logo F1online.sk

McLaren ako drahá nevesta? Záujem o vlastnícky podiel v spoločnosti malo aj Porsche

Lando Norris a Oscar Piastri
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 4. 2023

Plány Porsche na vstup do Formuly 1 v roku 2026 sú definitívne pasé. Postupne sa dozvedáme, ako blízko – alebo ďaleko – bola švábska automobilka k vstupu do najvyššej motoristickej triedy. Kým niektorí považujú úsilie Nemcov ako dobre zinscenované divadlo s cieľom zvýšiť hodnotu akcií značky pred dlho očakávaným vstupom na burzu, niektoré renomované zdroje hovoria o aktívnom úsilí Porsche nájsť si pre svoj projekt vskutku drahú „nevestu“.

Nové technické pravidlá pre pohonné jednotky platné od roku 2026 spolu s obrovským nárastom popularity Formuly 1 viedli v „postcovidovej dobe“ k ohromnému nárastu záujmu o náš milovaný šport medzi automobilkami. Honda si to so svojím odchodom rozmyslela, Audi prišlo dokonca s vlastným továrenským tímom, Ford sa spojil s Red Bullom a kredibilitu projektu Michaela Andrettiho chce garantovať General Motors.

Túto automobilovú inváziu viedli od počiatku Audi a Porsche. Prvá menovaná spoločnosť bola veľmi odvážna a predchádzajúce neúspechy BMW, Toyoty či Fordu (s Jaguarom) Bavorov neodradili a ochotne vypísali „bianko šek“, aby na rošt dostali vlastný továrenský tím. Z investičného hľadiska sa to môže ukázať ako geniálny ťah, ale napovie až budúcnosť.

Porsche, na druhej strane, zvolilo iný prístup. Chcelo získať silného partnera a zároveň prišlo s dosť zásadnými podmienkami. Pytačky s Red Bullom sa spočiatku javili nádejne, ale výrobca energetických nápojov nakoniec zaradil spiatočku a radšej spojil sily s Fordom. Američania ponúkli finančnú i technologickú podporu a vzdali sa práva zasahovať do vnútorných záležitostí tímu, čo Hornerovi a spol. dokonalo vyhovovalo.

Niečo také Nemci nechceli. Porsche chcelo mocenský vplyv reprezentovaný vlastníckym podielom. Neuspelo. Podľa stanoviska nemeckej automobilky, prezentovanom prostredníctvom sesterských portálov Motorsport.com a Motorsport-Total.com, budú Nemci pokračovať vo svojom úsilí na poli automobilových pretekov prostredníctvom projektov vo Formule E a vytrvalostných šampionátoch, kde Porsche chce „bojovať o celkové víťazstvo. To patrí k našej tradícii a práve na toto sa sústredíme.“

„Motoršport bude vždy stredobodom identity našej značky,“ hlása stanovisko Švábov. „Formula 1 pre nás zostáva zaujímavou sériou.“

Špekulácie o spojení s Williamsom alebo dokonca s Andrettim neboli postavené na príliš pevných základoch a objavili sa v čase, keď úsilie Porsche o vstup do Formuly 1 ochabovalo. Motorsport-Total.com pritom tvrdí, že zamestnanci, ktorých najal bývalý šéf Fritz Enzinger, aby viedli prípravy automobilky na možný vstup do Formuly 1, zostávajú pracovať v štruktúrach Porsche, ale už na iných projektoch.

„Je teda veľmi očividné, že v nasledujúcich pár rokoch Porsche do Formuly 1 nevstúpi,“ dáva definitívnu bodku za špekuláciami portál Motorsport.com.

Spojenie s McLarenom

Ešte zaujímavejšie informácie menovaný portál priniesol o záujme Porsche spojiť sa s McLarenom. Podotýka pritom, že rozhovory medzi Stuttgartom a Wokingom prebehli až po krachu rokovaní medzi Porsche a Red Bullom. Jednalo by sa pritom už o druhú veľkú automobilku, ktorá prejavila záujem o britského výrobcu exkluzívnych automobilov.

Krátko predtým sa totiž o McLaren veľmi intenzívne zaujímalo Audi. Pod túto značku už patrí talianske Lamborghini a v Ingolstadte vraj mali veľmi veľký záujem dostať pod svoju hlavičku (a do koncernu Volkswagen) ďalšiu automobilku.

McLaren Group je stopercentným vlastníkom pretekárskeho tímu (a teda aj tímov vo Formule 1, Formule E, IndyCar a Extreme E) a podľa verejne dostupných zdrojov tvorí jeho vlastnícku štruktúru zmes niekoľkých subjektov: bahrajnský Mumtalakat Holding Company vlastní 56,4 %, TAG Group Limited (nástupcovia Mansoura Ojjeha) 14,32 %, Nidala (BVI) Limited (Michael Latifi) 9,84 %, Favorita Limited 5,78 %, Perlman Investments Limited 5,77 %, McKal Holdings Ltd 5,24 %, Acanitt Limited 2,65 %.

Kým pretekárskemu tímu sa po ekonomickej stránke (po športovej už menej) darí dobre, samotná skupina si počas globálnej pandémie prešla krušným obdobím. Práve toto sa pokúsilo využiť Audi a ponúklo uvoľnenie tlaku na akcionárov tým, že značku za výhodnú cenu odkúpi. Úsilie Audi o historickú obrodu zadlženej britskej značky však stroskotalo.

Do Wokingu však telefonovali aj zo Stuttgartu. Je však očividné, že v Porsche dnes už nepracuje mnoho pamätníkov slávneho trojzáprahu McLaren (Ron Dennis) – Porsche – TAG Heuer (Mansour Ojjeh), keďže aj keď sa o spoluprácu jedna zo strán (podľa Motorsport.com) pokúšala, Formula 1 ani motoršport v nej nehrali prím.

Spojnicou tentoraz nemal byť Ojjeh, Dennis ani Niki Lauda, ale Michael Leiters. Nemecký inžinier je niekoľko mesiacov generálnym riaditeľom McLarenu, kam prišiel z Ferrari, odkiaľ ho zo stoličky technického šéfa vykopol novopečený prezident Ferrari Benedetto Vigna. Leiters pritom pracoval rovných trinásť rokov pre Porsche a je krstným otcom modelu Cayenne.

Zdá sa však, že vo Wokingu sa šéfovia a akcionári dokonalo zabarikádovali. „Krátko sa uvažovalo o prevzatí podielu v McLarene s cieľom okúzliť zákazníkov oboch značiek spoločným vývojom špeciálnych edícií a automobilov SUV. Podľa dostupných informácií sa však diskusie do žiadnych pokročilých štádií nedostali a boli zamietnuté,“ píše Motorsport.com.

„Pretekársky tím by beztak nebol stredobodom dohody, ale tá určite mohla otvoriť zaujímavé možnosti smerom k roku 2026,“ dodáva britský portál.

Audi ani Porsche tak neuspeli. Je pravdepodobné, že uzavretiu spomínaných dohôd s tou či onou nemeckou automobilkou zabránil väčšinový akcionár, bahrajnský Mumtalakat, ktorý je pod kontrolou tamojšej despotickej kráľovskej rodiny.

„Kráľovská rodina z Bahrajnu, ktorá vlastní podiel v skupine McLaren prostredníctvom štátneho investičného fondu Mumtalakat, bola prostredníctvom Gerharda Bergera v kontakte s Audi. Rozhovory trvali niekoľko mesiacov, ale tie k ničomu neviedli,“ uviedol Motorsport.com.