Podľa Motorsport.com žiadajú tímy od Andrettiho až 600 miliónov dolárov
Tímy F1 podpísali ešte v roku 2020 Concordskú dohodu, na základe ktorej musí záujemca, ktorý chce do súťaže vstúpiť, zaplatiť Formule 1 200 miliónov dolárov. Tá následne prerozdelí túto čiastku medzi desať už existujúcich tímov. Keďže sa však najvyššia motoristická trieda teší v posledných rokoch čoraz väčšej popularite, nie je žiadnym prekvapením, že stajniam sa pôvodných 200 miliónov dolárov už máli a pýtajú viac – najnovšie vraj až 600 miliónov dolárov.
Andretti sa o vstup do F1 usiluje dlhodobo, čelí však odporu už jestvujúcich tímov, ktoré by v súčasnosti dostali za jeho príchod do súťaže dokopy „len“ 200 miliónov dolárov. FIA, špecificky jej prezidentovi Mohamedovi bin Sulajemovi, sa počínanie celkov kráľovnej motoršportu nepáči a rozhodol sa preto umožniť záujemcom do Formuly 1 vstúpiť stoj čo stoj, za predpokladu, že splnia vopred vytýčených osem kritérií.
Najprv však jednotliví uchádzači musia poslať FIA prihlášku, a to najneskôr do 30. apríla. Povráva sa, že tak doposiaľ spravilo trio záujemcov – Andretti Cadillac, Hitech a Panthera Asia (s istotou však vieme len o Andrettim). Uchádzači sa tiež svojvoľne rozhodnú, či si do F1 želajú vstúpiť v roku 2025, 2026 alebo 2027.
Ak sa uchádzačom podarí prejsť výberovým procesom (nanajvýš však dvom z nich, keďže vo Formule 1 môžeme mať maximálne dvanásť tímov) a majú dostatok umu, do F1 sa rozhodnú vstúpiť už v roku 2025. Prečo? Do roku 2025 totiž platí „stará“ Concordská dohoda a teda záujemca hradí vstupný poplatok vo výške 200 miliónov dolárov.
Andrettimu to však stačiť nemusí. Tímy Formuly 1 sa totiž túto dohodu pokúsia ešte pred rokom 2025 pozmeniť a zvýšiť vstupný poplatok až na 600 miliónov dolárov. Aby boli vo svojej snahe úspešné, musia sa zhodnúť, a to jednohlasne. Následne začne od roku 2026 platiť „nová“ Concordská dohoda, kde si budú môcť stajne presadiť takpovediac čo len budú chcieť.
To, že F1 sa usiluje navýšiť vstupný poplatok je vzhľadom na to, že Formula 1 zažíva obrovský rozmach, zrejme na mieste, no je otázne, či k tomuto kroku nedochádza neskoro.
Andretti by sa totižto vstupnému poplatku mohol úplne vyhnúť, a to vtedy, ak by odkúpil AlphaTauri, ktoré môže byť podľa špekulácií za istých okolností na predaj. Američanovi by to rozhodne hralo do karát, keďže sa už raz tím z Faenzy pokúsil odkúpiť. Niet pochýb, že by Talianom svoju ponuku predostrel aj po druhýkrát. Za hotový tím by zaplatil síce nepochybne viac ako za kompenzáciu svojich súperov, mal by však okamžite naporúdzi továreň, ako aj aerodynamický tunel.
Ak by sa Andrettimu podarilo dostať sa do súťaže odkúpením AlphaTauri, Formula 1 by mohla vysoký vstupný poplatok vymáhať ešte od dvoch zvyšných záujemcov. Doposiaľ však nebolo potvrdené, či poslali FIA prihlášku a je otázne, aké majú šance na vstup do F1 a či to myslia v skutočnosti seriózne.