logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Belgicka 2020

Po štarte VC Belgicka 2020
© Mercedes
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy2. 9. 2020

Napätie a boj o víťazstvá. Tieto esencie chýbajú dnešnej F1 ako soľ. Sezóna 2020 sa de facto zmenila na nudnú procesiu a krúženie Lewisa Hamiltona a Mercedesu k ďalším titulom. Súperi pri dominancii strieborných šípov nemajú šancu.

Red Bull vykazuje náznaky zrýchlenia, ale nestačí to a Ferrari upadá každou veľkou cenou do ešte väčšej letargie, ktorá možno vyústi do jednej z najhorších sezón v histórii stajne z Maranella.

A tak zo súčasnej situácie majú azda najväčšiu radosť iba štatistici, keďže Hamilton a Mercedes prekonávajú ďalšie historické rekordy, alebo sa k nim nezadržateľne blížia.

Veľká cena Belgicka býva väčšinou zárukou vzrušenia, akcie a veľakrát aj ikonických pretekov. Ardénsky okruh zo starej školy, Spa-Francorchamps, ponúka viacero príležitostí na predbiehanie, len ťažko odpúšťa chybu a spolu s nevyspytateľným počasím patrí u fanúšikov medzi najobľúbenejšie trate. Lenže nedeľné preteky vyšumeli z hláv nadšencov skôr, ako popretekové rozhovory.

Dážď ešte stále očakávajú v Maďarsku, predbiehanie pár kôl po štarte ustalo a popoludňajšiu siestu vytrhla z biedy iba jazdecká chyba Antonia Giovinazziho v desiatom kole, na ktorú doplatil aj George Russell. Síce pri opakovaných záberoch chvíľu tuhla krv v žilách, ale práve fáza safety caru spôsobila unifikáciu stratégií takmer všetkých jazdcov na jednu zastávku v boxoch. Tí, ktorí zaspali krátko po výmenách pneumatík a zobudili sa tesne pred cieľom, v podstate o nič neprišli.

Prvé tri pozície sa počas celých 44. kôl pretekov vôbec nezmenili. A niečo také sa stalo historicky iba ôsmykrát zo všetkých 1025 veľkých cien. Aj vďaka tomu sme videli pódium v zložení Hamilton, Bottas, Verstappen už piatykrát za posledných šesť podujatí.

„Výkon“ Ferrari azda nepotrebuje ani komentár. Blamáž v Spa mala pre legendárnu stajňu aj historický podtext. O tom však viac v ďalších zaujímavých štatistikách, ktoré po VC Belgicka tradične zhrnul Auto Motor und Sport.

  • Lewis Hamilton jazdiaci s číslom 44, viedol počas všetkých 44 kôl VC Belgicka a dosiahol už 22. víťazstvo systémom štart-cieľ, pričom v tejto štatistike zveľaďuje vlastný rekord. Druhý v poradí Ayrton Senna ich má na konte 19.
  • V prvých siedmich pretekoch tejto sezóny sme mali pódium v zložení Hamilton, Bottas a Verstappen už päťkrát. Niečo také sa naposledy udialo v roku 2015, keď boli na bedni z úvodných siedmich veľkých cien až päťkrát Hamilton, Rosberg a Vettel.
  • Hamilton zaznamenal v Belgicku už 89. víťazstvo v kariére, a tak ho už iba dve delia od vyrovnania historického rekordu Michaela Schumachera s 91 triumfami. Môže sa mu to podariť na historicky 1000. veľkej cene pre Ferrari na ich vlastnom okruhu Mugello pri príležitosti VC Toskánska.
  • Keďže v tejto sezóne sa s najväčšou pravdepodobnosťou uskutoční 17 veľkých cien, Lewis môže dosiahnuť 100. víťazstvo najskôr v budúcom ročníku 2021.
  • To však neplatí v prípade pole positions. Aktuálne ich má na konte 93 a ak bude pokračovať jeho kvalifikačná dominancia, tak okrúhlych 100 pole positions môže teoreticky oslavovať už na tohtoročnej VC Turecka.
  • Hamilton obral Michaela Schumachera o ďalší historický rekord, a to v počte odjazdených kilometrov na čele pretekov. Schumi prišiel o prvenstvo v 27. kole belgickej Grand Prix. Britský šampión má aktuálne na čele štatistiky 24 297 km vo vedení, druhý Schumi 24 148 km.
  • Lewis dokázal bodovať už 40-krát v rade a aj v tejto štatistike zlepšuje vlastný historický rekord. Navyše mu v tomto smere patrí aj druhá najdlhšia bodová séria, ktorá pozostáva z 33 bodovaných pretekov po sebe. Tretí je Kimi Räikkonen a jeho 27 bodovaných dojazdov do cieľa.
  • Už túto nedeľu v Monze môže Hamilton dorovnať ďalší historický rekord, ktorý drží Nemec Nick Heidfeld. Ten bol od VC Francúzska 2007 až po VC Talianska 2009 klasifikovaný v cieli pretekov celkovo až 41-krát.
  • Aktuálnemu majstrovi sveta opäť len tesne unikol Grand Slam (víťazstvo, pole position, najrýchlejšie kolo pretekov a vedenie vo všetkých kolách pretekov). Tentokrát sa o to postaral Daniel Ricciardo z Renaultu, ktorý v poslednom kole zaznamenal najrýchlejšie kolo VC Belgicka. Austrálčan dokázal na viac ako 30 kôl ojazdených pneumatikách pokoriť Hamiltonove najrýchlejšie kolo pretekov o viac ako 3 desatiny sekundy.
  • Lewis dosiahol v Spa štvrté víťazstvo v kariére. Presne toľko má na tejto ikonickej trati aj vypadnutí.
  • Napriek tomu, že Valtteri Bottas pôsobí v stajni Mercedes už od roku 2017, až teraz zaznamenal v Spa prvé pódium pre strieborné šípy. Prvé stupne víťazov (3. miesto) dosiahol na VC Belgicka v roku 2014 vo farbách Williamsu.
  • Napriek tomu, že Mercedes v tejto sezóne ničí konkurenciu, paradoxne má na konte o 31 bodov menej, ako po prvých siedmich veľkých cenách minulej sezóny (295 bodov v roku 2019 oproti 264 bodov v 2020).
  • Maxa Verstappena sme videli na pódiu už šiestykrát po sebe. Niečo také sa mu podarilo po druhýkrát v kariére. Rovnakú sériu ťahal od VC Japonska 2018 po VC Austrálie 2019.
  • Renault získal na VC Belgicka 23 bodov. Najviac v hybridnej ére v jedných pretekoch.
  • Aj vďaka tomu sa nám v tejto sezóne schyľuje k poriadnej bitke o tretie miesto v Pohári konštruktérov. Rozdiel medzi aktuálne tretím McLarenom (68 bodov) a šiestym Renaultom (59) je iba 9 bodov. Medzi nimi sa nachádza štvrtý Racing Point (66) a piate Ferrari (61).
  • V prvých siedmich pretekoch tejto sezóny dosiahlo najrýchlejšie kolo pretekov až šesť rôznych jazdcov. Iba Lewis Hamilton to dokázal dvakrát (VC Maďarska a 70. výročia F1).
  • Daniel Ricciardo získal v nedeľu prvý bonusový bod za najrýchlejšie kolo pretekov v kariére. Naposledy sa mu niečo také podarilo v Maďarsku 2018 ešte v stajni Red Bull Racing. Vtedy však extra bod nedostal, keďže tie sa začali udeľovať až od sezóny 2019.
  • Pred Ricciardom vyjazdil naposledy najrýchlejšie kolo pretekov pre Renault Poliak Robert Kubica v Kanade 2010.
  • Naposledy sa monoposty Ferrari nedostali do Q3 v daždivej Británii 2014. Za suchých podmienok niečo také nezažili od VC Európy 2012 v španielskej Valencii.
  • Obaja piloti Ferrari vyštartovali do nedeľných pretekov z 13. a 14. miesta. Napokon na týchto priečkach aj prišli do cieľa. Navyše Sebastian Vettel sa ani počas jedného kola nedostal do prvej desiatky.
  • Horší výsledok zaznamenali červení naposledy v Silverstone 2010, keď Alonso a Massa finišovali na 14. a 15. mieste. Pre úplnosť treba dodať, že to bolo spôsobené Alonsovým trestom a Massovým defektom. Navyše Fernando vtedy zaznamenal najrýchlejšie kolo pretekov.
  • Vettelovi sa po prvýkrát v kariére stalo, že nebol v cieli medzi najlepšími piatimi už v siedmich pretekoch po sebe.
  • Carlos Sainz (McLaren) ani len nevyštartoval do belgickej Grand Prix kvôli poruche motora pri príchode na štartový rošt. Dopadol tak ešte horšie, ako pred rokom. Do VC Belgicka síce vtedy vyštartoval, ale musel odstúpiť už v prvom kole, keď mu rovnako vypovedal službu motor Renault.
  • Po Sainzovom odstúpení tak už iba Mercedes dokázal v tejto sezóne v každých pretekoch prísť do cieľa s oboma jazdcami.
  • Alex Albon (Red Bull Racing) je posledným pilotom, ktorý v tejto sezóne ešte neštartoval pred svojim tímovým kolegom.