logo F1online.skF1online.sk

Zahraničné médiá: F1 bude mať opäť jedenásť tímov. Potvrdenie Cadillacu je otázkou pár dní

Cadillac logo
© Cadillac
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 17:02

Už od piatku sa zahraničné médiá predbiehajú v tom, kto ako prvý prinesie informácie o veľkých úsmevoch v padoku. Tieto úsmevy majú patriť predstaviteľom Andrettiho projektu, ktorý sa stále usiluje vstúpiť do kráľovnej motoršportu a zdá sa, že konečne uspel. Už v roku 2026 by mala mať Formula 1 opäť jedenásť tímov.

Formula 1 mala naposledy toľko účastníkov po príchode Haasu v roku 2016. Manor bol však v ťažkej finančnej situácii a po sezóne skrachoval. Podľa pravidiel FIA bol stále na rošte priestor pre maximálne dvanásť stajní, ale nikto seriózny sa vtedy do efjednotky nehrnul.

So zvyšujúcimi sa príjmami však začal rásť aj záujem. Keď Mohamed bin Sulajem takpovediac svojvoľne otvoril výberové konanie na jedenásty tím, prihlásilo sa viacero záujemcov. Prísnym sitom FIA prešiel Andretti, ale narazil na neprekonateľnú stenu, ktorú postavili majitelia komerčných práv z Liberty Media.

Dlhé mesiace rokovaní, prosieb, hrozieb a odvolávaní sa na súdy sa však končia, píšu svorne mnohé zahraničné zdroje. Pomohlo k tomu viacero udalostí. Na jednej strane aj vyšetrovanie Formuly 1 z potenciálneho porušovania protimonopolných zákonov či hrozba miliardových pokút. V tejto súvislosti sa podľa tlačovej agentúry AP mali vo štvrtok v padoku dokonca objaviť zástupcovia FBI.

Len to však Andrettiho projekt do F1 nedostalo. Je čoraz evidentnejšie, že po dosť ostrých verejných vystúpeniach sa z Michaela Andrettiho stala neželaná osoba. Zrejme si to uvedomovali aj samotní investori. Keď v septembri došlo k výmene čelných predstaviteľov, z Andrettiho sa stal len poradca a projekt prevzali Dan Towriss a Mark Walter, pre vedenie Formuly 1 to bola vítaná zmena. Mohlo si totiž zachovať tvár tým, že do svojho spoločenstva prijme tím Cadillac, nie Andretti Autosport.

Oficiálne potvrdenie príchodu jedenásteho tímu, ktorý bude pretekať pod vlajkou spomínaného Cadillacu zrejme už v roku 2026, sa očakáva v priebehu nasledujúceho týždňa, píše nemecký Auto Motor und Sport.

Kto bude Cadillacu dodávať motory?

Projekt sa dočkal tejto chvíle aj vďaka tomu, že vytrvalo pokračoval v prípravách. Dnes už dokonca na pracovných portáloch hľadá pretekových a výkonnostných inžinierov, no to je len zlomok toho, čo bude treba zabezpečiť.

Cadillac má vstúpiť do sezóny s vlastnou pohonnou jednotkou pod hlavičkou General Motors najskôr v roku 2028, čo znamená, že na roky 2026 a 2027 bude treba zohnať iného dodávateľa.

Vo Formule 1 platia rôzne pravidlá, ktoré tímom garantujú dodávateľa pohonných jednotiek. Ak si stajňa nevie sama zabezpečiť dodávku motorov, automaticky sa mu pridelí ten výrobca, ktorý nie je v efjednotke nováčikom a má najmenší počet zákazníkov.

V tejto chvíli by táto povinnosť pripadla Honde. Zástupcovia japonskej značky vraj už očakávajú telefonát z Detroitu, vedomí si toho, že sa tejto povinnosti nevyhnú — v tom prípade bude lepšie sa dohodnúť než mať niečo nanútené zhora.

Spojenie Cadillacu a Hondy navyše dáva zmysel, keďže tieto značky si nie sú cudzie. General Motors a Honda už spolupracujú napríklad na vývoji palivových článkov v USA.

Alternatívou by mohlo byť aj Ferrari, ktoré po nasledujúcej sezóne príde o jedného zákazníka, a tak by malo mať výrobné kapacity na to, aby dočasne vzalo Cadillac pod svoje krídla.

Špekulovalo sa aj o možnom odkúpení duševného vlastníctva Renaultu v súvislosti s pohonnou jednotkou vyvíjanou na rok 2026, no podľa dostupných informácií sa v General Motors napokon rozhodli pre celkom vlastný motorový projekt.

Okrem toho je v plnom prúde aj vývoj šasi. V továrni v Silverstone už má viac ako 200 zamestnancov pripravovať monopost novej generácie. Keďže Cadillac ešte nepodpísal Concordskú dohodu, jeho technický tím pod vedením Nicka Chestera, Pata Symondsa a Jona Tomlinsona môže takpovediac dosýta skúmať nové pravidlá vo veternom tuneli a na simuláciách CFD — bez obmedzenia, že nových pravidiel sa do 1. januára nesmie dotknúť, a bez alokácie na hodiny strávené vo veternom tuneli. Tunel v Kolíne tak má zaberať na plné obrátky.

Cadillac ešte bude musieť siahnuť do vrecka

Poslednou nevyriešenou otázkou sú peniaze. Podľa súčasných pravidiel má nový účastník v šampionáte zaplatiť ostatným dovedna 200 miliónov dolárov, no túto sumu chcú tímy v najnovšej Concordskej dohode zvýšiť na čiastku, ktorá bude zodpovedať predpokladaným päťročným príjmom stajne z Formuly 1 — približne na úrovni 600 miliónov. V prípade Cadillacu sa zrejme podarí nájsť kompromis medzi týmito sumami, hoci súperi už teraz dvíhajú prst, že sa im nechce platiť nič zo svojho.

V každom prípade od roku 2026 bude nutné upraviť kľúč, podľa ktorého sa rozdeľujú prize money. Súčasný model, ktorý majstrovi udelí 14,5 a poslednému tímu 7 percent z koláča, je totiž stavaný len na desať účastníkov.

A napokon zaujímavý dodatok: Podľa AMuSu by sme dokonca do piatich rokov mohli mať na rošte až dvanásť tímov, čo pravidlá ešte stále dovoľujú a možno to tak aj zostane. Šepká sa totiž o tom, že F1 by mohla prijať aj ďalšieho účastníka, najmä teraz, keď Toyota začala spolupracovať s Haasom a hovorí sa o jej možnom návrate v pozícii továrenskej stajne.

Súvisiace články

Diskusia