Steiner opísal kľúčový rozdiel, prečo Haas dostal do F1 a Andretti nie
Štartové pole mohlo byť širšie o jeden tím. O vstup do efjednotky sa usiloval Michael Andretti so svojím projektom a hoci úspešne prešiel prvým sitom, ktoré pripravila FIA, narazil na odpor tímov a FOM. Günther Steiner vysvetlil, prečo sa v roku 2016 Haas dokázal dostať do Formuly 1 a prečo to Andrettimu nevyšlo.
Podľa súčasných pravidiel je kapacita štartového roštu vyššia než desať stajní. Potenciálne by vo Formule 1 mohlo pôsobiť až dvanásť tímov, no ako sa hovorí, papier veľa znesie. FIA síce vypísala tender na obsadenie jedenásteho miesta a Andretti spomedzi viacerých uchádzačov splnil všetky jej podmienky, no na svoju šancu stále čaká a je otázne, či sa jej vôbec niekedy dočká.
Opäť šlo len o peniaze. Andrettimu sa nepodarilo dostatočne presvedčiť FOM, že do Formuly 1 prinesie viac peňazí, než z nej odčerpá. Nepomohlo ani spojenie s koncernom General Motors, ktorý sa chcel stať ďalším dodávateľom pohonných jednotiek, ba ani to, že Andretti by postavil americký tím. Liberty chce pritom preraziť práve na americkom trhu.
V padoku síce už jeden americký tím máme, ale od skutočnej americkej stajne má ešte ďalej ako Mercedes od nemeckej. Sám za seba hovorí už len fakt, že Haas v rokoch 2021 a 2022 jazdil s lakovaním vo farbách ruskej trikolóry.
Ako mal teda Andretti postupovať, aby uspel? Günther Steiner s tým má skúsenosti, keďže úspešne doviedol projekt Haasu na ceste do F1. V čase, keď získal súhlas FIA a FOM, ešte stále fungoval aj Manor, takže Haas mal byť skutočnou jedenástou stajňou. “Myslím, že tri alebo štyri strany sa zapojili do tendra a skutočne sa ma pýtali: Günther, ako celý ten proces vyzeral naposledy?” hovorí pre racingnews365.com.
Skúsený Talian si zaspomínal, ale na úvod podotkol, že odvtedy došlo k istým zmenám: “Tentoraz bol celý proces o čosi sprísnený, pretože v hre bolo oveľa viac. Každý tím má už hodnotu miliardy dolárov, no treba si dať dobrý pozor, čo spravíte.”
“Teraz sa objavilo veľa problémov s tým, že FIA je na vašej strane, ale FOM nie. Ja som však s nimi pracoval spoločne. Získal som spoločný súhlas oboch strán,” vysvetľuje Steiner. V Andrettiho prípade by na to šiel inak. “Spravil by som to inak, pretože tímy nemajú žiaden hlas, takže je zbytočné zháňať podpisy tímov. Tím si môže podpísať, čo len chce, ale ak nemáte súhlas FOM, je to márne.”
“FOM má právo udeliť vám licenciu, takže by som to spravil inak. Zašiel by som za kľúčovými hráčmi a porozprával sa s nimi, presvedčil ich ešte skôr, ako by som s tým vyšiel na verejnosť. To bolo najlepšie. Najskôr uzavriete dohodu, potom s tým idete na verejnosť. Nejdete najskôr na verejnosť a potom sa snažíte uzavrieť dohodu. Isté veci sa robia istým spôsobom, ale ja každého nechám, nech si to robí svojom,” odkázal.
Všetky Andrettiho šance ešte nie sú pochované. FOM záujemcovi odkázala, že jeho žiadosť by mohla byť opätovne prehodnotená v súvislosti s rokom 2028 a tým, či sa General Motors skutočne podarí postaviť pohonnú jednotku. Na druhej strane je otázne, či nová Concordská dohoda vôbec nejaký jedenásty tím bude pripúšťať.
“Myslím si, že ešte existuje šanca,” uvažuje Steiner. “FOM nechala otvorené dvere, keď povedala: Ukážte nám, čo dokážete s tým motorom. Nemám poňatia, či GM niečo ukázal FOM, no bude to treba spraviť. Red Bull si vyvíja svoj motor. Ukázali, čo urobia, a potom to bolo dosť priamočiare. Audi zas v Nemecku postavilo novú budovu a povedalo: Ideme do toho vraziť túto investíciu. Od GM som však nič nezachytil, no zas neviem všetko.”