Kedysi sme monopost vyvinuli za šesť mesiacov, teraz to ledva stihneme za rok, hovorí Newey


V časoch pred necelými tridsiatimi rokmi, keď Adrian Newey prestupoval z Williamsu do McLarenu, vyzerala práca konštruktéra celkom inak ako v modernej F1. Dnes už inžinieri zaberajú naplno pri vývoji budúcoročného auta, ba podľa Nica Rosberga už aj Mercedes investuje 70 percent všetkých svojich zdrojov do sezóny 2026. Kedysi by sa však vývoj ešte ani nezačal.
Oficiálnu podobu pravidiel pre rok 2026 poznáme už od konca minuloročnej jesene, no FIA musela tímom zakázať pracovať na nových autách skôr ako od 1. januára. Štart vývoja prakticky nikto neodkladal a už počas prvého januárového týždňa sa inžinieri zahryzli do práce.
Niečo také bolo v roku 1997 nemysliteľné. “Je to zábavné. Spomínam si na časy, keď som začínal v McLarene a tiež nás nasledujúci rok čakala veľká zmena pravidiel. Začal som pracovať prvého augusta a vo februári sme už mali auto hotové,” zaspomínal si Adrian Newey počas monackého víkendu.
Britskému konštruktérovi tento rok robil starosti dvojmesačný časový sklz. K Aston Martinu sa totiž mohol pripojiť až v marci po uplynutí nútenej dovolenky. A hoci má o takmer pol roka času viac ako kedysi, necíti sa komfortne. “Teraz sú monoposty také komplikované a vývojové nástroje také pokročilé, že hoci som začal v úvode marca, mám problém dodržať všetky termíny, aby bolo auto vo februári na trati.”
Netreba zabúdať na to, že auto musí byť hotové ešte o čosi skôr. Formula 1 pripravuje na záver januára súkromné testy “za zavretými dverami”, ktoré tým pádom nebudú vôbec vysielané. Z fanúšikovského pohľadu je to škoda, no zrejme obchodná dohoda s Bahrajnom nič také nedovolila. Oficiálne testy sa majú konať na okruhu Sachír.
Darí sa zatiaľ stajni dodržiavať termíny, ktoré si vytýčila? “Snažíme sa. Aj keď je lákavé zatlačiť na celý systém a trochu to urýchliť, keď to urýchlite príliš, v detailoch sa môžu začať objavovať nedostatky.”
Aston Martin sa pýši novou továrňou, veterným tunelom, dostatkom peňazí aj šikovných inžinierov na čele s Adrianom Neweym. V roku 2026 nás však čaká taká veľká zmena pravidiel, že ani on nevie vopred predpovedať, či sa na technickom oddelení vybrali tým správnym smerom.
“Pri veľkej zmene pravidiel sú všetky tímy obmedzené svojimi zdrojmi,” pustil sa Newey do vysvetľovania toho, čo inžinierom v padoku komplikuje prácu. “My azda máme v niektorých oblastiach tiež isté obmedzenia, pretože je všetko nové. Čo to všetko znamená? Znamená to, že nemôžete preskúmať všetky možné smery.”
“Ja rád používam analógiu s výstupom na horu. Možno sú pred vami až tri vrcholy. Vy sa rozhodnete vyšplhať sa na prvý kopec, no neviete, či jeho vrchol bude vyššie ako vrchol hory naproti. Aby ste ho mohli preskúmať, musíte zísť do údolia.” To si však tímy pod rozpočtovým stropom nemôžu dovoliť zopakovať viackrát. “Pretože máme obmedzené zdroje, musíme si vybrať jednu cestu, ísť po nej a dúfať, že nám prinesie výsledky.”
- Značky
- Adrian Newey
- Aston Martin