logo F1online.skF1online.sk

Pred Neweym s polovičatou pravdou nepochodíte. Alonsa zaujali tímové brífingy

Adrian Newey a Fernando Alonso
© LAT/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala30. 5. 2025

Piloti sa spravidla nezúčastňujú stretnutí inžinierov na technickom oddelení priamo v továrni. Pre Fernanda Alonsa tak bola návšteva Adriana Neweyho v Monaku jednou z prvých príležitostí, ako sledovať nového technického riaditeľa priamo pri práci, a jeho schopnosť odhaliť polopravdy ho zaujala.

Každý tím potrebuje mať človeka, ktorý nič neprikrášľuje a veci pomenúva až s krutou úprimnosťou. Na základe rozhovorov, ktoré Adrian Newey ponúkol v Monaku, sa zdá, že pre britský tím bude práve on tým úprimným človekom s triezvym pohľadom na veci, ktorý sa nebojí o nich hovoriť na verejnosti.

V Monaku bol Newey vôbec prvýkrát na veľkej cene, a tak mal príležitosť presne vidieť, ako pracuje traťový tím inžinierov a ako vyzerajú ich brífingy. Podľa Fernanda Alonsa bolo okamžite cítiť istú zmenu. “Jeho prítomnosť v kancelárii je vždy výnimočná. Nie je zastrašujúca, ale myslím si, že vďaka jeho prítomnosti sa zodvihla úroveň, na ktorej tím pracoval. Každý bol o čosi lepšie koncentrovaný a zachádzal do hlbších detailov na monoposte.”

A inžinieri pred vedením nič nemohli kamuflovať. “Pri každom slove, ktoré niekto na stretnutí povedal, si uvedomoval, že nemôže povedať nič, čo by bolo príliš vzdialené od pravdy. On by to totiž zbadal. Sledovať to bolo skvelé a ja dúfam, že v budúcom roku príde na viac pretekov, my sa od neho budeme učiť a ako tím sa zlepšovať.”

Azda každý inžinier sa od Adriana Neweyho môže niečo naučiť. “Je to niečo fantastické, ako vidí veci na monoposte. Dokonca aj keď len stojí v boxovej uličke, na rošte alebo v garáži. Vidí veci, ktoré by sme mohli robiť lepšie alebo by sme ich mohli zlepšiť do budúcna.”

V jednej veci sa však Fernando Alonso prikláňa na stranu šéfa tímu Andyho Cowella, podľa ktorého nebude trvať dva roky, kým Aston Martin doladí svoj jazdecký simulátor. V každom prípade je však zaujímavé, že o problémoch so simulátorom sa začalo hovoriť až po tom, čo túto tému verejne otvoril práve Newey.

“Každý simulátor má isté problémy s koreláciou so skutočným autom,” konštatuje Alonso. “Nemyslím si, že by tu bol tím s dokonalým simulátorom, ktorému by bolo možné stopercentne veriť. Skutočná trať a realita je totiž príliš dynamická a podmienky sa menia medzi jednotlivými zákrutami aj medzi jednotlivými časťami víkendu.”

“Počas jedného víkendu nezažijete dve identické kolá, pretože sa mení vietor, teplota, ocitnete sa v premávke a podobne. Keď sa to snažíte replikovať na simulátore v konzistentnom a dokonalom prostredí, je to niečo iné,” podotýka dvojnásobný majster sveta. “Myslím si však, že nám to potrvá menej ako dva roky, kým to opravíme.”

“Nie je to nič nové, možno to len ako prvý spomenul Adrian počas rozhovoru v Monaku. Môžete si byť však istí, že my, jazdci, sme to už párkrát [tímu] spomenuli,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia