logo F1online.sk

Hamilton na Hungaroringu pohorel, Verstappen zažiaril a prepísal ďalší rekord

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala23. 7. 2023

Veľká cena Maďarska sľubovala veľkú zápletku v bitke o víťazstvo, no napokon sme sledovali ďalší suverénny výkon v podaní Maxa Verstappena, ktorému k dokonalému víkendu chýbala už len pole position. Holandský rýchlik zaknihoval svoj 44. triumf, keď si hneď na štarte poradil s pilotom s číslom 44 Lewisom Hamiltonom. Na pódiu mu robili spoločnosť Lando Norris z McLarenu a tímový kolega Sergio Pérez.

Red Bull prepisuje historické rekordy, ktoré sa celé roky zdali byť neprekonateľné. Ziskom prvej priečky na Veľkej cene Maďarska natiahol svoju víťaznú šnúru na dvanásť pretekov, čo sa v dejinách Formuly 1 nepodarilo ešte žiadnej stajni. Doposiaľ najúspešnejší bol McLaren so svojím monopostom MP4/4, keď v roku 1988 triumfoval jedenásťkrát za sebou.

Max Verstappen okrem 25 bodov za víťazstvo si na konto pripisuje aj extra bod za najrýchlejšie kolo pretekov a do svojej rodnej krajiny, na Veľkú cenu Belgicka, bude odchádzať s ešte väčším náskokom v šampionáte. Red Bull skrátka nemá konkurenciu.

Po kvalifikácii sme však očakávali, že Max Verstappen bude musieť o maďarské víťazstvo poriadne tvrdo zabojovať. Veľká bitka majstrov sveta nakoniec trvala sotva pár sekúnd. Lewis Hamilton sa tímu ospravedlnil za svoj štart, keďže v prvých sekundách po zhasnutí červených svetiel nepustil pred seba len Maxa Verstappena, ale aj oba McLareny.

Presne ako Lewis pred pretekmi predpovedal, nikým a ničím nebrzdený Verstappen začal miznúť v diaľke. Už po trinástich kolách mal pred Oscarom Piastrim päťsekundový náskok.

Kým Verstappen neohrozene krúžil na čele, v strede poľa sa rozbehli zastávky v boxoch. Lando Norris sa vďaka tej svojej dostal pred Oscara Piastriho, ktorý ho pôvodne predbehol ešte na štarte. McLaren na jednej strane chcel pokryť Lewisa Hamiltona, ktorý už absolvoval pitstop, a takisto Georgea Russella na opačnej stratégii. Mechanici odviedli skvelú prácu, Norris pridal fenomenálne výjazdové kolo a v prvej zákrute sa dostal pred tímového kolegu, ktorý opúšťal boxy.

Ferrari si opäť bude vyčítať viacero vecí vrátane Leclercovej zastávky v boxoch. Výmena pneumatík, ktorá spravidla trvá okolo 2,5 sekundy, mechanikom v červených kombinézach zabrala 9,4 sekundy. Leclerc prišiel o pozíciu v prospech Carlosa Sainza a napokon aj Sergia Péreza, ktorý sa po svojej zastávke na konci 24. kola zaradil pred monackého pretekára na siedmu priečku. Tempo Scuderie nebolo zrovna oslnivé.

Sergio Pérez sa po pitstope predieral poľom ako teplý nôž cez maslo. V 27. kole si poradil s Carlosom Sainzom, o kolo neskôr zdolal aj Georgea Russella. V tretej zákrute mu pomohli mäkšie a oveľa čerstvejšie pneumatiky. Russell totiž stále naťahoval prvý stint a svoju úlohu si čiastočne splnil; Péreza spomalil, pomohol Lewisovi Hamiltonovi, a tak za odmenu mohol prezuť na čerstvé mediumky.

Dvojka Red Bullu sa následne dotiahla na štvrtého Lewisa Hamiltona a zdalo sa, že si s ním poradí. Tri kolá sa o to usilovala, ale Hamilton skvele umiestňoval svoj monopost a udržal sa vpredu. Avšak, len do momentu, kým Sergio Pérez nevytiahol žolíka a nezamieril do boxov.

Vďaka pitstopu pod dvomi sekundami a výjazdovému kolu mu vyšiel undercut na sedemnásobného šampióna a cez boxy takmer predbehol aj Oscara Piastriho. Nič to, v 47. kole si s ním beztak poradil. Komisári ho krátko vyšetrovali za potenciálne vytlačenie Austrálčana z trate. Na záver zhodnotili, že všetko bolo fér.

Lewis Hamilton sa dovtedy držal na druhej priečke, no keďže ho ešte čakal záverečný pitstop, bolo evidentné, že jeho pódiový sen sa rozplynul. Po návšteve mechanikov sa zaradil na piate miesto za Oscara Piastriho. Nuž a podobnú ranu dostali aj Leclercove ambície, keď obdržal päťsekundovú penalizáciu za prekročenie maximálnej rýchlosti v boxoch pri poslednom pitstope.

V záverečných kolách pretekov sa Lewis Hamilton posunul pred Oscara Piastriho, ktorému absolútne došiel dych. Britský jazdec sa ešte doťahoval na tretí Red Bull, ale Lando Norris a Sergio Pérez si už pódiové miesta postrážili. Mercedes s číslom 44 tak končí štvrtý pred Oscarom Piastrim.

Na šiestej priečke sa umiestnil George Russell, ktorému po štarte z osemnástej pozície veľmi pekne vyšla obrátená stratégia. Postupne si razil cestu štartovým poľom a hoci v závere pretekov sa pýtal do boxov, dokázal ešte poraziť oboch jazdcov Ferrari. Carlosa Sainza na trati, Charlesa Leclerca s pomocou päťsekundovej penalizácie pre rodáka z Monaka.

Charles Leclerc má za sebou katastrofálne preteky. V nedeľu jazdil bez nápoja, draho zaplatil za pomalú zastávku a nakoniec prekročil maximálku v boxoch. Carlos Sainz ho po zarátaní trestu takmer zdolal, no nakoniec so stratou 0,756 sekundy sa musí uspokojiť s ôsmym miestom.

Bodovanú desiatku uzavreli piloti Aston Martinu, ktorí si aj dnes pomáhali a keď bolo treba, jeden pustil druhého pred seba. Pre britský tím to nie je výsledok, ktorý by mohol oslavovať, ale na viac v Maďarsku skrátka nemal. Zeleným monopostom po parádnom vstupe do sezóny dochádza šťava.

Alpine v Silverstone zaznamenal dvojité vypadnutie a už po dvoch kolách na Hungaroringu ho postretol rovnaký osud. Postaral sa oň Kuan-jü Čou. Prvý čínsky jazdec v F1 predviedol jeden z najhorších štartov desaťročia a pri brzdení do prvej zákruty spôsobil reťazovú kolíziu, za ktorú mu komisári udelili päťsekundový trest, keďže došlo ku kontaktu s Danielom Ricciardom a následne oboma Alpinmi. Poškodenie bolo príliš veľké a obaja Francúzi víkend v Maďarsku rovno uzavreli.

Šampionát F1 pokračuje už nasledujúci víkend Veľkou cenou Belgicka, po ktorej už kráľovnú motoršportu čaká zaslúžená letná pauza.

Výsledky VC Maďarska 2023:

Súvisiace články