logo F1online.sk

Prvé testy blatníkov sa skončili fiaskom

Pneumatiky Pirelli do dažďa, monzúnky
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala22. 7. 2023

Dážď robí modernej Formule 1 vážne problémy, a preto sa rozhodla so situáciou niečo robiť. Po viac ako polročnom vývoji do Silverstonu priviezla prototyp riešenia, no prvý test sa skončil fiaskom. Technické oddelenie F1 má pred sebou ešte dlhú cestu.

Súčasné autá Formuly 1 sú na jednej strane náchylné na aquaplaning, ale to je len drobný problém v porovnaní s obrovským množstvom hmly, ktorú generujú a cez ktorú nie je takmer nič vidieť. Len pred pár dňami z tohto dôvodu prišiel o život pilot Formuly Regional Dilano van’t Hoff, do ktorého v plnej rýchlosti vrazil nič netušiaci súper. A to bol juniorský šampionát.

Efjednotka sa chce podobným situáciám vyhnúť, a preto prišla s nápadom: Zadné kolesá monopostov vybavíme zásterkami, akýmisi blatníkmi, ktoré zachytia časť vody, ktorá by sa inak rozptýlila vo vzduchu za autom.

Po víkende v Silverstone ich v monoposte Mercedesu otestoval Mick Schumacher. Na mokrej trati jazdil aj Oscar Piastri z McLarenu, ktorého dáta slúžili na porovnanie hmly za jeho autom a “vylepšeným” monopostom s blatníkmi.

Ako to celé dopadlo? Podľa informácií z padoku, ku ktorým sa dostali reportéri AMuSu či portálu racefans.net, sa to skončilo fiaskom. Azda aj preto, že zadné kolesá neboli celkom zakryté, vo vzduchu bolo stále priveľa vodnej triešte, voda striekala spoza blatníkov všetkými smermi a podľa pozorovateľov priamo na okruhu monopost s blatníkmi navyše nevyzeral vôbec lákavo. Možno aj to je dôvod, prečo FIA do dnešného dňa nezverejnila ani jeden záber monopostu vybaveného touto novinkou.

V padoku sa špekuluje, či by nepomohlo, keby blatníky zakrývali celú šírku zadných gúm. Vyrobiť ich by istotne bolo možné, no spôsobilo by to ďalšie problémy; väčšia plocha by mala väčší dopad na aerodynamiku, navyše takéto blatníky by museli ustáť väčšie sily. Inžinieri sa chcú vyhnúť takým veľkým zásahom do aerodynamiky, a preto budúcnosť pretekania v daždi vidia dosť pochmúrne.

Navyše je dobré si pripomenúť, že od roku 2017 a zavedenia širších pneumatík je hmla za monopostom o čosi hustejšia, no oveľa väčší dopad má prísavný efekt, ktorý z trate odsáva drobné kvapôčky vody a rozptyľuje ich vo vzduchu. Pri samotnom vývoji blatníkov s tým treba počítať.

Šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin po testoch zhodnotil, že FIA čaká pri vývoji blatníkov ešte “veľa práce”. “Ešte nie sú pripravené na to, aby sme ich začali vyrábať a zaradili ich do pravidiel.”

Následne prízvukoval to, čo je nám už známe. “Zmenšujú množstvo triešte z pneumatík, ale difúzor jej stále generuje veľmi veľa a rovnako to, ako ju zadné krídla ťahajú smerom hore. Sú to však zaujímavé prvé kroky. My ponúkame naše auto a pár komponentov na vývoj, ale je to projekt FIA. Ona musí rozhodnúť, čo bude ďalej.”

FIA v krátkom tlačovom stanovisku uviedla, že na trati nazbierala cenné dáta aj spätnú väzbu jazdcov. Následne chce spustiť druhú fázu projektu, v ktorej sa pokúsi vylepšiť prototyp blatníkov.

Súvisiace články