Red Bull rozobral súperov na súčiastky aj v Saudskej Arábii, Alonso je na pódiu
Víťazné ťaženie Red Bullu pokračuje aj v Saudskej Arábii. Červení býci na brehoch Červeného mora nadviazali na svoj dominantný výkon z Bahrajnu a na okruhu v Džidde zaznamenali ďalšie suverénne dvojité víťazstvo. Z prvenstva sa tentoraz tešil Sergio Pérez, ktorému na druhej priečke robil spoločnosť jeho tímový kolega Max Verstappen. Tretie miesto si vybojoval Fernando Alonso, no následne oň prišiel, keď komisári mu udelili desaťsekundový trest. Tretie miesto tak dodatočne získal George Russell, ale v skutočnosti len na pár hodín. Aston Martin protestoval voči rozhodnutiu komisárov a uspel.
Po Verstappenových problémoch v kvalifikácii, ktoré ho odsúdili na štart z pätnásteho miesta, Holanďana čakala rušná nedeľa. Potvrdilo sa však to, čo sme v podstate vedeli: Monopost RB19 v padoku nemá konkurenciu. Max Verstappen si s obrovskou rýchlostnou výhodou poľahky razil cestu dopredu, keď súperov predbiehal najmä na rovinkách.
Holanďan by si zrejme druhé miesto vyjazdil aj sám, no ako sa hovorí, šťastie praje pripraveným. Verstappenovi v 17. kole pomohol výjazd bezpečnostného vozidla, ktorý mu pri zastávke ušetril cenný čas v súboji s Ferrari aj Estebanom Oconom. V kolách po reštarte sa Verstappen dostal pred Georgea Russella aj Fernanda Alonsa a už stíhal len svojho tímového kolegu. Sergio Pérez si nakoniec postrážil svoje tempo a Verstappenovi nedovolil priblížiť sa.
Red Bully ešte v úplnom závere znervózneli svojich fanúšikov vysielačkami o potenciálnych problémoch. Max Verstappen sa sťažoval na hnací hriadeľ, Sergio Pérez zas na mäkký brzdový pedál. Inžinieri oboch upokojovali, že na dátach je všetko v poriadku, a žiadne výraznejšie straty sme nezaznamenali ani na dosahovaných časoch. Red Bully boli stabilne najrýchlejšie z celého štartového poľa.
Bodku za týmto výkonom dali v posledných kolách, keď sa Verstappen a Pérez začali biť o bod za najrýchlejšie kolo pretekov. Nakoniec si ho pripisuje Max Verstappen za kolo na úrovni 1:31,906.
Tretie miesto si vybojoval Fernando Alonso, resp. tak to najskôr vyzeralo. Rodák z Ovieda odštartoval vynikajúco a hneď sa dostal pred Sergia Péreza, no komisári ho okamžite začali vyšetrovať za nesprávne postavenie na štarte. Ukázalo sa, že Španiel nestál v strede svojho boxu, ale posunutý doľava. Od tejto sezóny platia pri posudzovaní štartov prísnejšie pravidlá a Aston Martin dostal päťsekundový trest rovnako ako Esteban Ocon v Bahrajne. V súboji o víťazstvo to však nič nezmenilo; Sergio Pérez predbehol Alonsa už po pár kolách. Alonso vedel, že jeho súperi majú červené a čierne monoposty.
Španiel sa počas pretekov držal na treťom mieste a viackrát vo vysielačke hlásil spokojnosť s pneumatikami. Súboj s Georgeom Russellom mal skôr diaľkový charakter. V posledných kolách dostal George Russell príkaz držať sa za Fernandom Alonsom o menej ako päť sekúnd, keďže Španiel by po pretekoch mohol dostať extra trest za nesprávne odpykanie si trestu z úvodu.
Alonso si nakoniec vyjazdil náskok 5,138 sekundy pred Mercedesom, no ani to mu nestačilo: Komisári mu k výslednému času pripísali rovných desať sekúnd, čo ho odsunulo na štvrté miesto. Z opakovaných záberov vysvitlo, že mechanik so zadným zdvihákom sa monopostu dotkol príliš skoro, a tak odpykanie si trestu neprebehlo v súlade s pravidlami.
Aston Martin po pretekoch podal protest voči tomu rozhodnutiu a preukázal, že dotyk zdviháku s monopostom nepredstavuje porušenie pravidiel — britská stajňa našla ďalších sedem prípadov, kedy sa mechanici dotýkali zdvihákov monopostu a trestom sa vyhli. Alonso sa tak najskôr ocitol na pódiu, potom bol z neho vynesený, aby sa naň napokon mohol vrátiť.
Štvrté a piate miesto patrí Mercedesom. George Russell odjazdil pomerne priamočiare preteky a Lewis Hamilton stavil na obrátenú stratégiu so štartom na tvrdých pneumatikách. Na viac dnes strieborné šípy nemohli pomýšľať.
Porazili však dvojicu Ferrari na šiestej a siedmej priečke. Carlosovi Sainzovi s Charlesom Leclercom vôbec nezahral do karát výjazd bezpečnostného vozidla, keďže prezuli len krátko pred ním pod zelenými vlajkami. Charles Leclerc mal šancu dostať sa počas fázy SC pred Lewisa Hamiltona, ale inžinier mu neskoro poradil, že na cieľovej rovinke má pridať a až pred Mercedesom spomaliť, aby splnil časovú deltu za SC.
Ďalšia tímová dvojička vo výsledkoch pochádza z Francúzska. Esteban Ocon a Pierre Gasly berú štyri, resp. dva body za ôsmu a deviatu pozíciu.
Prvú desiatku uzatvára Kevin Magnussen z Haasu. Dánsky pretekár si v závere poradil s Júkim Cunodom, ktorý si vo vysielačke sklamane zakričal, no vrátiť sa späť do hry už nedokázal.
McLareny zažili katastrofálny štart do pretekov. V druhej zákrute sa najskôr poškodilo predné krídlo Oscara Piastriho, ktorý kolidoval s Pierreom Gaslym, aby o kolo neskôr sa pri svojich mechanikoch zastavil aj Lando Norris. Aj britský jazdec menil predné krídlo, keďže prešiel po úlomkoch svojho tímového kolegu. Oba papájové monoposty sa zoradili na úplnom chvoste štartového poľa a po zvyšok veľkej ceny sa snažili dostať vyššie, no už bez nádeje na body.
Z pretekov odstúpili Lance Stroll a Alex Albon. Aston Martin svojim odstúpením spôsobil výjazd safety caru, keďže systémy FIA avizovali, že Kanaďan je stále na trati. Williams musel odstaviť monopost pre problémy s brzdami. Na informácie zo zeleného tábora ohľadom príčiny čakáme.
Výsledky VC Saudskej Arábie 2023:
- Značky
- VC Saudskej Arábie 2023