logo F1online.sk

V Mercedese sa obávajú štartu a prípadných reštartov

Kryt motora Lewisa Hamiltona a mechanik Mercedesu
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala30. 8. 2020

Mercedes sa v Belgicku rozhodol staviť na istotu a obetovať časť zo svojej rýchlosti na rovinkách za vyšší prítlak. To Lewisovi Hamiltonovi s Valtterim Bottasom bude istým spôsobom nápomocné, ale na druhej strane ich to bude obmedzovať na štarte pretekov a po skončení fáz bezpečnostného vozidla.

Nasadiť vyšší prítlak sa oplatí z viacerých dôvodov. Jedným je kvalifikačná rýchlosť v druhom sektore, no okrem nej viac prítlaku jazdcom pomôže udržiavať pneumatiky pri živote dlhší čas, keďže sa v zákrutách nebude monopost tak šmýkať, a tým aj prehrievať gumu. Takýto prístup je výhodný aj z pohľadu dažďa, ktorý sa v nedeľu môže objaviť. Mercedes svojím rozhodnutím pokryl väčšinu potenciálnych problémov.

Na druhej strane tým ale príde o rýchlosť na rovinkách. V kvalifikácii to nepredstavovalo problém, no v pretekoch môže. “Rovinka pred piatou zákrutou bude v pretekoch jedným z tých momentov, keď si budeme robiť väčšie starosti,” vysvetľuje šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin. “Pretože s najpomalším autom z prvej štvorky (v zmysle maximálnej rýchlosti na rovinkách, pozn. red.) bude ťažké to dobre zvládnuť.”

“Za sebou máme Verstappena, ktorý je rýchlejší. Má výhodu pár desatiniek, čo bude predstavovať niekoľko dĺžok monopostu, keď sa dostaneme do piatej zákruty. Pôjdu totižto rýchlosťou 300 km/h, tie dve desatinky budú teda predstavovať dosť veľkú vzdialenosť,” zamýšľa sa Shovlin. “Za ním máme Ricciarda, ktorý je opäť rýchlejší. Nad nami mal náskok asi 8 km/h. Ak mám byť úprimný, bude to dosť vzrušujúca časť pretekov. A ak budú aj fázy bezpečnostného vozidla, tak to budeme musieť zas a znova zopakovať.”

Piatkové pretekové simulácie ovplyvnili udalosti na trati. Najskôr sme mali pár žltých vlajok, a potom sa za prvou zákrutou na trati ocitol reklamný banner, ktorý museli maršáli po vyvesení červených vlajok odstrániť. Tímy tak boli nútené svoje jazdy prerušiť.

Preto tímy presne netušia, ako sú na tom v porovnaní s ostatnými, keď príde na pretekové tempo. “Jedným z problémov, ktoré sme v piatok mali, boli tie červené vlajky, fázy VSC a podobné veci. Snažíte sa vyskladať si obraz len z tých doslova pár kôl. My sme mali nejaké tri kolá, od ktorých sa odrážame.”

“Máme teda veľmi málo údajov, a premýšľanie o tých dátach nás vedie k viere, že Red Bull je na tom rýchlostne zhruba rovnako ako my. Nikdy neviete, koľko mali paliva alebo aký motorový režim nasadili, no obyčajne sú nám v pretekoch bližšie než v kvalifikácii. A tu boli v kvalifikácii bližšie než na ktoromkoľvek inom okruhu. Myslím si, že to bude dosť tesné,” zhodnotil Shovlin.