logo F1online.sk

Ako Newey takmer priviedol Aston Martin do krachu

Adrian Newey
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 5. 2023

Vytvoriť najrýchlejší cestný automobil vyžaduje veľké obete. Keď v roku 2016 spojili sily spoločnosti Aston Martin Lagonda (v tom čase ešte nebol hlavným investorom firmy Lawrence Stroll) a Red Bull Racing Advanced Technologies, výsledkom mal byť najskvostnejší automobil v dejinách. Ten v súčasnosti ešte nie je hotový, takže nevieme s istotou povedať, ako bude model Aston Martin Valkyrie hodnotiť história automobilizmu, ale cena zaň bola podľa slov Christiana Hornera nesmierna.

Valkyrie už vošiel do histórie ako záchranca motivácie Adriana Neweyho. Ten pred pár mesiacmi priznal, že spolupráca Red Bullu a Renaultu ho natoľko frustrovala, že reálne zvažoval svoj prestup do Ferrari.

Energiu sa rozhodol investovať inde a jedným z jeho projektov sa stal Valkyrie. Pôrod tohto hyperauta nebol vôbec jednoduchý a ešte ani zďaleka neskončil, ale zato vraj takmer priviedol Aston Martin úplne na mizinu. Neweyho úsilie postaviť najúchvatnejšie auto na svete nepoznalo kompromisy.

„Spolupráca s automobilkou, dokonca aj takou malou ako Aston Martin, je veľmi odlišná skúsenosť a takéto spoločnosti zohľadňujú náklady pri všetkom, čo robia,“ povedal pre Financial Times šéf Red Bullu Christian Horner. „Máme Adriana Neweyho, ktorý pravdepodobne ani nevie, kde máme v Red Bulle finančné oddelenie.“

„Vytvoril neuveriteľné – naozaj neuveriteľné – auto, ktoré takmer priviedlo Aston Martin do krachu! Je to však absolútny skvost.“

„Veľa sme sa toho naučili, samozrejme, vo Formule 1 máme množstvo predpisov, ale tie sa vôbec nepodobajú ustanoveniam a pravidlám platným pre cestné automobily. Naša divízia Advanced Technology sa pri vývoji tohto projektu veľa naučila a myslím si, že tieto poznatky nám pomôžu v budúcnosti,“ dodal Horner.

Spoločnosť pod jeho vedením pritom v súčasnosti pracuje na ešte extrémnejšom automobile. Okruhový špeciál RB17 nebude, na rozdiel od Valkyrie či monopostu F1 RB19, obmedzovaný žiadnymi predpismi o cestnej premávke či technickými pravidlami vo Formule 1.

„Pri vývoji Valkyrie sme sa toho veľa naučili, ale tiež sme sa stretli s početnými obmedzeniami, takže sme mali pocit, že naša práca zostala nedokončená. Prišli sme preto s projektom RB17, ktorým sme Adriana vlastne pustili z reťaze, aby vytvoril dokonalé vozidlo, ktoré pomerom výkonu a hmotnosti prekoná aj náš monopost Formuly 1,“ povedal Horner.