logo F1online.sk

Sme na prahu zákazu párty-režimov: Čo to spraví s F1?

Po štarte VC Belgicka 2020
© Mercedes
Ladislav Király
Ladislav Király2. 9. 2020

Počnúc víkendovou Veľkou cenou Talianska budú zakázané tzv. „party-mode“, teda akési párty-režimy, s ktorými sa v kvalifikáciách najvýraznejšie presadzuje hlavne Mercedes.

Pohonné jednotky sa na chvíľu „prepnú“ do agresívnejšieho režimu a ponúkajú omnoho vyšší výkon, čo sa hodí hlavne v závere kvalifikácie, ale aj v niektorých okamihoch pretekov – po štarte, v kolách okolo boxov, prípadne pri snahe predbiehať.

Medzinárodná automobilová federácia (FIA) však usúdila, že pri nasadzovaní párty-režimov nedokáže dobre kontrolovať dodržiavanie pravidiel a nevie, či po stránke motora niekto nepodvádza. Na všetky možné elektronické detaily totiž nedokáže dostatočne dobre dohliadať.

Po novom to bude tak, že v priebehu celej kvalifikácie a pretekov bude musieť byť zapnutý jeden jediný motorový režim. Síce budú platiť aj určité výnimky, ale už to nebude tak, že jazdci Mercedesu v Q3 stlačia čarovné tlačidlo a nikto iný nebude mať šancu. Na druhej strane však platí aj to, že strieborní majú predsa len najlepší motor a práve preto vedia získať takúto výhodu. A na tomto sa nič nezmení.

A nebude to práve tak, že ak Mercedes v kvalifikácii nebude môcť na chvíľu pridať, bude mať v motore viac rezervného výkonu pre preteky? Aj o tom sa špekuluje a v tejto chvíli vlastne nikto nič nevie.

„My to budeme mať ťažké,“ povedal pred podujatím v Monze šéf Ferrari Mattia Binotto. „Je to okruh, na ktorom je výkon dôležitý a v tomto smere určite nie sme najlepší. V kvalifikácii začnú platiť nové technické nariadenia, čo by niektoré tímy mohlo ovplyvniť. Som zvedavý na to, aký vplyv a na ktoré tímy to bude mať. Podľa mňa to bude v tomto smere zaujímavé.“

„Bude to mať určitý vplyv,“ skonštatoval šéf Red Bullu Christian Horner. „Ale či už tento víkend alebo to uvidíme až v ďalších týždňoch, to teraz neviem. Uvidíme. Niečo to musí spraviť. Dúfajme len, že to situáciu ešte nezhorší.“

Zaujímavé slová k celej téme pridal aj šéf Mercedesu Toto Wolff: „Nie je to o tom, že tento party-mode, ako sa nazýva, využívame na každom okruhu. Kvalifikačný režim totiž dosť výrazne poškodzuje motor a tým pádom skracuje jeho život…“

„Treba povedať, že áno, pochopiteľne to na nás bude mať určitý vplyv, a to už od Monzy. Ale vôbec nepochybujem o tom, že to bude mať vplyv aj na všetkých ostatných výrobcov pohonných jednotiek,“ dodal Wolff.

„Po Monze o všetkom nadobudneme lepší obraz,“ zareagoval Esteban Ocon z Renaultu. „Nemyslím si, že tento zákaz je pre nás zlý, podľa mňa totiž máme veľmi silný pretekový režim. V pretekoch sme dosť rýchli a tak som s týmto novým pravidlom celkom OK.“