logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Saudskej Arábie 2022

Max Verstappen a Fernando Alonso
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy28. 3. 2023

Sezóna 2023 má za sebou len druhú zastávku a FIA sa už stihla nedôstojne pohrať s tlakom fanúšikov a opäť v negatívnom svetle. Fernando Alonso iba tri a pol hodiny po prejazde cieľom vedel, že jeho nádej na 100. pódium nie je márna, aj keď už trofej za 3. miesto odovzdal v motorhome Mercedesu Georgeovi Russellovi. Ten s ňou absolvoval tlačovú konferenciu aj prvé fototermíny.

Najskúsenejší pilot v dejinách F1 prijal sled udalostí, ktoré nasledovali po pódiových oslavách so stoickým pokojom. Tie bezprostredné emócie a popretekové najkrajšie chvíle mu boli dopriate v podobe ceremónie na „bedni“, s trofejou a sprchou s imitáciou šampanského a fotiek na pamiatku. Dodatočná strata troch majstrovských bodov tak v konečnom dôsledku mrzela o to menej.

„El Nano“ však o jubilejné stupne víťazov od zeleného stola neprišiel. Po tom, čo Aston Martin podnikol právne kroky proti trestu zo strany FIA, federácia námietky britskej strany uznala a vrátila späť pôvodné výsledky VC Saudskej Arábie.

Podobné kocúrkovo s dodatočnými trestami nezažil dvojnásobný šampión po prvý raz. Minulý rok dostal rodák z Ovieda po pretekoch v americkom Austine až 30-sekundovú penalizáciu po proteste stajne Haas a jej poukázanie na odlomené spätné zrkadlo na Španielovom monoposte Alpine. Verdikt komisárov znamenal pre Alonsa zostup zo siedmeho až na 15. miesto a stratu šiestich bodov. Aj v tomto prípade direktoriát súťaže trest zrušil, aj keď nie tak promptne ako v Džidde. Trvalo až niekoľko dní, kým FIA uznala námietky Alpine proti penalizácii.

Žiaľ, takýto nešvár sa nám rozmohol v poslednej dobe a už nie je zriedkavé, keď jazdci dodatočne strácajú pódiá a bodové pozície. Max Verstappen by o tom vedel povedať svoje. O „bedňu“ ho pripravili dodatočné tresty už dvakrát. V Mexiku 2016 sa osviežoval pred ceremóniou pre troch najlepších, keď mu komisári naparili 5-sekundovú penalizáciu za porušenie traťových limitov a získanie nedovolenej výhody pri bránení pozície pred Sebastianom Vettelom na Ferrari v 68. kole, čo ho odsunulo z tretieho na piate miesto. Oslavy si tak vychutnal jazdec Scuderie, ale ani jemu nezostala trofej dlho a putovala napokon do vitríny Daniela Ricciarda (Red Bull). Nemec totiž vyfasoval dodatočne trest 10 sekúnd za nebezpečnú jazdu v 69. kole, keď pri brzdení zablokoval Ricciarda a klesol tak na piatu priečku za Verstappena.

Holanďan prišiel po druhý raz o tretie miesto aj v USA 2017, keď rovnako porušil traťové limity a získal nedovolenú výhodu pri bránení pozície v poslednom kole, tentokrát na úkor druhého pilota Ferrari Kimiho Räikkönena.

No a naposledy sa pódiové trofeje vekslovali v Brazílii 2019 a maslo na hlave mal Lewis Hamilton. Pilot Mercedesu zavinil v predposlednom kole kolíziu s Alexom Albonom (Red Bull) a spôsobil jeho prepad až na chvost štartového poľa. Brit ani neprotestoval a trest očakával, ale komisári nestihli vyriecť ortieľ včas a tak Lewis absolvoval všetky slávnostné formality. Dodatočne tak pripadlo tretie miesto Carlosovi Sainzovi na McLarene, ktorý oslavoval prvé stupne víťazov v kariére neskôr s celým tímom.

Aj v novej sezóne prinášame tie najzaujímavejšie štatistické lahôdky a zaujímavosti s tradičným prispením redaktorov z Auto Motor und Sport:

  • Red Bull oslavoval v Džidde 24. dvojité víťazstvo, čo ho radí v historických tabuľkách na 5. miesto. Zároveň červení býci dosiahli iba po druhýkrát v histórii dve double v rade. Prvý raz ešte pred 14 rokmi v Silverstone a na Nürburgringu 2009, keď si poradie, tak ako teraz, prehodili vtedajší piloti rakúskej stajne – v Británii vyhral Vettel, v Nemecku Webber.
  • Absolútny rekord v počte dvojitých triumfov bez prerušenia držia Ferrari a Mercedes, ktorí to dokázali päťkrát. Tifosi zaknihovali takéto série dve (od Belgicka po Holandsko 1952 a od Maďarska po Japonsko 2002) a strieborné šípy až tri (Malajzia – Monako 2014, USA 2015 – Austrália 2016 a Austrália – Španielsko 2019).
  • Doteraz nastala štyrikrát situácia, že jeden tím začal ročník dvomi double v rade a vo všetkých prípadoch z toho boli majstrovské oslavy dotyčných tímov medzi jazdcami aj konštruktérmi na konci daných sezón – 1981 a 1992 Williams, 1998 McLaren a 2019 Mercedes.
  • Red Bull vyhral posledných päť nočných podujatí bez prerušenia – Džidda, Singapur a Abú Zabí 2022, Bahrajn a Džidda 2023.
  • Red Bull zaznamenal už 94. víťazstvo v F1, a ak by sa naplnili čierne scenáre Tota Wolfa či Georga Russella o tohto sezónnej dominancii červených býkov, ktorí, podľa ich slov, môžu vyhrať všetky veľké ceny, tak by prekonali na štvrtom mieste historického poradia Williams (114 triumfov).
  • Sergio Pérez zaknihoval v Džidde 5. víťazstvo v kariére, čím dorovnal na 49. mieste historickej tabuľky majstrov sveta z rokov 1950 a 1982 Giuseppeho Farinu resp. Kekeho Rosberga, jazdca Ferrari Charlesa Leclerca, ale aj Claya Regazzoniho, Michele Alboreta či Johna Watsona. A práve Watson s Pérezom dosiahli svoje triumfy z rôznych štartových pozícií, čo sa im podarilo ako jediným z pilotov F1 s minimálne piatimi výhrami. Zároveň Mexičan vybojoval vo farbách Red Bullu štvrté zo svojich piatich kariérnych víťazstiev a vždy išlo o mestský okruh – Baku, Monako, Singapur a Džidda.
  • Pérez si po roku zopakoval pole position v Saudskej Arábii a súčasne sú to jeho jediné dva štarty z najvýhodnejšej pozície v kariére, čo ho radí na delenú 65. priečku v dejinách F1 po boku pilotov ako Stuart Lewis-Evans, Jo Siffert, John Watson, Gilles Villeneuve, Michele Alboreto, Heinz-Harald Frentzen a Jean Alesi. A práve Alesi má na konte svoje jediné dve kariérne pole positions, podobne ako Sergio, z jedného okruhu – z Monzy (1994 a 1997).
  • V úvodných dvoch podujatiach ročníka 2023 sa víťazi veľkých cien vzdali iba troch kôl na čele pretekov, o čo sa v Džidde postaral Fernando Alonso. Ten je s 1773 kolami vo vedení na desiatom mieste historického poradia. Pérezovi patrí 53. priečka s 292 okruhmi. Na pobreží Červeného mora prekonal Jeana Alesiho, Jose-Froilana Gonzaleza, Jaquesa Laffita a Johna Watsona. Súčasne Alonso obkrúžil na čele aspoň jedno kolo už na svojej 87. veľkej cene čím sa odpútal od Ayrtona Sennu na štvrtom mieste histórie. Alonso tiež viedol preteky s piatym rôznym tímom (Aston Martin, Alpine, Ferrari, McLaren a Renault), čo predstavuje rekord F1 po boku Stirlinga Mossa (Cooper, Lotus, Maserati, Mercedes, Vanvall), Dana Gurneyho (Brabham, BRM, Eagle, Ferrari, Porsche) a Rubensa Barrichella (Brawn GP, Ferrari, Honda, Jordan, Stewart).
  • Max Verstappen kvôli poškodenému hnaciemu hriadeľu nepostúpil do Q3 prvýkrát po 30 pretekoch.
  • Holandský šampión si napriek tomu udržal vedenie v šampionáte, keď v poslednom kole zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov, čo sa mu podarilo po 22. krát v kariére a odpútal sa na 13. mieste v dejinách F1 od Gerharda Bergera.
  • Alonsovo kvalifikačné druhé miesto znamenalo pre Aston Martin vyrovnanie historicky najlepšej kvalifikácie, keď z druhej priečky naposledy štartoval Roy Salvadori na VC Veľkej Británie 1959 v Aintree.
  • „El Nano“ oslavoval v Džidde okrúhle 100. pódium v F1 čím rozšíril elitnú spoločnosť jazdcov s týmto míľnikom na šesť – Hamilton (191), Michael Schumacher (155), Vettel (122), Prost (106) a Räikkönen (103). Zároveň prekonal Kimiho rekord, keď jeho prvé (Malajzia 2003) a sté pódium delí 19 rokov, 11 mesiacov a 24 dní. Fínov predchádzajúci zápis pokoril o takmer 3,5 roka (16 rokov, 5 mesiacov a 31 dní). Naopak najrýchlejšie pokoril z tohto sexteta hranicu 100 pódií Sebastian Vettel, ktorý na to potreboval iba 9 rokov, 6 mesiacov a 12 dní. Hamilton bol pomalší iba o 9 dní. Je, ale vysoko pravdepodobné, že tento rekord pokorí onedlho Max Verstappen, ktorý je momentálne na méte 79 umiestnení na stupňoch víťazov a najskôr to môže dosiahnuť už v tejto sezóne vo finále v Abú Zabí, ak finišuje na bedni v zostávajúcich 21 pretekoch.
  • Španiel v službách Aston Martinu vystúpil na pódium dvakrát po sebe prvý raz od Monzy a Singapuru 2013, keď pôsobil vo Ferrari.
  • Posledným jazdcom, ktorý mal dve po sebe idúce umiestnenia na „bedni“ vo vyššom veku ako Alonso, bol Jaques Laffite (Adelaide 1985 a Rio de Janeiro 1986).
  • Majster sveta z rokov 2005 a 2006 zaznamenal 31. tretie miesto v pretekoch, čo ho historicky radí na štvrtú priečku. Dve tretie miesta mu chýbajú na tretieho Vettela. Najviac má Kimi Räikkönen (45).
  • Rodák z Ovieda získal svoje prvé majstrovské body ešte v Austrálii 2003 a je tak po Michaelovi Schumacherovi a Räikkönenovi len tretím pilotom, ktorý bodoval v pretekoch s odstupom viac ako 20 rokov (20 rokov a 10 dní). Schumiho rekord má hodnotu 21 rokov, 2 mesiace a 17 dní (Taliansko 1991 – Brazília 2012).
  • Naposledy sme Ferrari a Mercedes nevideli na stupňoch víťazov na dvoch podujatiach po sebe ešte pred takmer 10 rokmi (Kórea a Japonsko 2013).
  • Za posledných desať sezón (od roku 2013) iba dvakrát nezískal konštruktérsky titul tím, ktorý viedol poradie šampionátu po úvodných dvoch pretekoch – Ferrari (2018 a 2022).
  • Charles Leclerc dostal trest za prekročenie povoleného množstva motorových komponentov už na druhom podujatí sezóny a naposledy bol takto rýchlo penalizovaný za podobný prehrešok Juki Cunoda (AlphaTauri) v Imole 2021.
  • Nico Hülkenberg vyrovnal Nicka Heidfelda v počte absolvovaných veľkých cien bez jediného triumfu na druhom mieste histórie F1. Obaja ich majú na konte 183. V tejto nepopulárnej kategórii je pred nemeckým duom už iba Andrea de Cesaris (208).
  • McLaren začal sezónu 2023 veľmi zle, o čom svedčí nula bodov v konštruktérskom poradí. Takto tragicky započal nový ročník naposledy ešte počas trápenia s Hondou v roku 2017. Zároveň jeho jazdec Lando Norris premiérovo v kariére nebodoval v úvodných dvoch podujatiach sezóny.
  • Red Bull a Mercedes sú jediné tímy, ktoré absolvovali maximálny možný počet kôl v prvých dvoch veľkých cenách (214) a sú tiež jediné, ktoré dokázali bodovať s oboma autami.