logo F1online.sk

Kvôli rebríčku AWS sa Smedleymu ozývajú jazdci: Nie som teraz veľmi populárny

Jarno Trulli, Monako 2004
© Twitter/Renault
Milan Kubala
Milan Kubala20. 8. 2020

Formula 1 spojila sily so svojím partnerom AWS a dala dokopy rebríček jazdcov podľa ich čistej rýchlosti. Výsledky boli sčasti očakávané, sčasti prekvapivé. Nuž a to, ako finálna dvadsiatka nakoniec vznikla, začalo zaujímať aj jazdcov. Začali preto písať šéfovi dátových systémov Formuly 1 Robovi Smedleymu, ktorý vraj medzi nimi teraz nie je veľmi populárny.

Zoznam dvadsiatich najrýchlejších jazdcov vznikol na základe analýzy dát z posledných štyridsiatich rokov. Na čele rebríčka sa ocitol Ayrton Senna nasledovaný Schumacherom a Hamiltonom. Do prvej desiatky sa ale vošli aj Heikki Kovalainen či Jarno Trulli, nad čím nejeden fanúšik, a zrejme aj pilot, podvihol obočie.

Pilot Strata
1 Ayrton Senna 0,000s
2 Michael Schumacher 0,114s
3 Lewis Hamilton 0,275s
4 Max Verstappen 0,280s
5 Fernando Alonso 0,309s
6 Nico Rosberg 0,374s
7 Charles Leclerc 0,376s
8 Heikki Kovalainen 0,378s
9 Jarno Trulli 0,409s
10 Sebastian Vettel 0,435s
11 Rubens Barrichello 0,445s
12 Nico Hülkenberg 0,456s
13 Valtteri Bottas 0,457s
14 Carlos Sainz 0,457s
15 Lando Norris 0,459s
16 Daniel Ricciardo 0,461s
17 Jenson Button 0,462s
18 Robert Kubica 0,463s
19 Giancarlo Fisichella 0,469s
20 Alain Prost 0,514s

“Už mi prichádzajú správy. Nebudem spomínať žiadne mená, ale povedal by som, že od asi desiatich jazdcov zo súčasného štartového poľa a desiatich ďalších!” prezradil Rob Smedley, ktorý sa spolupodieľal na zhotovovaní rebríčka. “Nepovedal by som, že som najpopulárnejší… Teda u niekoho áno, ale povedal by som, že väčšina štartového poľa ma teraz nemá v obľube.”

Ross Brawn ako šéf Formuly 1 pre motoršport ostrú reakciu aj čakal. “Nemyslím si, že sa na tom smejú, ale rozprúdilo to poriadnu diskusiu. Myslím si, že keď pochopíte metodiku, tak to ľudia začnú chápať. Aká by totižto bola alternatíva? Alternatíva je každému dať napísať jeho vlastnú top desiatku. Garantujem vám, že tam budú rozdiely.”

Nuž a ako sa teda kompetentní dopracovali k tomuto rebríčku? “Pozreli sme sa na tímových kolegov v jeden deň, v rovnakej situácii a s rovnakou šancou. Získali sme tým časový rozdiel medzi týmito dvoma. To postupom času zbierate, sledujete priemer, a potom jeden z týchto dvoch prestúpi do iného tímu.”

“Nech je pilot A rýchlejší ako pilot B. Keď pilot B prestúpi do ďalšieho tímu a je lepší ako nejaký pilot C, tak môžete povedať, že A je lepší ako C, pretože A porazil B v jednom tíme, a v druhom tíme zas B porazil C. Takto to vyskladáte a analyzujete, a potom začnete vidieť, ktorí jazdci sú tí rýchli a ktorí konzistentne porážajú svojich tímových kolegov, a tiež o koľko,” vysvetlil Brawn.

Takáto metóda je tým presnejšia, čím viac má toho pilot vo Formule 1 odjazdené. Mladíci ako Charles Leclerc či Lando Norris toho v F1 odjazdili zatiaľ len pomerne málo, na druhej strane to však neboli oni, kto sa stal stredobodom prekvapených pohľadov.

Tým bola skôr dvojica Kovalainen a Trulli, a tiež absencia iných majstrov sveta. Aj na toto má Brawn vysvetlenie. “Snažili sme sa identifikovať najrýchlejšieho pilota na jedno kolo. Takže jazdca, kto vie svoju rýchlosť demonštrovať v rámci jedného kola, nejde nevyhnutne o jeho pretekárske zručnosti či výsledky. Samozrejme, že to bola veľká výzva, lebo sa bavíme o rôznych érach, rôznych autách a rôznych tímoch.”

“AWS a naši ľudia — hlavne Rob a jeho tím — sa pokúsili prísť s metódou, ktorá by dala odpoveď na túto opakujúcu sa otázku: Kto je najrýchlejší? Ako ste videli, objavili sa aj jedno-dve prekvapenia, ale keď sa nad tým zamyslíte, dáva to istý zmysel,” konštatuje na margo Kovalainena a Trulliho.

“Niekto, kto pracoval s Jarnom, a koho dobre poznám, povedal, že keby mali veľké ceny len päť kôl, tak by vyhral každú jednu. Jeho rýchlosť bola v krátkom časovom úseku fenomenálna,” vysvetľuje Brawn. Trulli vyhral len jediné preteky, stalo sa tak v Monaku 2004. “Ale nemal schopnosť udržať si tú svoju rýchlosť počas celej dĺžky pretekov.”

Na Brawnove slová súhlasne prikývol aj Rob Smedley, ktorý zažil Jarna Trulliho počas jeho rokov v Jordane. “Bol neuveriteľne rýchly, ale v nedeľu mu to nešlo.”

“Je to kontroverzné, pretože neexistuje jeden jednoznačný spôsob, ako porovnávať niekoho z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Nejazdili na rovnakých autách, nejazdili na rovnakých okruhoch a nemali ani rovnaký vek, keď boli najrýchlejší. Preto sme to extrapolovali a sme na to dosť hrdí,” dodáva Brawn ktorého potešila diskusia okolo rebríčka. Do budúcna vraj na jej základe môže dôjsť k zdokonaleniu metodiky.