logo F1online.skF1online.sk

Komisia F1 zasadla prvýkrát bez Sulajema: Schválené boli nové mokré gumy i zimná odstávka

Max Verstappen a Charles Leclerc po štarte VC Japonska 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 2. 2023

21. februára 2023 sa konalo tradičné zasadnutie Komisie F1. Toto však bolo predsa len v niečom výnimočné, pretože sa ho nezúčastnil prezident FIA Mohamed bin Sulajem, ktorý bol pred časom zbavený svojich kompetencií vo Formule 1. Na stretnutí ho nahradil šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis.

Túto skutočnosť nezabudla zmieniť ani samotná FIA vo svojom tradičnom tlačovom stanovisku hneď v úvode. Tombazis zasadol po bok ďalšieho predsedajúceho, prezidenta a generálneho riaditeľa Formuly 1 Stefana Domenicaliho, a Komisia sa uzniesla a schválila niekoľko dôležitých zmien a rozhodnutí, ktoré uvádzame nižšie.

Mokré pneumatiky a kryty kolies

Problémy s mokrými pneumatikami a viditeľnosťou v daždivom počasí boli v minulom roku viac ako evidentné. Kým práca na avizovaných odnímateľných krytoch kolies pokračuje (FIA poďakovala za predložené dizajny a projekty a pripravuje v tejto súvislosti technickú smernicu, pričom podľa federácie sa s ich testovaním na trati začne v druhom alebo treťom štvrťroku), avšak stále je vlastne na svojom začiatku, nové mokré pneumatiky by mali zažiť svoju premiéru už v úvode sezóny.

„Po úspešných testoch prišlo Pirelli, aj s podporou tímov, s pneumatikami do prudkého dažďa, ktoré sú omnoho výkonnejšie než predchádzajúca špecifikácia – nevyžadujú si pritom použitie zahrievacích dečiek,“ vyhlásila FIA.

„Táto nová konštrukcia bude k dispozícii od Veľkej ceny Emilia Romagna 2023,“ dodáva federácia.

Vysielačková komunikácia medzi jazdcami a tímami

Túto zmenu potvrdila FIA len stručne a odzrkadlí sa v úprave pravidiel v oblasti regulácie toku informácií medzi tímami a jazdcami. „Komisia schválila návrh na uvoľnenie regulácie vysielačkovej komunikácie od a k jazdcom počas celého priebehu súťaže,“ napísala FIA.

Parc Fermé pre šprintové podujatia

Skôr procedurálna a procesná zmena, ktorú si fanúšikovia príliš nevšimnú, avšak pre tímy má význam. „Komisia schválila revidované postupy prijímania žiadostí v rámci Parc Fermé počas šprintových víkendov, ktoré umožnia výmenu širšej škály komponentov náchylných na poškodenie a väčšie využitie formulárov vypĺňaných samotnými tímami. Bude to platiť pre celé obdobie Parc Fermé od výjazdu monopostu do kvalifikácie v piatok až po štart do pretekov v nedeľu. Zmena bude zavedená prostredníctvom technickej smernice,“ uviedla FIA.

Zmeny na okruhoch

Komisia schválila a potvrdila vykonanie niektorých zmien na okruhoch veľkých cien. V Saudskej Arábii boli vykonané „významné zmeny“ pre zlepšenie výhľadu do zákrut. V Azerbajdžane a Miami dôjde k výmene povrchu. V boxoch v Zandvoorte došlo k tak žiadanému zväčšeniu rozostupov medzi jednotlivými postami pre vykonanie zastávky a v Katare bude vybudovaná nová budova boxov a infraštruktúra padoku.

Taktiež sa pristúpilo k zmene DRS zón s cieľom uľahčiť alebo sťažiť predbiehanie. „Tieto zmeny sa budú realizovať v Bahrajne, Džidde, Melbourne, Baku a Miami a zahŕňajú úpravu detekčných a aktivačných bodov. V Melbourne bude navyše opäť zavedená štvrtá DRS zóna,“ píše FIA.

Zmeny športových, technických a finančných pravidiel

Drobných úprav sa dočkali aj športové, technické a finančné pravidlá. S konečnou platnosťou bola popri letnej zavedená aj povinná zimná odstávka tovární, FIA tiež zmenila formuláciu predpisov udeľujúcich body za neodjazdenie celej dĺžky pretekov a tiež formuláciu pravidiel spôsobom, ktorý uľahčí prístup audítorskému tímu do tovární pri dohliadaní na dodržiavanie rozpočtového stropu.

Odsúhlasilo sa tiež zvýšenie rozpočtového stropu za každé podujatie nad 21 pretekov. Doteraz to bolo 1,2 milióna dolárov za každé preteky nad touto hranicou, po novom to bude 1,8 milióna.

Súvisiace články

Diskusia