logo F1online.sk

Wolff po uspávanke v Baku vyzýva na zmeny: Nudných pretekov sa musíme vyvarovať

Po štarte VC Azerbajdžanu 2023
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár3. 5. 2023

Tohtoročná Veľká cena Azerbajdžanu bola všelijaká, len nie zábavná. Okrem jej úvodu, keď sa dokázali oba Red Bully dostať cez Charlesa Leclerca, a prvého výjazdu bezpečnostného vozidla, prispením ktorého sa Sergio Pérez dostal na čelo, sa toho v pretekoch veľa neudialo. Podujatie v Baku popritom patrí zväčša medzi tie najzáživnejšie. O zápletku na trati nikdy nie je núdza, tentokrát však bolo všetkému inak. Toto Wolff už, ako inak, vie, čo bolo toho príčinou. Za hlavného vinníka označil nové pravidlá, ktoré mali šou na trati a predbiehaniu pomôcť, no postarali sa o presný opak. Rakúšan preto volá po okamžitých zmenách s cieľom zabrániť tomu, aby sa to, čoho svedkami sme boli minulú nedeľu, už nikdy nezopakovalo.

Nuda, nuda a ešte raz nuda. Tak by sa dali v skratke opísať preteky v Baku. Hoci sa toho dnes deje vo všeobecnosti na trati oveľa viac ako povedzme v ére Michaela Schumachera, aj naďalej sa občas vyskytnú preteky, ktoré niektorí z nás bez hanby celé prespia.

Problémom je však to, že pravidlá, ktoré boli zavedené pred začiatkom minulej sezóny, mali spraviť preteky ešte viac atraktívnymi. Pritom, keď si spomenieme na ročník 2021, bol všetko možné, no isto nie nudný – veď jeho dejstvo sa rozuzlilo až v samom závere.

Ani dnes z toho netreba robiť žiadnu drámu, no je evidentné, že šampionáty 2022 a 2023 sú na súboje o poznanie chudobnejšie ako ročník 2021.

Prečo je tomu tak? Súčasné monoposty totiž majú problémy prenasledovať autá pred sebou. V praxi to znamená jedno – ťažšie predbiehanie.

Toto Wolff preto vyzýva na čiastočnú úpravu pravidiel.

„Dnes to nebol triler,“ povedal Rakúšan po pretekoch v Baku. „Nedochádzalo k žiadnym predbiehacím manévrom a navyše, rozdiel v tempe [ jednotlivých jazdcov či tímov, pozn. red.] bol značný. Z tohto dôvodu preteky neboli zábavnými.“

„Musíme zanalyzovať šprintový formát a zistiť, v čom spočívajú jeho pozitíva, ktoré si môžeme vziať. Koniec koncov je to ale všetko o pretekaní. Potrebujete, aby dochádzalo k tvrdým súbojom. Myslím si, že vrcholom včerajšku [sobotného šprintu, pozn. red.] bol súboj, ku ktorému došlo medzi Georgeom [Russellom] a Maxom [Verstappenom]. Žiadny taký sme dnes [počas nedeľných pretekov, pozn. red.], nevideli.“

„Aj keď strácate len dve desatiny sekundy, je veľmi ťažké, priam nemožné predbiehať, pokiaľ jazdec pred vami neurobí chybu. Musíme skutočne porozmýšľať nad tým, ako sa vyhnúť nudným pretekom.“

Wolff však prízvukuje, že nie všetko je v súčasnosti nastavené zle. Určité zmeny sú síce potrebné, no treba k nim pristupovať opatrne.

„Domnievam sa, že po súťažnom víkende, akým je tento, nesmiete všetko zovšeobecňovať a hovoriť, že ideme nesprávnym smerom a musíme sa vydať úplne iným,“ poznamenal Wolff. „Ide skôr o to pochopiť, prečo to [tu] nebolo také zábavné.“

„Dve autá sa na čele viezli do cieľa podľa zásluh a potom tu bola 20-sekundová medzera. Dnes vám neviem povedať, či je rýchlejší Aston Martin, Ferrari alebo my. Uviazli ste tam, kde ste uviazli, a to je tak všetko,“ uzavrel rodák z Viedne.