logo F1online.sk

Hamilton: Vybuchla by vám hlava, keby ste videli, čo sa deje pod autom

Lewis Hamilton s DRS
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 7. 2023

Zvládol Red Bull ako jediný nové pravidlá správne a všetci ostatní ich jednoducho nezvládli? Po roku 2022 majú inžinieri omnoho náročnejšie úlohy a omnoho viac premenných, ktoré musia zvážiť a s ktorými sa musia vysporiadať. Postupne sa dozvedáme, akým výzvam čelia jednotlivé továrne. Podľa zástupcov Mercedesu to nie je žiadna prechádzka.

Mercedes od roku 2022 chytá zajaca za chvost, kým Red Bull sa usmieva a vyhráva jednu veľkú cenu za druhou. Cesta späť na čelo štartového poľa je nesmierne tŕnistá a líder šampionátu si vypracoval nemalý náskok.

V Brackley sa dlhé mesiace potácali s konceptom bez bočníc, ktorý po osemnástich mesiacoch útrap zavrhli a teraz hľadajú novú cestu. Podľa Lewisa Hamiltona je to každodenný boj.

„S novými pravidlami sme museli vytvoriť úplne nový systém nástrojov a simulácií, ktoré nám umožnia pochopiť prúdenie vzduchu pod autom,“ povedal pred Veľkou cenou Maďarska sedemnásobný majster sveta.

„Vybuchla by vám hlava, keby ste videli všetky tie vzdušné víry pod autom. Sú veľmi odlišné v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami monopostov. Prebojovať sa tým chce čas,“ povedal Hamilton.

Na jeho slová následne nadviazal a hlbšie ich objasnil šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin. „So starými pravidlami, ktoré sme dobre ovládali, ste o aute nemuseli uvažovať v rovnako dynamickom zmysle. Hovorili ste len o určitom spôsobe náklonu, uhle riadenia alebo svetlej výške, čím ste sa snažili zachytiť, čo sa deje.“

„V súčasnosti sú však štruktúry prúdenia vzduchu pod každým autom komplikovanejšie a nestále. Lewis narážal na skutočnosť, že tímy museli vytvoriť nové nástroje, aby sa vysporiadali s novými technickými pravidlami. My sa dostávame do štádia, keď je korelácia dobrá a môžeme začať chápať účinok zmien na aute,“ hovorí Shovlin.

„Nie sme na tom však ako v rokoch 2020 a 2021, keď ste mali naozaj veľmi dobrý prehľad o všetkom, čo sa deje. Fungovanie podlahy je v súčasnosti oveľa komplikovanejšie ako v minulosti,“ dodal.

Podľa šéfa traťových inžinierov Red Bullu pomohli aj pravidlá, ktorých pôvodným účelom bolo pole vyrovnať, ale dnes dokážu efektívne zamedziť ostatným v rýchlom pokroku. V Milton Keynes uviedli veľmi konkurencieschopný monopost hneď na začiatku novej éry a súperov si udržali od tela aj vďaka zavedeniu rozpočtového stropu.

„Ak v ére rozpočtových stropov príde tím s konkurencieschopným autom, pre súperov je veľmi ťažké sa dotiahnuť. S rýchlym autom nemusíte nasadzovať vylepšenia každý víkend. Red Bull mal veľmi dobrú východiskovú pozíciu,“ hovorí Shovlin.

„Naše možnosti vo veternom tuneli sa veľmi nelíšia od tých Red Bullu alebo Ferrari. Na začiatku sezóny mali výkonnostnú výhodu, ktorá sa v priebehu roka znížila, ale keď sa pozriete na ich náskok v Bahrajne alebo v Džidde, tak je veľmi náročné uzavrieť takú veľkú stratu,“ dodal Shovlin.