logo F1online.skF1online.sk

Verstappen ovládol aj VC Kanady. Na pódiu mu robili spoločnosť majstri sveta

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala18. 6. 2023

Red Bullu sa v Kanade podarilo prekonať ďalší veľký míľnik. Ako piaty tím v histórii sa dostal na hranicu 100 vyhraných veľkých cien, a to zásluhou Maxa Verstappena, ktorý opäť suverénne doviezol svoj monopost až pod šachovnicovú vlajku. Fernando Alonso naňho chcel zaútočiť, ale problémy s monopostom mu viac nedovolili. Španiel berie trofej za druhé miesto a tretí končí ďalší majster sveta Lewis Hamilton.

Max Verstappen sa na okruhu Gillesa Villeneuvea postavil na najvyšší stupienok už 41. raz v kariére, čím dorovnal legendu Formuly 1 Ayrtona Sennu. Poradilo sa mu to v majstrovskom aute a v majstrovskom štýle. Hoci Red Bull v cieli nemal dvadsaťsekundový náskok ako na predchádzajúcich veľkých cenách, nezdalo sa, že by mal naňho niekto nárok. Red Bull skrátka kraľuje.

Fernando Alonso po pretekoch vyhlásil, že si na Holanďana trúfal, no pre problémy s technikou sa musel vzdať svojho sna. Na ďalšie víťazstvo v kariére si bude musieť počkať ešte aspoň dva týždne.

Zato Lewis Hamilton s Fernandom Alonsom zviedol pekný súboj, ktorý sa ťahal už od zhasnutia červených svetiel. Štart totiž absolútne nevyšiel Fernandovi Alonsovi. Španiel síce na červené svetlá zareagoval rovnako rýchlo ako Lewis Hamilton, no jeho monopost sa zo svojho miesta odliepal veľmi lenivo a už pred prvou zákrutou sa ocitol za zadným krídlom Mercedesu.

Aston Martin sa dlho viezol za Lewisom Hamiltonom, no na konci 22. kola, krátko po výjazde safety caru, ho to už prestalo baviť. Dvojnásobný šampión využil DRS zónu za desiatou zákrutou a pred Mercedes sa dostal už pred poslednou šikanou.

Oba tímy sa následne rozhodli pre rôzne strategické voľby. Aston Martin nasadil na posledný stint tvrdú, Mercedes zas strednú zmes. Lewisovi Hamiltonovi to pomohlo sa priblížiť, no pomohol mu aj fakt, že Španiel bol nútený na konci každej rovinky skladať nohu z plynu o čosi skôr ako obyčajne. V Mercedese mali podozrenie, že Aston Martin mal problémy so zadnou brzdou, ale nie je vylúčené, že Alonso dostal príkaz šetriť palivo. Ani on sám nepoznal presný dôvod, počas pretekov skrátka plnil príkazy inžiniera.

Štvrté a piate miesto si vybojovali Charles Leclerc a Carlos Sainz, ktorí štartovali až z desiateho a jedenásteho miesta pred Sergiom Pérezom. Sainz a Pérez zviedli krásny súboj už v druhej polovici úvodného kola. Mexičanovi sa spočiatku podarilo dostať do čela, ale na rovinke pred Múrom šampiónov sa opäť vrátil na svoju štartovú jedenástu priečku jeho španielsky súper.

Logan Sargeant následne dostal príkaz odstaviť svoj monopost. Williams zastavil v druhom sektore a FIA aktivovala virtuálny safety car. Američan našťastie zaparkoval na dobrom mieste a fáza VSC trvala len pár sekúnd. Nikto počas nej nezískal a nikto ani nestratil.

O rozruch sa postaral až George Russell, keď v dvanástom kole nezvládol prejazd ôsmej zákruty a trafil bariéru. Na trati zostali zvyšky jeho monopostu a na trať musel prísť safety car. Na zastávku v boxoch to využili všetci piloti, ktorí na štarte obuli stredne tvrdú zmes, ale s výnimkou Scuderie Ferrari. Taliansky tím neposlal do boxov ani jedného jazdca. Ferrari sa rozhodlo pre neštandardnú stratégiu, ktorá sa konečne ukázala ako geniálna.

Kým totiž jazdci vzadu zostali zaseknutí v ďalšom DRS vláčiku, Ferrari využilo zvyšok stintu na to, aby si vypracovalo náskok. Keď Carlos Sainz zamieril do boxov v 38. kole, pred šiestym autom mal už dostatočný náskok na to, aby zastávkou nestratil ani jednu priečku. To isté sa následne podarilo aj Charlesovi Leclercovi. Stratégom to tentoraz vyšlo na jednotku, aj keď im v čase výjazdu safety caru mnohí neverili.

Počas výjazdu bezpečnostného vozidla sa však diali veci. V boxoch sa ocitlo množstvo áut. Komisári a aj kamery dokonca zaregistrovali potenciálne nebezpečné vypustenie z boxov Lewisa Hamiltona, ktorý sa dostal do cesty Fernandovi Alonsovi. Španiel musel podľa svojich slov brzdiť, po čom nasledovala teatrálna korekcia volantom. Svoj názor na ňu prezentoval v garáži Mercedesu Toto Wolff, keď ju začal komicky imitovať. Komisári sa však prešibaným Alonsom nenechali okabátiť a rozhodli, že Hamiltona nebudú trestať.

Trest za nebezpečné vypustenie z boxov hrozil aj Landovi Norrisovi, ktorý v nich takmer zrazil Alexa Albona. A hoci to na kamerách vyzeralo nebezpečnejšie ako Hamiltonov prípad, komisári boli zdržanliví.

Norris sa i napriek tomu penalizácii nevyhol; FIA mu strhla päť sekúnd za “nešportové správanie”. Mladý Brit za desiatou zákrutou zdržoval jazdcov za sebou, aby si vytvoril odstup od Oscara Piastriho a mohol ísť na dvojitú zastávku v boxoch bez straty pozície.

V posledných kolách s vypätím všetkých síl bojoval o posledný bod, ale nakoniec ťahal za kratší koniec. Alex Albon veľmi šikovne držal za sebou niekoľkých jazdcov, medzi ktorými bol aj Norris. Vo vláčiku monopostov však nemal šancu vypracovať si žiaden náskok. Bojoval však a dostal sa pred Valtteriho Bottasa. Následne útočil na Estebana Ocona, ktorému dokonca divoko tancovalo zadné krídlo, ale komisári sa jeho odpadnutia nebáli a Alpinu neprikázali zamieriť do boxov.

V úplnom závere sa Norris pokúsil o útok, no nezožal úspech a po pripísaní päťsekundového trestu spadol na trinástu pozíciu. Body tak získali Alex Albon, dnešný jazdec dňa, a za ním Esteban Ocon, Lance Stroll a Valtteri Bottas.

Hrdina zo soboty Nico Hülkenberg skončil až pätnásty. V úvode veľkej ceny za sebou vytvoril obrovský DRS vláčik, do ktorého sa zapojili všetci jazdci od siedmeho až po sedemnásteho. Keď však zamieril do boxov, jeho nádeje pohasli. Vyššie to už nešlo.

Dnešnú veľkú cenu nedokončil George Russell. Po nehode ešte dokázal pokračovať a v závere útočil na Alexa Albona, cez ktorého sa síce nevedel dostať, no bol na bodoch. Jeho nedeľa sa skončila po pokyne od inžiniera zastaviť monopost. Hrozilo, že mu zlyhajú brzdy.

Šampionát F1 pokračuje o dva týždne pretekovou dvojičkou: Čaká nás víkend v Rakúsku a následne vo Veľkej Británii.

Image

Súvisiace články

Diskusia