logo F1online.sk

Bottas je tentoraz spokojný s balansom: Nedostatok prítlaku je však oveľa vážnejší

Valtteri Bottas a Nyck de Vries
© XPB Images/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala5. 5. 2023

Piloti F1 zvyknú hovoriť, že je lepšie mať výkonný monopost so zlým balansom ako naopak. V Alfe Romeo si túto starú pravdu overili počas prvých štyroch pretekov aktuálnej sezóny. Valtteri Bottas prezrádza, že jeho monopost C43 je veľmi dobre vyvážený, no to mu k dobrým výkonom veľmi nepomáha. Chýba mu totiž čistá rýchlosť, ktorá sa hľadá oveľa ťažšie.

Valtteri Bottas a Kuan-jü Čou dokázali zatiaľ nazbierať šesť majstrovských bodov, čím výrazne podliezli vlastné predsezónne očakávania. Ako sme však už spomenuli, nemôže za to zlý balans auta či jeho ovládateľnosť. Problémy sú vážnejšie.

“Asi je to horšie, ak mám byť úprimný,” hovorí Valtteri Bottas. Fín si uvedomuje, že práca s vyvážením auta býva jednoduchšia a rýchlejšia ako hľadať čistý výkon. “Odstránením problémov s balansom by sme mohli získať tri desatiny sekundy. Toto však nie je ten prípad. Nezostáva nám nič iné, len tvrdo pracovať. Veľa z tejto práce sa musí odohrať priamo v továrni.”

Alfa Romeo chystá balík noviniek do Imoly. Preto živí nádej, že sa v priebehu pár týždňov posunie o niekoľko priečok. “Je fajn, že je to veľmi tesné. Nie sme na tom tak, ako by sme chceli byť, ale aspoň vieme, že ak získame nejaký čas na kolo, tak by sme si vo výsledkových listinách mohli celkom slušne polepšiť. Samozrejme, toto je náš cieľ.”

“Ovládateľnosť sa od minulého roka zlepšila, no v porovnaní s ostatnými nám chýba čistý výkon. Naše auto je lepšie ako minuloročné, ale ostatní spravili väčší krok vpred,” zhodnotil rodák z Nastoly.

Švajčiarska stajňa si v jednej veci môže podať ruky s McLarenom. Efektivita je aerodynamiky má katastrofálne parametre. Ukazuje sa to najmä na rovinkách. Ak chce Alfa Romeo jazdiť rovnako dobré časy v zákrutách ako konkurencia, zaplatí za to práve na menej technických úsekoch.

“Rýchlosť na rovinkách nemôžeme zaradiť medzi naše prednosti. Myslím si, že v Baku sme v tomto ohľade spravili menší krok vpred, keď sme nasadili iné zadné krídlo, ale to so sebou prináša istý hendikep v zákrutách. Musíme teda popracovať na efektivite,” uvedomuje si priestor na isté zisky Bottas. “Nuž a chýba nám aj celkový prítlak. Takže sa potrebujeme zbaviť odporu, ale potrebujeme získať prítlak. To sa ľahšie hovorí ako urobí.”

Veľká cena Emilia Romagna bude pre Alfu Romeo veľmi dôležitá. Hinwil chce totiž predstaviť niekoľko nových komponentov, ktoré majú za úlohu zvýšiť čistý výkon auta. Čoskoro sa teda ukáže, či Alfa nespraví lepšie, ak ročník 2023 rovno nezabalí. “Dúfam, že vďaka všetkým tým veciam v Imole dosiahneme slušný pokrok. Bude to indikátor toho, čo by sme v tomto roku ešte mohli dosiahnuť. Tento balík bude mať z každého rožku trošku.”

“Nemôžem zachádzať do detailov, ale je v ňom pár kúskov orientovaných najmä na čistý výkony a prítlak. Nie je to nič, čo by malo zmeniť balans. Zlepšíme sa, no nečakám, že by sme boli jediným tímom, ktorý na tieto veľké ceny chystá novinky. Dúfame však, že tie naše budú väčšie ako v prípade ostatných,” uzavrel.

Súvisiace články