logo F1online.sk

Tost si vzal na paškál vlastné technické oddelenie: Našim inžinierom už neverím

Franz Tost
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 3. 2023

Také slová v padoku F1 nezaznejú veľmi často. Šéfovia tímov väčšinou uisťujú verejnosť, že svojim inžinierom maximálne dôverujú, no to nie je prípad Franza Tosta, ktorý v AlphaTauri velí skutočne tvrdou rukou. Šéf talianskej stajne je taký sklamaný z monopostu AT04, že v piatok verejne deklaroval nedôveru vlastnému technickému oddeleniu.

Franz Tost skutočne nepatrí medzi najempatickejších ľudí v padoku. Možno si ešte spomeniete napríklad na to, ako zareagoval na čoraz dlhšie kalendáre a obavy z toho, aké to bude mať dopady na mechanikov a inžinierov. Tí, ktorí nie sú spokojní, sa skrátka majú zodvihnúť a podať výpovede, vyhlásil vtedy. A že on skutočne žije najmä pre prácu, dokumentoval na Vianoce 2022, ktoré strávil vo svojej kancelárii doťahovaním sponzorských zmlúv.

Keď sa teda Franz Tost do niekoho pustí, nie je to veľmi prekvapujúce. Zarážajúce je však to, že sa pustil do vlastných inžinierov, veľmi ostro a dokonca verejne. Na piatkovej tlačovej konferencii sa sťažoval na to, že monopost AT04 nesplnil očakávania, ktoré stanovili samotní inžinieri.

“Žiaľ, myslím si, že toto je súčasná výkonnosť nášho auta, pretože sme očakávali oveľa lepší monopost,” povzdychol si Franz Tost v Džidde. “V Bahrajne sme sa trápili. Tu to vyzerá trochu inak. Dúfam, že sa aspoň s jedným autom dostaneme do Q3, no musíme spraviť veľa vecí, aby bolo naše auto rýchlejšie.”

“Platí to najmä po stránke aerodynamiky. Pustili sme sa do rôznych programov. Inžinieri mi tvrdia, že sa nám podarí spraviť veľký pokrok, ale ja im už neverím. Ja chcem vidieť len časy na kolo, pretože to jediné sa počíta,” odkázal šéf talianskeho tímu vyčítavo.

Novinárov okamžite zaujímalo, či poznámku o nedôvere k inžinierom myslel vážne. Ukázalo sa, že smrteľne. “Počas zimy mi povedali, že auto je fantastické, že sme spravili veľký progres. Potom sme prišli do Bahrajnu a ocitli sme sa v slepej uličke. Čo mám na to povedať?”

Na začiatok by nám mohol vysvetliť, v čom spočívajú aktuálne problémy AlphaTauri. Tost prikývol a vymenoval takmer všetko, čo mohol. “Nemáme dostatok prítlaku. Auto je počas brzdenia nestabilné, prehrievajú sa nám zadné pneumatiky, auto uteká v apexe zákrut, má nanič trakciu. V podstate [je nanič] všetko, čo potrebujete na zajazdenie dobrého času.”

AlphaTauri sa ocitá na rovnakej lodi ako napríklad Mercedes, hoci AlphaTauri má ťažiť zo spolupráce s Red Bullom. To nie je dobrá vizitka. Inžinieri teraz budú musieť poriadne zabrať a možno aj upraviť koncepciu monopostu. Tost prezradil, že rozpočtový strop nebude predstavovať prekážku, ak bude nutné spraviť aj výraznejší zásah do monopostu.

“Rozpočtový strop nám nezabráni vyvíjať, je to zahrnuté v našom biznis pláne. Teraz však vyvstáva otázka, či ideme správnym smerom,” poškrabal sa po hlave Tost. “Ako som už spomenul, počas zimy sme minimálne na papieri, resp. na počítači videli, že v porovnaní s minuloročným autom robíme veľký krok vpred. Ale keď vidím dnešné čísla… Ako som už spomenul, neverím im.”

“Teraz chcem vidieť, že pri ďalších krokoch pôjdeme správnym smerom, že zvýšime výkonnosť auta, že to dokážeme. Toto je špecializovaná práca s dôrazom na podlahu, brzdové kanáliky a ďalšie komponenty aerodynamiky. Po testoch a pretekoch v Bahrajne máme nové informácie, takže inžinieri by mali byť schopní vyriešiť to a pripraviť nové komponenty, ktoré dokážu zvýšiť výkonnosť monopostu,” zdôraznil.

Napokon na túto tému doložil: “Na nasledujúcich veľkých cenách prinesieme novinky. Niečo dovezieme do Melbourne a niečo následne do Baku. V našom programe máme zahrnuté, že takmer na každé preteky prinesieme menšie vylepšenie.”

Súvisiace články