logo F1online.sk

V Austrálii bolo všetko hore nohami: Tri a pol červenej vlajky, chaos a Verstappenov triumf

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala2. 4. 2023

Keby ste mali niekomu dopodrobna opísať priebeh nedeľnej Veľkej ceny Austrálie, poriadne by ste sa zapotili. Aj keď veľká časť pretekov prebehla veľmi pokojne, zvyšok sa niesol v duchu totálneho chaosu na trati aj na riaditeľstve pretekov. Cez to všetko nakoniec najlepšie prekľučkoval Max Verstappen, ktorý si vybojoval druhé víťazstvo v sezóne. Z pódia sa tešia aj ďalší majstri sveta na rošte Lewis Hamilton a Fernando Alonso.

Pri sledovaní pretekov z Albert Parku sa driemoty striedali s obrovskými návalmi emócií a adrenalínu. Najviac však fanúšikom dvíhal tlak úplný štart a samotný záver pretekov, ktoré zdobili incidenty, červené vlajky a jedna veľká dilema.

Poďme však pekne po poriadku.

George Russell a Lewis Hamilton zaznamenali veľmi dobrý štart a hneď v prvých zákrutách predbehli Maxa Verstappena. Počas úvodnej fázy pretekov ho dokonca dokázali držať za sebou. Lewis Hamilton to proti raketovo rýchlemu Red Bullu nemal ľahké, no nažive ho držalo DRS od Georgea Russella.

Pre Charlesa Leclerca sa preteky skončili už v tretej zákrute. Po kontakte s Lanceom Strollom sa roztočil a vyletel až na štrk, z ktorého sa už nedokázal vrátiť späť na trať. Komisári rozhodli, že šlo o pretekový incident, a tak nikoho netrestali. Pre fanúšikov Ferrari bolo Leclercovo vypadnutie prvé sklamanie, no Austrália mala pre nich pripravené ešte dve ďalšie.

Po Leclercovom odstúpení muselo na trať vyjsť bezpečnostné vozidlo, čo Sergio Pérez na chvoste využil na dvojitú zastávku v boxoch. Najskôr prezul na stredne tvrdú a následne na tvrdú zmes s cieľom ísť až do cieľa.

To však nebolo vôbec nutné. V siedmom kole sa totiž Bernd Mayländer musel vrátiť späť na trať. Alex Albon jazdil na priebežnej šiestej priečke, no v siedmej zákrute stratil kontrolu nad zadnou časťou monopostu, ktorý zastavila až bariéra.

George Russell s Carlosom Sainzom okamžite prezuli na tvrdú zmes. Dobré rozhodnutie boxového múrika premenilo riaditeľstvo pretekov na najzbytočnejší pitstop v histórii F1. Nasledovala totiž červená vlajka, počas ktorej smú jazdci vymeniť pneumatiky bez zastávky v boxoch a bez časovej straty. George Russell sa tak z prvého miesta prepadol na siedme, Carlos Sainz zo štvrtého až do druhej desiatky.

A príčina? Spočiatku sa zdalo, že Albonova nehoda poškodila bariéry, ktoré bolo nutné opraviť. To však nebol pravý dôvod, prečo riaditeľstvo pretekov vyvesilo červené vlajky. V skutočnosti mu robil starosti štrk, ktorý sa dostal na trať…

Poradie počas 1. červenej vlajky: HAM, VER, ALO, STR, GAS, HUL, RUS, TSU, NOR, PIA
Druhá desiatka: SAI, DEV, OCO, PER, ZHO, BOT, SAR, MAG
Vypadli Albon a Leclerc.

Nasledoval pevný štart, po ktorom sa Maxovi Verstappenovi poľahky podarilo dostať cez Lewisa Hamiltona. Keďže Britovi už nik nepomáhal zákrytom a DRS, manéver pripomínal bežný predbiehací manéver v ľavom pruhu na déjednotke. Max Verstappen dokázal svojmu súperovi nadeliť takmer tri sekundy v priebehu jediného kola.

V hĺbke poľa nás zatiaľ zabával Carlos Sainz, ktorý sa dostal z jedenásteho miesta až na piate, a Sergio Pérez, ktorý si razil cestu z chvosta štartového poľa. Ich progres mierne spomalila fáza VSC, ktorú vyvolal George Russell, no po nej pokračovali – Sainz na štvrtú priečku, Sergio Pérez až do bodovanej desiatky.

Mladíkovi v službách Mercedesu to dnes skrátka nebolo súdené. Ešte pred polovicou pretekov mu začali zo zadnej časti auta šľahať plamene. Brit si vo vysielačke povzdychol s odkazom, že mu zlyhala pohonná jednotka. Monopost odstavil na výjazde z boxovej uličky, čím vyvolal spomínanú fázu VSC.

Nasledovala o poznanie pokojnejšia fáza pretekov. V prvej desiatke sa dlho len Sergio Pérez posúval dopredu, hoci Lando Norris sa statočne bránil. McLaren s obrovským aerodynamickým odporom sa však Red Bullu nemohol vyrovnať. Mexičan si prakticky naraz poradil s McLarenom aj s Nicom Hülkenbergom.

Norris síce o jednu priečku prišiel, no po krásnom útoku na Hulka sa vrátil na ôsme miesto. Hülkenberg vyšiel až na štrk, kde predviedol efektnú rely vsuvku.

Lewis Hamilton a Fernando Alonso zvádzali súboj na diaľku. Sedemnásobný šampión znel vo vysielačke presvedčene, že na tvrdej zmesi to nemôže zvládnuť až do cieľa. Nemal však veľmi na výber, rozostupy medzi jednotlivými jazdcami boli príliš malé na to, aby sa mu oplatila zastávka v boxoch; stratil by priveľa pozícií. Fernando Alonso ku koncu pretekov dostal povolenie na to zatlačiť a k Britovi sa priblížil, no nie na dosah DRS. Zdalo sa, že výsledky sa už dramaticky nebudú meniť.

Z menších driemot nás však prebudil Kevin Magnussen. Dán na výjazde z druhej zákruty trafil bariéru. Na trati zostala jeho pneumatika a v štvrtej zákrute aj zvyšok Magnussenovho auta. Riaditeľstvo pretekov sa rozhodlo tretíkrát využiť služby safety caru, no vzápätí vyvesilo druhú červenú vlajku. Dôvodom boli úlomky z ráfiku, ktoré zostali rozosiate po veľkej ploche za druhou zákrutou.

Jazdcov prekvapilo prerušenie pretekov. Keď dostali informáciu o červenej vlajke, viacerí boli zmätení prečo a či naozaj. “Dopekla, na čo červené vlajky?” spytoval sa Max Verstappen, ktorého Christian Horner následne na boxovom múriku upokojoval, že má dostatočne rýchle auto a stále môže vyhrať. Takmer desaťsekundového náskoku mu však bolo ľúto. “Čo?!” ozval sa vo vysielačke aj Fernando Alonso.

Poradie počas 2. červenej vlajky: VER, HAM, ALO, SAI, GAS, STR, PER, NOR, HUL, OCO
Druhá desiatka: PIA, ZHO, TSU, BOT, SAR, DEV
Vypadli: MAG, RUS, ALB, LEC

Veľkú cenu Austrálie mal zaklincovať dvojkolový šprint bez DRS. Nakoniec to nevyšlo. Riaditeľstvo pretekov muselo prakticky hneď vyvesiť tretiu červenú vlajku, keďže havarovali oba Alpiny. Carlos Sainz navyše ťukol do Fernanda Alonsa, ktorý sa prepadol. Cez štrk prešli aj Stroll a Pérez.

Riaditeľstvo pretekov tak rozriešilo hádanku: Budú preteky ešte reštartované a ak áno, aké bude poradie? Jedno bolo isté: Pretekať sa už nebude a ak sa piloti vrátia na trať, tak len na propagačné kolo za bezpečnostným vozidlom. Počítadlo kôl sa totiž zastavilo na predposlednej hodnote.

O dvanásť minút sme dostali odpoveď na dôležitú otázku: Šachovnicovou vlajkou prejdú autá v poradí z reštartu, teda Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Čou, Cunoda, Bottas. Keďže Alpiny nedokážu dôjsť do cieľa vlastnými silami, z pretekov vypadávajú.

Po reštarte sa už prakticky nemalo čo stať, no predsa len bol napínavý. Carlos Sainz totiž dostal päťsekundový trest za kolíziu s Fernandom Alonsom, a tak sme netrpezlivo čakali, koľko pozícií stratí po šachovnicovej vlajke. Srdcia fanúšikov Ferrari zaplakali, keď zistili, že Scuderia v Austrálii nebude bodovať. Sainzovi zostala dvanásta priečka a oči pre plač.

Dokonalú bodku za pretekmi dala posledná (polovičná) červená vlajka, ktorú FIA vyvesila krátko po skončení pretekov. Nico Hülkenberg totiž na trati odstavil svoj monopost…

Za pódiovými priečkami tak so šťastím končí Lance Stroll, ktorý v tretej zákrute po reštarte akoby zabudol brzdiť, no červená vlajka jeho chybu vymazala. Sergiovi Pérezovi sa podarilo vyšplhať z posledného miesta na piate.

McLaren oslavuje dvojité body! Lando Norris obsadil šiestu priečku, Oscar Piastri zas ôsme miesto. Britská stajňa bude svojich jazdcov dlho oslavovať a poďakuje sa aj formulovým bohom za to, že jej dopriali takého hody.

Boduje aj Nico Hülkenberg, ktorý skončil siedmy. Haasu sa to však málilo a avizoval protest proti rozhodnutiu riaditeľstva pretekov ukončiť veľkú cenu podľa poradia z reštartu. Keby sa totiž bralo do úvahy poradie na konci prvého sektora (po reštarte), v ktorom mali viaceré autá problémy, Hulk by bol na pódiu.

Do prvej desiatky sa ešte vošli Kuan-jü Čou a Júki Cunoda.