logo F1online.sk

FIA započala výberové konanie na dodávateľa pneumatík od roku 2025, Pirelli prejavilo záujem

Pneumatika Pirelli
© LAT Images/Pirelli
Tomáš Masár
Tomáš Masár24. 3. 2023

Medzinárodná automobilová federácia (FIA) otvorila výberové konanie, v ktorom vyzýva výrobcov pneumatík, ktorí majú záujem stať sa výhradným dodávateľom pneumatík pre Formulu 1, Formulu 2 a Formulu 3 od roku 2025 do roku 2027, aby čím skôr predložili svoje ponuky. Záujem pokračovať v dodávkach „gúm“ pre F1, F2 a F3 už medzičasom (viac-menej) potvrdilo Pirelli, no očakáva sa, že taliansky výrobca nebude jediným záujemcom. Do kráľovnej motoršportu by sa podľa všetkého rád po rokoch prinavrátil japonský Bridgestone a o svoje miesto pod slnkom by sa rád pobil aj juhokórejský Hankook, ktorý sa o pozíciu výhradného dodávateľa uchádzal aj v poslednom tendri, no neúspešne.

Pirelli je výhradným dodávateľom pneumatík pre Formulu 1 už od roku 2011, kedy v tejto úlohe vystriedalo práve Bridgestone. Taliansky výrobca by dodával pneumatiky pre F1 pravdepodobne rád aj naďalej, i keď definitívne rozhodnutie ešte nepadlo.

„FIA zverejnila pozvánku na účasť v ďalšom tendri na dodávku pneumatík pre vrcholové šampionáty monopostov – Formuly 1, Formuly 2 a Formuly 3, a to na trojročné obdobie v rokoch 2025 až 2027 (s opciou pre rok 2028),“ stojí vo vyhlásení Pirelli.

„Dokument načrtáva technické charakteristiky, ktoré sú vo všeobecnosti v súlade s dnes používanými pneumatikami a ich význam pre prenos technológie z trate na cestu, pričom kladie osobitný dôraz na udržateľnosť.“

„Rámec opísaný FIA je úzko prepojený so stratégiou Pirelli pre motoršport, a preto je veľmi zaujímavý, keďže talianska spoločnosť je od roku 2011 globálnym partnerom v oblasti pneumatík už viac ako desať rokov.“

„Definitívne rozhodnutie o účasti Pirelli vo výberovom procese bude prirodzene prijaté po podrobnom preskúmaní dokumentu FIA.“

Pirelli by malo mať oproti ázijským spoločnostiam vo výberovom procese zrejme navrch. V jeho prospech hrá fakt, že pôsobí v najvyššej motoristickej súťaži viac než dekádu a tiež to, že od roku 2024 dôjde v F1 podľa všetkého k zrušeniu zahrievacích dečiek. Je otázne, ako by sa s touto výzvou popasovali Bridgestone či Hankook, hoci títo výrobcovia už v sériách, kde sú dečky zakázané, pôsobia – Bridgestone prostredníctvom dcérskej spoločnosti Firestone v IndyCar a Hankook vo Formule E.