logo F1online.sk

Vasseur: Spravili sme priveľa chýb od začiatku až do konca

Frédéric Vasseur
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala24. 7. 2023

Ferrari našlo v Maďarsku hneď troch premožiteľov. Charles Leclerc s Carlosom Sainzom dorazili do cieľa až za Red Bullom, McLarenom a Mercedesom. Na taliansku stajňu to nevrhá dobré svetlo a zdá sa, akoby sa zo svojich chýb ani nevedela poučiť. Šéf tímu Frédéric Vasseur uznáva, že ich bolo príliš veľa.

Scuderii nepomohla už nevydarená kvalifikácia, pre ktorú Carlos Sainz musel štartovať až z jedenásteho miesta. V pretekoch do červenej lodi začala natekať voda cez viacero dier; Charles Leclerc čakal na výmenu pneumatík takmer desať sekúnd, nedobrzdil v boxoch a za prekročenie maximálky v boxoch dostal päťsekundový trest, nuž a už štvrtýkrát po sebe ho trápila vysielačka.

Konečné siedme a ôsme miesto si veľké ovácie nezaslúži. “Nie je to výsledok, ktorý sme očakávali pred príchodom do Budapešti,” priznal Frédéric Vasseur po pretekoch. “Myslím si však, že z veľkej časti k nemu prispela už sobotňajšia kvalifikácia a zisk šiesteho a jedenásteho miesta.”

“Na štarte sme museli zariskovať a nasadiť mäkkú zmes,” pokračoval na margo pretekov Carlosa Sainza. “Bola to dobrá voľba, ale vedeli sme, že po takomto štarte budeme musieť dvakrát nasadiť tvrdé pneumatiky. Bolo to dosť náročné.”

“A pokiaľ ide o Charlesa, myslím si, že pravdepodobne mal oveľa lepšie preteky, pretože mal rýchlosť, no uškodila jej penalizácia spolu s problémovou pištoľou. Myslím, že pri zastávke sme stratili ďalších osem sekúnd a k tomu sme sa ocitli v premávke. Inak by pravdepodobne získal piatu priečku,” zamyslel sa ešte stále nový šéf Ferrari.

Okrem chýb, ktoré by sa Scuderii mohli stať na ktoromkoľvek okruhu, celkom nezvládla ani maďarskú novinku s názvom alternatívna alokácia pneumatík. Ako sa však zvykne hovoriť, pravidlá boli pre všetky tímy rovnaké.

“V prvom rade musíme pochopiť, čo sme spravili dobre a čo zle, pretože formát sa zmenil,” odkazuje na experiment s počtom pneumatík a kvalifikáciou Vasseur. “Nie je ľahké rozanalyzovať, ako by vyzeral perfektný víkend. Potrebujete zozbierať všetky výsledky, aby ste ho vyskladali reverzným inžinierstvom. Myslím si však, že oveľa dôležitejší je fakt, že sme od začiatku až do konca spravili priveľa chýb.”

“Nie je to len o pitstope, vjazde do boxov, sobotňajšej kvalifikácii alebo manažmente pneumatík… V konečnom dôsledku sme mali azda väčší potenciál, než sme ukázali v sobotu a nedeľu. Charles v pretekoch stratil 20 sekúnd,” znie odhad 55-ročného Francúza.

Zdá sa, akoby sa Ferrari ocitlo v začarovanom kruhu. Najskôr spraví chybu, potom sa z nej odhodlane chystá poučiť, aby ju onedlho zopakovalo zas. A cyklus sa opakuje, opakuje, opakuje…

“Posledných 35 rokov na boxovom múriku a každý jeden pondelok počas mojej kariéry si spisujeme zoznam, dlhý zoznam chýb,” pokračoval Vasseur. “Niekedy ich môžete vidieť, inokedy nie, ale úlohou šéfa je spolu s členmi tímu zostaviť tento zoznam a položky na ňom napraviť. Som k vám veľmi otvorený, keď poviem, že sa dopustíme chýb. Myslím si však, že by to platilo, aj keby ste sa spýtali Tota [Wolffa].”

Do letnej prestávky nám zostávajú posledné preteky, ale prvá polovica sezóny je napriek tomu za nami. Možno vás zaujíma, ako hodnotí prvé mesiace v kresle šéfa tímu Frédéric Vasseur…

Vasseur sa pokúsil o svoje hodnotenie. “Nezískali sme výsledky, ktoré sme čakali. Určite sme mali vyššie očakávania. Taká je však realita, musíme pracovať. Máme pocit, že v kvalifikácii je to za Maxom veľmi tesné, niekedy sme na rovnakej úrovni. Musíme sa zlepšiť, ale nie sme až tak pozadu.”

“Red Bull má však v pretekovom tempe obrovský náskok pred všetkými ostatnými. Vieme tiež, že kvalifikačný výsledok je dôležitý, aby ste sa ocitli na čistom vzduchu. Každé jedno auto je výrazne ovplyvnené rozvíreným vzduchom. Ak štartujete z druhej priečky, ste na tom oveľa lepšie,” doplnil. To by malo byť cieľom Ferrari.