logo F1online.sk

V Maďarsku uvidíme experiment s pneumatikami aj upravený kvalifikačný formát

Po štarte VC Maďarska 2022
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 7. 2023

Čoho sme sa nedočkali v Imole, uvidíme nakoniec v Maďarsku. Vlastne sme to už tak trochu videli počas šprintových víkendov. Podujatie na Hungaroringu bude niečím špecifické, aj keď fanúšikovia si to možno ani poriadne nevšimnú. V každom prípade uvidíme ďalšie experimenty, ktorých cieľom je zlepšiť imidž Formuly 1 ako znečisťovateľa životného prostredia.

Tento experiment sme si mali prvýkrát vyskúšať v Imole, ale príroda bola proti. S cieľom pracovať na zlepšení povesti (nie úplne zaslúženej) Formuly 1 ako znečisťovateľa životného prostredia, prichystali šéfovia športu spolu s dodávateľom pneumatík zaujímavý experiment.

Gumy a plytvanie s nimi predstavuje veľký problém pre životné prostredie, ktoré sa F1 snaží riešiť. Víkend čo víkend skončia desiatky drahých (z finančného aj ekologického pohľadu) pneumatík „v koši“ bez toho, aby sa čo i len dotkli asfaltu. Pirelli napríklad vozí na každý víkend pneumatiky do prechodných podmienok aj mokré gumy, takže keď od piatka do nedele nespadne jediná kvapka, končia tieto pneumatiky nevyužité, keďže nie je možné ich jednoducho odviezť na ďalšie podujatia. Pirelli tak každý rok zlikviduje stovky gúm, ktoré neboli využité.

V snahe zredukovať mieru plytvania prišiel dodávateľ pneumatík v roku 2023 s experimentom. V Maďarsku dostanú jednotlivé tímy k dispozícii „iba“ jedenásť sád suchých pneumatík, oproti obvyklým trinástim.

Okrem toho musia tímy v Q1 povinne nasadiť tvrdé pneumatiky, v Q2 zas stredne tvrdé a v Q3 mäkké. Niečo podobné sme videli v kvalifikáciách na tohtoročné šprinty.

„Nová alokácia pneumatík bude vyskúšaná po prvýkrát. V Q1 budú povinné tvrdé pneumatiky, v Q2 stredne tvrdé pneumatiky a v Q3 mäkké pneumatiky,“ vysvetlil šéf Pirelli pre oblasť motoršportu Mario Isola. „Obe tieto zmeny, aspoň na papieri, by mali viesť k širšiemu radu možností, zvlášť po strategickej stránke.“

„Alternatívna alokácia pneumatík, ako sa tento experiment nazýva, takisto ušetrí dve sady suchých pneumatík. Tento koncept vyskúšame aj na Veľkej cene Talianska v Monze. Po jej skončení rozhodnú FIA, F1 a tímy o jej osvojení či neosvojení v nasledujúcej sezóne,“ dodal Isola.