logo F1online.skF1online.sk

Clear: Nebudeme hovoriť Leclercovi, aby sa upokojil

Charles Leclerc, Jock Clear a Xavier Padros
© Facebook/Scuderia Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 5. 2023

Medzi géniom a babrákom je možno tenšia hranica, než si myslíme. Charles Leclerc ovládol v Baku obe kvalifikácie. Keď sa v Miami pokúsil o podobný husársky kúsok, skončil v múre; a z hrdinu bol po týždni babrák. Podľa inžiniera Ferrari Jocka Cleara nie je ďalšia nehoda dôvodom, aby tím svojmu jazdcovi prehovoril do duše.

Čo by mal Leclerc robiť? Menej riskovať nevyhnutne znamená spomaliť a niečo také by nemalo byť súčasťou DNA pretekárskeho jazdca. Iste, ako povedal aj legendárny Ayrton Senna: „Viac než čokoľvek iné potrebujete veľmi čistú myseľ a presne vedieť, kedy máte byť agresívny, kedy radšej kalkulovať, kedy do toho dať všetko a kedy si to radšej ponechať pre ďalšiu príležitosť.“

Kedy však do toho máte dať všetko, ak nie v kvalifikácii? Mal by Leclerc ubrať, keď to bude nevyhnutne znamenať nulovú šancu na pole position? Podľa inžiniera Ferrari Jocka Cleara, ktorý má v tíme na starosti hlavne prácu s pilotmi, nepotrebuje Leclerc zmeniť prístup, ale rýchlejšie auto.

„V istom zmysle je to možno odraz jeho mentálneho nastavenia, keď stojí proti autu, ktoré je preukázateľne rýchlejšie než on,“ povedal Clear. „Niečo ako: ‚Sám sa musím postarať o to, aby som ten rozdiel zmazal.‘ Samozrejme, zákony fyziky vás nakoniec dobehnú.“

„Nepovieme mu: ‚Pozri, Charles, mal by si sa upokojiť.‘ V priebehu roka boli jeho kvalifikačné výkony vynikajúce. Vďaka tomu sa dokáže pred pretekmi dostať do omnoho výhodnejšej pozície.“

„Myslím si, že cítil šancu na ďalšiu pole position a možno sa len trochu unáhlil,“ dodal Clear.

Ostrieľaný inžinier sa tiež priklonil k názoru, že pred víkendom mohlo dôjsť k zmene charakteristík monopostu. Ferrari priviezlo na toto podujatie upravenú podlahu a difúzor, čo sa nevyhnutne podpísalo na vlastnostiach monopostu.

Zaujímavosťou je, že o negatívnych vlastnostiach Ferrari sa začalo hovoriť až po pretekoch, ktoré skončili pre Ferrari katastrofou, aj keď podľa Cleara mala zmena prietoku vzduchu jazdcom, paradoxne, pomôcť.

„Poskytuje jazdcovi konzistentnejšie vyváženie v stredne rýchlych, rýchlych a pomalých zákrutách; takisto pri brzdení, v nájazde a na výjazde zo zákrut,“ hovorí Clear o vylepšeniach Ferrari. „Možno je Charlesova nehoda práve dôsledkom toho.“

Súvisiace články

Diskusia