logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Turecka 2021

Istanbul Park, Turecko
© Twitter/McLaren
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy17. 10. 2021

Po daždivej „ruskej rulete“ v závere podujatia na okruhu v Soči, mokré počasie ovplyvnilo aj turecký víkend. Síce sme počas pretekov nezažili taký triler ako na pobreží Čierneho mora, ale napätie pretrvávalo od štartu až po šachovnicovú vlajku.

Lewis Hamilton po druhýkrát za sebou ignoroval strategické pokyny vlastného tímu pred výmenou pneumatík. Zatiaľ čo v Rusku jeho otáľanie trvalo krátko a uposlúchnutie boxového múrika mu vynieslo víťazstvo, v Turecku mal s inžiniermi náročnejšiu konverzáciu cez vysielačku, a keď Lewis povolil, na lepší výsledok už nemal nárok. Síce mu po pretekoch nebolo do reči, obzvlášť, keď zistil, že Esteban Ocon zvládol ako jediný celé podujatie na jednej sade pneumatík, ale v konečnom dôsledku mohol dopadnúť ešte horšie, pokiaľ by kopíroval taktiku jazdca stajne Alpine. Oconove časy na jedno kolo totiž išli v závere pretekov rapídne nadol. Veď v posledných siedmich kolách stratil Francúz na Giovinazziho až 20 sekúnd, čo sa v podstate rovnalo ekvivalentu zastávky v boxoch a pred pilotom Alfy Romeo finišoval len o cca sedem desatín sekundy. Víťaz z Maďarska týmto husárskym kúskom predĺžil bodovú sériu svojho tímu už na 15 veľkých cien.

Pri Oconovom odvážnom počine vzniká otázka, kto bol pred ním posledným pilotom, ktorý zvládol pretekovú vzdialenosť na jednej sade pneumatík? Pri pátraní musíme samozrejme vylúčiť nedávnu VC Belgicka 2021, v ktorej jazdci odjazdili za bezpečnostným vozidlom len niekoľko kôl. Treba pripomenúť, že od roku 2007 platí pravidlo, že pilot musí počas suchej veľkej ceny použiť najmenej dve rôzne zmesi pneumatík. Navyše do roku 2009 (vrátane) sme tu mali dotankovanie počas pretekov, čo tímy nútilo zájsť do boxovej uličky a výmena gúm s tým prebiehala väčšinou automaticky.

A tak posledným jazdcom, ktorý zvládol podujatie bez zastávky u svojich mechanikov na výmenu pneumatík alebo dotankovanie, bol Mika Salo. Fín finišoval na monoposte Tyrrell piaty v Monaku 1997. Dokázal to navyše s poškodeným predným krídlom. K rovnakému počinu sa priblížil v Rusku 2014 aj Nico Rosberg (Mercedes). Majster sveta z roku 2016 absolvoval svoju povinnú zastávku už v úvodnom kole pretekov. Obul najtvrdšiu zmes, na ktorej zvládol zvyšných 52 kôl, aby skončil v cieli na konečnom druhom mieste. Posledným pilotom, ktorý formálne prešiel cieľom bez povinnej zastávky v boxoch, bol Lance Stroll v Taliansku 2020. Jazdec vtedajšieho Racing Pointu (dnes Aston Martin) využil prerušenie veľkej ceny červenými vlajkami na „bonusovú“ výmenu gúm.

Turecko ani tento rok nezostalo nič dlžné svojej povesti a po roku prinieslo množstvo ďalších zaujímavostí a štatistík, ktoré sme zozbierali s prispením portálu Auto Motor und Sport:

  • Odkedy Valtteri Bottas oznámil prestup do Alfy Romeo (pred Monzou), nazbieral najviac majstrovských bodov zo všetkých jazdcov (51). Za ním nasledujú Max Verstappen (36) a Lewis Hamilton (35).
  • Bottas zaokrúhlil počet víťazstiev v F1 na 10 a ako 35. pilot v histórii F1 dosiahol dvojciferný počet výhier. Zároveň počtom triumfov dorovnal v historickom rebríčku také legendy ako James Hunt, Ronnie Peterson, Jody Schekter či Gerhard Berger. Spoločne okupujú 31. miesto.
  • Napriek tomu, že kvalifikáciu ovládol Lewis Hamilton, do historických štatistík putuje pole position Valtterimu Bottasovi, keďže Lewis pre výmenu spaľovacieho motora dostal penalizáciu 10 miest. Fín tak zaznamenal 18. štart z prvej priečky a v historických tabuľkách dorovnal krajana Kimiho Räikkönena, Maria Andrettiho a Reného Arnouxa na 15. mieste. Bottas a Arnoux sú súčasne držiteľmi najviac umiestnení na pole position bez majstrovského titulu.
  • Lewis Hamilton po tretíkrát v kariére zajazdil najrýchlejší čas v kvalifikácii, ale neštartoval z pole position. Premiérovo prišiel o najvýhodnejšiu pozíciu na štarte v Barcelone 2012, keď v jeho McLarene nezostalo po kvalifikácii predpísané minimálne množstvo paliva a bol diskvalifikovaný. Na tohtoročnom Silverstone síce vyhral kvalifikáciu, ale pole position pripadla víťazovi šprintu Maxovi Verstappenovi.
  • Pre Bottasa ide o druhý hetrik pozostávajúci z pole position, výhry a najrýchlejšieho kola v pretekoch. Prvý zaznamenal v Abú Zabí 2017.
  • Valtteri zaznamenal suverénne najrýchlejšie kolo pretekov, keď druhého Carlosa Sainza na Ferrari zdolal o takmer 1,5 sekundy.
  • Fín je už šiestym pilotom, ktorý v tejto sezóne rozšíril menoslov víťazov (Hamilton, Verstappen, Pérez, Ocon, Ricciardo). Viac sme ich mali naposledy v ročníku 2012 – osem.
  • Na uplynulých štyroch podujatiach vyhrali štyria rôzny jazdci (Ricciardo, Verstappen, Hamilton, Bottas). Rovnakú sériu nájdeme predtým od Monaka po Rakúsko 2018 (Ricciardo, Vettel, Hamilton, Verstappen).
  • Iba po dvanásty raz v histórii F1 dokončili preteky všetky monoposty, čo je vzhľadom na mokré turecké podmienky naozaj unikát, najmä, keď „sliky“ nasadil iba na jedno kolo len Sebastian Vettel (Aston Martin). Paradoxne bol vďaka tomu najbližšie k vypadnutiu. Aj vďaka nemu sme v posledných dvoch veľkých cenách v Istanbule videli hladké pneumatiky iba jediný raz. Zároveň táto sezóna priniesla už druhé podujatie so všetkými autami v cieli. Tým prvým je už kontroverzná Veľká cena Belgicka 2021.
  • Použitie systému DRS nepovolilo riaditeľstvo pretekov počas celého priebehu Veľkej ceny Turecka 2021. Od jeho zavedenia v roku 2011 nastala totožná situácia iba po tretí raz po Japonsku 2014 a Brazílii 2016.
  • Fernando Alonso (Alpine) zaznamenal svojim piatym miestom na štarte najlepší výsledok od Japonska 2014.
  • Po Turecku nastala jediná zmena v hodnotení jazdcov iba na čele rebríčka, keď si už po šiesty raz v sezóne vymenili prvú pozíciu Lewis Hamilton a Max Verstappen.
  • Sebastian Vettel skončil už po druhýkrát v kariére na 18. mieste (predtým Taliansko 2007). Takmer tým zopakoval najhoršie umiestnenie v kariére na identickej trati Istanbul Park z roku 2007 (19. priečka).