mnohí jeho súperi obuli len intermediálky, ktoré na také množstvo vody absolútne nestačili. Viacerí vyleteli z trate, ale Kuan-jü Čou vpálil do bariér, a tak FIA vyvesila červenú vlajku.

Šachovnicu nevidel ani Logan Sargeant. Z pretekov odstúpil v šestnástom kole, keď havaroval a totálne zničil svoj monopost. Zvyšok veľkej ceny sledoval spoza bariér.

Image

Súvisiace články

Diskusia