logo F1online.sk

Najlepší McLaren od roku 2012?

Carlos Sainz
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala7. 9. 2020

Kedy naposledy bol McLaren v kvalifikačnom i pretekovom tempe druhou silou a ašpiroval na víťazstvo? Museli by sme poriadne načrieť do archívu, a zrejme by sme sa zastavili v sezóne 2012, v ktorej britský tím dosiahol posledné víťazstvo. V Monze bol veľmi blízko k ukončeniu tohto čakania, čo sa síce nepodarilo, no aj napriek tomu si odnáša veľa pozitív a za priehrštie bodov.

Čakanie McLarenu na pódium trvalo o niečo kratšie než súčasné víťazné, a síce viac než päť rokov. Od Brazílie 2019 sa jazdci britského tímu už tretíkrát postavili na stupne víťazov. A nebyť „hlúpeho pravidla,“ ako Lando Norris pomenoval možnosť výmeny pneumatík počas červenej vlajky, mohlo to byť v Monze aj oveľa lepšie.

Ak by totiž neprišla červená vlajka, McLareny by mali o tri kolá čerstvejšiu strednú zmes oproti tvrdej sade Pierra Gaslyho a Lance Stroll by ešte musel minimálne raz zastaviť u svojich mechanikov. Cesta na pódium a po prípadné víťazstvo by bola oveľa schodnejšia než pri prerušení pretekov. Na červenej vlajke jednoznačne najviac zarobil Stroll, ktorý ako jediný z čela nešiel do boxov počas safety caru.

„Na pódiu som nestál z toho dôvodu, že Stroll vyťažil z pitstopu zadarmo. Je to hlúpe pravidlo. Dostali to zadarmo a takéto pódium si nezaslúžili. Toto pravidlo by mali zrušiť,“ hneval sa Lando Norris po pretekoch. „Máme tu Gaslyho, ktorý zastavil tesne pred výjazdom safety caru, na čom zarobil a posunul sa dopredu. To je fér. Ale Stroll, ktorý ani nebol v boxoch, získal za nič 24 sekúnd k dobru. Pierre mal so svojou zastávkou šťastie, čo je však fér. Ale ak niekto ani neabsolvuje povinnú zastávku a získa pozície, to nie je v poriadku.“

Mladý Brit však získal veľmi cenných 12 bodov a so Strollom je na delenej štvrtej priečke v Pohári jazdcov. Zaujímavé je, že McLaren prišiel do cieľa na štvrtej priečke prvýkrát od Brazílie 2014! Odvtedy boli najlepšími umiestneniami piate priečky a dve tretie miesta. „Mali sme vo výhľade dvojité pódium, o ktoré sme prišli nie vlastnou vinou. Myslím si, že som odviedol dobrú prácu. Aj napriek všetkému môžeme byť spokojní. Je to fantastický výsledok pre celý tím, z ktorého sa veľmi teším,“ vyhlásil Lando, ktorý zaujal skvelým manévrom na Valtteriho Bottasa po štarte a aj tým, že fínskeho jazdca Mercedesu držal počas celých pretekov relatívne komfortne za sebou.

Pri predchádzajúcich dvoch pódiách ťažili McLareny z chaosu a aj z problémov iných – bolo to tak v Brazílii 2019 i v Rakúsku 2020. Naopak, v Monze na zdramatizovanie pretekov trochu doplatili. Aj to však svedčí o pokroku, ktorý dosiahli. „Sklamanie bezprostredne po pretekoch trvalo veľmi krátko,“ povedal šéf tímu Andreas Seidl. „Odnášame si veľa pozitív a dôležité body do Pohára konštruktérov. Najdôležitejšia vec je, že naše auto bolo veľmi konkurencieschopné. Môžeme si dovoliť povedať, že po Mercedese sme boli druhou silou, čo je skvelé. Je to ďalšie potvrdenie toho, že sme pri vývoji urobili dobrý krok dopredu,“ pokračoval šéf McLarenu.

Ak si spomeniete na pódium Carlosa Sainza z Brazílie 2019, tak sa vám možno vybaví aj Andreas Seidl, ktorý okamžite zdôraznil, že je to skvelý výsledok, ale McLaren ho chce raz dosiahnuť vlastným výkonom, nie vďaka problémom iných. A práve to sa v Monze podarilo. Po rokoch trápenia bolo až neuveriteľné, že Sainz a Norris sa v prvom stinte relatívne komfortne držali na druhom a treťom mieste.

Dnes dosiahol McLaren najlepší výsledok od Austrálie 2014, kde to bolo dvojité pódium na druhom a treťom mieste. Boli to však prvé preteky hybridnej éry s množstvom odstúpení. Nie je prehnané povedať, že tak dobre ako dnes sa tento tím v pretekovej rýchlosti naposledy javil ešte v sezóne 2012, v úplne inej ére.

„V normálnych pretekoch, ak by Bottas nemal problémy, tak by sme určite atakovali tretie a štvrté miesto,” hlási Andreas Seidl. “Prípadne po problémoch Bottasa by sme skončili na druhej a tretej priečke, čo je nesmierne povzbudzujúce. Náš balík s nízkym prítlakom fungoval dobre už v Belgicku. Avšak na Monze, kde je ešte nižší prítlak s charakteristickými zákrutami, sa naše auto dostávalo do bodu, kde funguje najlepšie a mohli sme využiť jeho silné stránky. Sme však konkurencieschopní na všetkých typoch tratí, všade sme sa zatiaľ dostali do Q3 a bojovali s našimi priamymi súpermi. Sme plní optimizmu pred Mugellom i druhou polovicou sezóny.“  

McLaren získal v Monze spomedzi konštruktérov najviac bodov, ktoré sú nesmierne dôležité v tesnom súboji o tretiu priečku. Možno aj preto tím v závere upokojoval Carlosa Sainza, aby sa nepúšťal do nepremyslených manévrov. V hrsti mali totiž veľké množstvo bodov. Ovplyvnilo Sainza v závere obmedzenie motorových režimov?

„Je skoro na vyvodzovanie záverov. Na konci sme videli, aký rozdiel je medzi čistým a špinavým vzduchom. Mali sme rýchlejšie auto než AlphaTauri, no akonáhle sa Carlos priblížil, dostal sa do špinavého vzduchu a bol mimo dosah DRS, ktoré mal k dispozícii až v poslednom kole. So starými motorovými režimami, kde sme mohli prispôsobovať nastavenia, by to bol možno iný príbeh. Je to však ťažké takto povedať. Musíme zagratulovať Pierrovi Gaslymu a AlphaTauri k víťazstvu, odviedli skvelú prácu a zaslúžili si to,“ pokračoval šéf McLarenu, ktorý však nezabudol pochváliť aj svoj tím.

„Posunuli sme sa v oblasti stratégií i manažovania pretekov. Dnes sme opäť videli, že v našom aute máme dvoch hrdinov tohto športu, dvoch senzačných jazdcov, ktorí na štarte a na reštartoch spravili všetko správne, a podali senzačný výkon. Teší ma ako pretekový tím na trati pod vedením Andreu Stellu spolupracuje s Jamesom Keyom a jeho vývojovým oddelením. V továrni nám naši kolegovia pod vedením Piersa Thynna dodávajú všetky časti a novinky najrýchlejšie, ako je to možné. Som veľmi šťastný,“ uzavrel Andreas Seidl.