Štatistiky a fakty po VC Azerbajdžanu 2021 | Magazín F1 - F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Azerbajdžanu 2021

Po reštarte VC Azerbajdžanu 2021, Verstappen, Pérez
zdroj: Red Bull Content Pool

Vypadnutie Maxa Verstappena z vedúcej priečky azerbajdžanskej veľkej ceny spôsobilo doslova štatistickú explóziu a uhádnutie pódia v Baku razom pripomínalo tipérsku nemohúcnosť počas nedávno skončených MS v hokeji v Lotyšsku.

Pérez pred Vettelom a Gaslym. Kto podal na prvú trojku tieto mená, sa už dnes možno vyhrieva na Bahamách alebo splatil hypotéku. Rýchly mestský okruh v Baku opäť nezostal nič dlžný svojej povesti a zdá sa, že miestne preteky našli patent na prekvapivé výsledky, ktoré sa stali skôr pravidlom ako výnimkou. Avšak tohtoročná Veľká cena Azerbajdžanu mala dlho pomerne normálny priebeh. Vďaka úspešnej stratégii sa po zástavkách v boxoch dostal do čela Max Verstappen a mieril neohrozene za víťazstvom so svojím kolegom Sergiom Pérezom a najväčším rivalom v boji o titul Lewisom Hamiltonom za sebou. Ale šesť kôl pred koncom Holanďanovi praskla na cieľovej rovinke ľavá zadná pneumatika a riaditeľstvo pretekov vyvesilo červené vlajky.

Na radosť všetkých fanúšikov prišiel na rad pevný reštart veľkej ceny, ktorý priniesol hneď v prvej zákrute šok, o akom priaznivci F1 ani nedúfali. Lewis Hamilton po skvelom štarte prebrzdil a prepadol sa na posledné miesto, čím prišiel nielen o potenciálnu výhru a o návrat na čelo šampionátu, ale aj o rekordných 54 bodovaných dojazdov v rade (keďže Lewis neštartoval minulú sezónu v Sachíre kvôli korone, oficiálny rekord je 48 bodovaných finišov bez prerušenia). A tak druhé víťazstvo v kariére spadlo do lona Sergiovi Pérezovi, ktorý dokázal uspieť napriek hydraulickým problémom. Nakoniec pre všetkých pilotov na bedni išlo o prvé pódiové trofeje v sezóne.

Najväčší ašpiranti na bodovú žatvu tak odchádzali z Baku s nulou na konte. Ak sa pozrieme do nedávnej minulosti, tak by sme dlho hľadali preteky, kde vyšli naprázdno traja najlepšie bodujúci jazdci za posledné dva ročníky — Hamilton, Bottas a Verstappen. Také niečo sa nenastalo od japonskej Suzuky 2013 dlhých osem rokov. V prípade Maxa to ani nebolo možné, keďže ho v F1 evidujeme až od sezóny 2015.

Na štarte očakávanej VC Francúzska sa poďme ešte raz obzrieť za fantastickým Azerbajdžanom aj z pohľadu štatistík, ktoré zosumarizoval Auto Motor und Sport:

  • Na prvých šiestich priečkach finišovalo šesť rôznych tímov.
  • Po výhre v Baku je Sergio Pérez najúspešnejším mexickým pilotom v histórii F1. Aktuálne nájdeme v jeho vitríne trofeje za dve víťazstvá a jedenásť pódií. Jeho úspešný predchodca Pedro Rodríguez rovnako zaznamenal dva triumfy, ale na bedňu vystúpil iba sedemkrát.
Red Bull Content Pool
  • Pérez dosiahol v Baku najväčšie úspechy v kariére. Z jedenástich pódií má z Azerbajdžanu až tri umiestnenia v najlepšej trojke.
  • Od víťazstva Daniela Ricciarda na monackej Grand Prix v roku 2018 vyhral prvýkrát v overale Red Bullu iný pilot ako Max Verstappen.
  • Motor Honda triumfoval na dvoch podujatiach za sebou premiérovo od sezóny 1992, keď to dokázal v Monaku a v Kanade.
  • Sergio je vôbec prvým jazdcom v hybridnej ére (od roku 2014), ktorý zvíťazil s dvoma rôznymi tímami (Racing Point a Red Bull) a s dvoma rôznymi výrobcami motorov (Mercedes a Honda).
Red Bull Content Pool
  • Všetci traja piloti z azerbajdžanského pódia (Pérez, Vettel, Gasly) sú alebo v minulosti boli v Red Bulle (Vettel 2009-2014, Gasly 2018-2019, Pérez 2021).
  • Pérez vyhral v Baku zo šiesteho miesta. Vettel sa vyšvihol na druhú priečku z jedenástej priečky na štarte. V doterajšej krátkej histórii veľkých cien v Azerbajdžane (od roku 2016) sme zaznamenali už 15 jazdcov na stupňoch víťazov, z toho až siedmi štartovali mimo najlepšiu päťku.
  • Vettel druhým miestom v Baku opäť vylepšil historicky najlepšie umiestnenie stajne Aston Martin v F1 z predchádzajúcej monackej GP (5. miesto). Zároveň je to pre legendárnu značku prvé pódium v F1.
  • Seb je jediným pilotom, ktorý bodoval na všetkých piatich podujatiach v Baku. Žiadny iný jazdec tu nenazbieral viac bodov ako on (75 bodov). Až za ním nájdeme duo Hamilton/Pérez – 63 bodov.
Aston Martin
  • Vďaka Vettelovi stáli nemeckí jazdci na stupňoch víťazov aspoň raz za sezónu už 30 rokov bez prerušenia.
  • Okruh v Baku mal zakaždým iného držiteľa pole position (2016 – Rosberg, 2017 – Hamilton, 2018 – Vettel, 2019 – Bottas, 2021 – Leclerc).
  • Prvýkrát v hybridnej ére (od roku 2014), nemal Mercedes medzi troma najlepšími v cieli ani jedného pilota v dvoch pretekoch po sebe.
  • Hamilton finišoval premiérovo v kariére na 15. mieste. Ak nerátame vypadnutia, je to pre sedemnásobného majstra sveta najhoršie umiestnenie od VC Nemecka 2009, keď na Nürburgringu skončil až osemnásty.
Mercedes
  • Bodová séria stajne Mercedes skončila v Baku na čísle 55. Ide o štvrtú najdlhšiu bodovú šnúru v histórii. Rekord má na konte Ferrari, ktoré zbieralo body v 81 pretekoch v rade od VC Nemecka 2010 po VC Singapuru 2014.
  • V ostatných dvoch veľkých cenách strieborné šípy zaknihovali iba chudobných sedem bodov. Podobné bodové suchoty nezažili od záveru ročníka 2012.
  • Valtteri Bottas skončil v kvalifikácii desiaty. Už tretíkrát sa umiestnil tak zle počas pôsobenia v Mercedese (predtým aj v Austrálii a v Belgicku 2018). Sú to zároveň jeho najhoršie kvalifikačné výsledky počas angažmánu v najsilnejšom tíme štartového roštu.
  • Po podujatiach v Bahrajne a v Španielsku viedol Verstappen aj v Azerbajdžane viac ako polovicu všetkých kôl pretekov bez toho, aby nakoniec oslavoval víťazstvo.
Red Bull Content Pool
  • Charles Leclerc skončil v troch zo šiestich pretekov štvrtý. Napriek dvom pole position, ešte nebol na pódiu ani raz.
  • Z jazdcov zo spodnej polovice priebežného poradia šampionátu dosiahol v každej kvalifikácii prienik do Q2 iba George Russell (Williams). Napriek tomu je Brit v hodnotení jazdcov momentálne bez bodu na posledných priečkach.
  • Keďže Hamilton s Verstappenom v Baku nebodovali, zostal už iba jediný pilot, ktorý dokázal finišovať v bodovanej desiatke vo všetkých pretekoch sezóny – Lando Norris (McLaren).
McLaren
  • Siedmym miestom dosiahol Júki Cunoda najlepšie umiestnenie japonského jazdca od šiestej priečky Kamuja Kobajašiho v Abú Zabí 2012.
  • Prvýkrát od Maďarska 2016 sme zažili v kvalifikácii až štyri červené vlajky.
  • Iba po tretí raz od zavedenia bonusového bodu za najrýchlejšie kolo pretekov sa extra bod neudelil. Pred Baku sme podobnú situáciu zažili v Brazílii a v Singapure 2019.

Možno vás zaujme

Komentáre