logo F1online.sk

Ferrari ukončilo šnúru, ktorá trvala od Silverstone 2014

Sebastian Vettel pred Eau Rouge
© Scuderia Ferrari Press Office
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl30. 8. 2020

Medziročné porovnanie kvalifikačných časov na jednotlivých tratiach spoľahlivo preukáže, ako sa jednotlivé tímy zlepšili, resp. zhoršili. Aj čísla potvrdzujú markantné zmeny, ktoré sa v štartovom poli za rok udiali.

Pred rokom si v kvalifikácii uchmatli prvý rad pre seba obe Ferrari, pričom Charles Leclerc nadelil tretiemu Lewisovi Hamiltonovi cez sedem desatín sekundy. Najpomalšie boli naopak Williamsy, keď Robert Kubica pre poruchu motora ani neodjazdil merané kolo a devätnásty George Russell stratil na Kvjata cez sekundu.

A práve tieto dva tímy zaznamenali medziročne najväčšie zmeny. Williams na Spa zrýchlil o neuveriteľných 4,08 sekundy a George Russell sa piatykrát v sezóne dostal do Q2. Výsledok tradičnej britskej značky mohol byť ešte lepší, ak by Nicholas Latifi v poslednom pokuse v Q1 nedoplatil na žlté vlajky po výlete Kevina Magnussena mimo trate.

Výrazne sa zlepšil aj tím AlphaTauri, konkrétne o 3,02 sekundy. Pred rokom skončili Gasly a Kvjat ešte v Q1, teraz im len veľmi tesne, doslova o niekoľko tisícin, ušla miestenka v tretej časti kvalifikácie. Z jedenásteho a dvanásteho miesta však majú výhodu voľného výberu pneumatík a dobré vyhliadky do pretekov.

McLaren stále potvrdzuje svoj progres, na okruhu s nízkym prítlakom bol v kvalifikácii o 2,4 sekundy rýchlejší než pred rokom. Očakávané zlepšenie prišlo aj v podaní Racing Pointu (2,2 sekundy), Renaultu (2,04 sekundy), Mercedesu (2,03 sekundy) a Red Bullu (1,9 sekundy).

Podľa očakávania, na trati, kde záleží na výkone motora, majú problémy zákazníci Ferrari. O tom, čo na Spa v pretekoch znamená výkon motora, sa môžete presvedčiť, ak si pustíte zostrih z Belgicka 2017. Fernando Alonso na McLarene bol po dobrom štarte siedmy, no s pohonnou jednotkou Honda bol na rovinke Kemmel bezbranný a každým kolom sa prepadal nižšie a nižšie, čo vtedy okomentoval do rádia slovami „Trápne, veľmi trápne.“ Uvidíme, ako sa dnes budú na rovinkách brániť tímy s motorom Ferrari.

Haas v Spa v rokoch 2018 i 2019 bol vždy s obomi autami v top10, včera skončil už v prvej časti kvalifikácie, no napriek tomu sa medziročne o niečo zlepšil (0,9 sekundy). Alfa Romeo zrýchlila o 0,8 sekundy, obaja piloti však vypadli už v Q1.

Len jeden tím sa v Belgicku medziročne zhoršil. Kým Ferrari pred rokom stálo v prvom rade, teraz sa triaslo o postup z Q1. Leclerc a Vettel napokon tesne preliezli do Q2, nemali však na viac ako na trináste a štrnáste miesto. Ferrari medziročne spomalilo o 0,48 sekundy. Zároveň sa skončila dlhá šnúra. Prvý raz od Silverstone 2014 sa stalo, že v Q3 nebolo ani jedno Ferrari.