Smedleymu sa nepáčia dnešní inžinieri: Chlapci, čo sa s tým tak seriete?
Rob Smedley patrí vo svete pretekových inžinierov k najznámejším postavičkám, hoci v kariére viedol v podstate len Felipeho Massu – výnimkami sú Luca Badoer a Giancarlo Fisichella, ktorí Brazílčana nahradili po jeho úraze v Maďarsku. Jeho pokyny „Fernando is faster than you“ a „Felipe baby, stay cool“ sa omieľajú aj dnes. Robovi sa však spôsob komunikácie jeho nasledovníkov príliš nepozdáva.
Známy pokyn Massovi v Nemecku v roku 2010 prišiel v dobe, keď bola tímová réžia zakázaná. Kódované správy sa používajú dodnes, pretože komunikácia medzi jazdcom a inžinierom je verejná a súperi počúvajú. Podľa bývalého inžiniera Jordanu, Ferrari a Williamsu by však dnešní muži na boxových múroch mohli zapracovať na spôsobe komunikácie. Podľa neho sa totiž k svojim pilotom správajú príliš mäkko a nie sú dostatočne priamočiari.
„Myslím si, že v dnešnej Formule 1 sa ľudia až príliš babrú s tým, ako posúvajú správy jazdcom,“ vyhlásil Smedley v podcaste Red Flags. „Nepozerám každé preteky, ale keď som nejaké videl, tak som si hovoril: ‚Chlapci, čo sa s tým tak seriete? Skrátka mu povedz, čo mu chceš povedať, nie?‘“
„Dajte nejakému narcistickému sociopatovi prst a on vám zožerie celú ruku, takže mu radšej nedávajte ani ten prst. Neukážte mu, že máte nejaký druh komplexu menejcennosti. Keď mu niečo poviete a on to možno urobí, treba povedať: ‚Chlapče, žiadne možno, tu sme v práci, však? Ja ti niečo poviem a ty to skrátka urobíš‘,“ povedal Smedley.
„Keď mi šéf niečo povie, tak to urobím. Takto funguje tento svet. Keď to neurobíme správne, tak vo svete narcisov a sociopatov nám začnú hovoriť, aby sme to robili nesprávne. Ak to nedokážete v tomto prostredí, kde vládne veľký tlak, tak všetko prestane fungovať a vykoľají sa. Radšej si teda stanovme základné pravidlá a všetci sa podľa nich riaďme,“ dodal bývalý inžinier F1.
Nájdu sa však aj výnimky a keď sa povie priamy a otvorený inžinier, väčšinu ľudí dnes napadne GP Lambiase. Ten vedie jedného z najúspešnejších a najimpulzívnejších jazdcov na rošte, ale napriek tomu neraz ukáže, že stále má nad ním prevahu. V tomto roku v Maďarsku označil svojho zverenca ako „detinského“ a predvlani v Belgicku ho uzemnil tým, že si to nabudúce môže urobiť podľa seba.
„Keby bola trať o dve sekundy rýchlejšia a ty by si mal prázdnu batériu, ako by to asi skončilo? Ale povedz mi, čo chceš robiť v Q3 a my to urobíme – pneumatiky, palivo a plán jazdy,“ vyhlásil Lambiase.
Za tento prístup ho v spomínanom rozhovore pochválil aj Smedley. „Max a GP majú rozhodne správny vzťah. GP mu povie, ako to je, a Max opätuje paľbu. Na GP mám veľmi rád jednu vec – podobne som sa vždy cítil aj ja –, že títo jazdci sa na svoj tím niekedy pozerajú trochu sociopaticky,“ myslí si bývalý zamestnanec Ferrari a Williamsu.
„Inžinieri často ponocujú, aby pre jazdca všetko pripravili. Sám som svojim jazdcom neraz povedal, že by sa mali vrátiť do garáže a ospravedlniť sa chlapcom za svoje, mierne povedané, nezrelé alebo nepekné správanie. Choďte za nimi a ospravedlňte sa. GP to urobil Maxovi a ja som to tiež urobil mojim jazdcom,“ dodal Rob.
- Značky
- Rob Smedley