Nestíhajú? Pred mojím príchodom sa pri vývoji na rok 2026 urobilo málo, hovorí Newey

Aston Martin stojí na prahu najdôležitejšej sezóny v celej svojej histórii. To isté sa pravdepodobne dá povedať aj o Fernandovi Alonsovi a jeho kariére. Bude tento mladý a prudko sa rozvíjajúci tím pripravený na útok na najvyššie méty hneď v prvom roku nových predpisov? Viacerí o tom pochybujú a určité obavy vyjadril aj výkonný technický partner stajne Adrian Newey.
Ten už v tomto roku povedal, že stajni zo Silverstone chýbajú dva roky. Aston Martin potrebuje naďalej pracovať na svojom zázemí a nástrojoch, kým bude konečne pripravený na boj s najlepšími. Šéf stajne Andy Cowell tieto slová následne bagatelizoval, ale keď génius ako Newey niečo povie, zriedka to prenikne popod radar.
Adrian má momentálne plné ruky práce s vývojom nového monopostu pre rok 2026. Naznačil však, že Aston Martin nestíha. „Nedávno som si doprial voľný víkend, ale okrem toho som po celú dobu pracoval v podstate naplno,“ povedal Newey, ktorého cituje F1-Insider.
„Keď sa dostanem do fázy takej intenzívnej koncentrácie, ledva si všímam čokoľvek naokolo. Všetok môj výpočtový výkon sa sústredí na jeden cieľ – návrh rýchleho pretekárskeho auta,“ pokračoval Newey.
„V podstate sa neustále doťahujete. Do marca (keď Adrian prišiel do tímu, pozn. prekl.) sa toho pri vývoji na rok 2026 urobilo málo, ale odvtedy sme urobili obrovské množstvo roboty,“ dodal geniálny konštruktér.
Ten zároveň odhalil, že v súčasnosti sa sústredí na najdôležitejšie aspekty dizajnu, ktoré sa nedajú zmeniť v priebehu sezóny, čo naznačuje, že v Aston Martine stále pracujú na základoch a detaily aerodynamického konceptu prídu na rad neskôr. „Usporiadanie predného a zadného zavesenia, veľkosť palivovej nádrže a rázvor kolies,“ pomenoval Newey najdôležitejšie predmety svojej aktuálnej činnosti.
„Na jednej strane nám chýba čas, ale zároveň nie sú naše simulácie úplne najpresnejšie, preto musíme všetko starostlivo prehodnocovať. Ak to bude nevyhnutné, karoséria a krídla sa dajú zmeniť v priebehu sezóny nasadením vylepšení,“ vysvetlil Adrian.
Simulácie boli predmetom Neweyho sťažností aj v minulosti a pred médiami ich spomenul aj Fernando Alonso. Možno tým chceli naznačiť, že práve do tejto oblasti by Lawrence Stroll mal investovať, keď sa najbližšie rozhodne „buchnúť po vrecku“. Inak je to pre Angličana práca ako obvykle, hoci pripomenul, že nové technické pravidlá ponúkajú konštruktérom ešte menší manévrovací priestor než tie súčasné.
„Keď som v roku 1997 začínal v McLarene, aj vtedy sme boli rok pred veľkou zmenou pravidiel. Už v tom čase sme čelili veľkému tlaku. Dnes je ešte väčší, pretože autá sú komplexnejšie a čas na vývoj sa predĺžil,“ vysvetlil Newey.
„Keď som prvýkrát videl pravidlá, najprv som si pomyslel: Bože, nemáme veľký manévrovací priestor! Keď sa však ponoríte do detailov, nájdete určitú mieru flexibility. Ako vždy vo Formule 1 sa však dizajny tímov do troch alebo štyroch rokov zladia,“ dodal Newey.
- Značky
- Adrian Newey
- Aston Martin