General Motors zvažuje vývoj vlastných motorov: V F1 by sa mohli objaviť v roku 2027
Prvé americké podujatie v sezóne je skvelou príležitosťou pre tunajších investorov na zviditeľnenie. V padoku budú v Miami prítomní aj zástupcovia General Motors a Andretti Global, ktorí chcú opäť lobovať za svoj vstup do Formuly 1.
Realita vyzerá pre potenciálnych záujemcov o vstup do Formuly 1 vskutku bezútešne. Desať súčasných tímov sa v padoku doslova zabarikádovalo a rátať môžu aj s podporou Liberty Media. Presvedčiť ich nebude jednoduché, ale Michael Andretti sa o to so svojimi ľuďmi snaží zo všetkých síl.
Keď na svoju stranu získal General Motors, dúfal, že konečne prelomí ľady. Nestalo sa. Spolupráca s Cadillacom, ktorý v ostatných rokoch rozširuje svoje aktivity vo svete motoristického športu, a jeho finančná podpora srdcia šéfov športu aj desiatky tímov neobmäkčila. Ale čo keby Cadillac prišiel s vlastnou pohonnou jednotkou a premenil Andretti Global na továrenský tím? To by debatu celkom istotne posunulo na ďalšiu úroveň.
„General Motors má motiváciu zapojiť sa do vývoja a dizajnu monopostu, skrátka do celého procesu,“ prehlásil v rozhovore pre Autosport výkonný riaditeľ pre motoršport General Motors Eric Warren. „Nejde nám o to, aby sme na auto nalepili biely štítok.“
Táto posledná veta bola pravdepodobne torpédom vyslaným do vlajkovej lode Fordu. Podobne ako Audi otvorene provokovalo Mercedes vyjadrením, že ich motor bude „naozaj nemecký“, tak sa aj General Motors zrejme nemieni tváriť, že rivalita s Fordom neexistuje.
Konkurenčná americká automobilka už má „v šuplíku“ dohodu s Red Bullom, ale tá má skôr komerčný charakter. Je zrejmé, že z Detroitu budú do Milton Keynes prúdiť v prvom rade peniaze a ako protiplnenie si môžu na kapotu Red Bullu nalepiť svoje logo. Podľa Warrena však má General Motors omnoho vyššie ambície.
„Interakcia medzi Cadillacom a Andrettim sa bude týkať celého monopostu,“ prehlásil Warren.
Aj keď ideálny čas na takéto rozhodnutie už uplynul, General Motors tvrdí, že uvažujú o zahájení vývoja vlastnej pohonnej jednotky. Je zrejmé, že takýto projekt by bolo najlepšie zahájiť pred niekoľkými mesiacmi, keďže všetci súčasní dodávatelia – vrátane Audi – už horúčkovito vyvíjajú. Pri Warrenových vyjadreniach sa tak automaticky natíska otázka, či to myslí vážne alebo sa jedná o marketingový trik, ako posilniť postavenie Andrettiho a GM.
„V roku 2026 chceme začať pretekať a uistiť sa, že sme konkurencieschopní, a potom sa pozrieme, čo pre nás dáva najlepší zmysel,“ hovorí Warren.
„Samozrejme, že by sme dokázali skonštruovať vlastný motor. Podľa pravidiel to nemôžeme urobiť v roku 2026, keďže dodávatelia pohonných jednotiek na rok 2026 už boli ohlásení, takže náš projekt by sa mohol uskutočniť najskôr v roku 2027.“
„Zaoberáme sa tým, zaoberáme sa vývojom pohonných jednotiek. Andretti má partnera pre dodávky pohonných jednotiek, s ktorým môžeme okamžite začať pretekať,“ povedal Warren s odkazom na Renault, ktorého má Michael Andretti predrokovaného ako dodávateľa motorov pre svoje monoposty.
Ťažko odhadnúť, aké by mal podobný projekt šance na úspech. Hyperauto Cadillacu vo vytrvalostných pretekoch používa „staromódny“ motor V8 s objemom 5,5-litra, ktorý síce znie a funguje krásne, ale od reality súčasnej Formuly 1 je na míle vzdialený.
Vývoj pretekárskych motorov Cadillacu prebieha v továrni GM Performance and Racing v meste Pontiac v štáte Michigan. Tam by sa raz mohli vyrábať aj formulové motory, ale stredisko sa nachádza tisíce kilometrov od najskúsenejších mozgov v know-how pulzujúcom Motorsport Valley v Anglicku.
Aj Warren odpovedal trochu vyhýbavo na otázku, či by General Motors dokázal tieto motory vyrábať kompletne iba „doma“ v Amerike. „Podľa mňa je pre každého výrobcu náročné prehlásiť, že ich motor je stopercentným produktom domácej výroby. Vždy majú technických partnerov, s ktorými spolupracujú. Ale myslím si, že máme schopnosti, ktoré sú pre takýto projekt podstatné,“ verí Warren.
„Myslím si, že by sme to mohli dokázať, ale či sa tak rozhodneme, to sa ešte uvidí,“ dodal.