logo F1online.sk

200 miliónov nestačí. Tímy argumentujú, že Seattle Kraken stálo miesto v NHL 650 miliónov

Po štarte VC Španielska 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 1. 2023

Zrejme ich ani vo sne nenapadlo, že 200 miliónov sa im bude zdať tak málo. V dnešnom svete Formuly 1 je táto čiastka podľa všetkého zanedbateľná, zvlášť keď ju rozdelíte desiatimi dielmi. Miesto medzi smotánkou F1 je vraj omnoho drahšie, píše britská BBC s odkazom na vlastné zdroje.

Ako hlavou preraziť betónový múr, ktorý sa navonok zdá byť z dreva alebo dokonca z papiera. Keď Michael Andretti s veľkou pompou oznámil, že chce vstúpiť na rošt s jedenástym tímom, fanúšikovia tento nápad vítali prevažne s nadšením. Zrejme ani netušili, že bude nasledovať vojna.

Na papieri to vyzerá jednoducho. FIA má pre tento účel zavedený proces a ak splníte všetky podmienky, prečo by vás nemali pustiť? Nuž, ako sa ukázalo, desiatka tímov urobí možné aj nemožné len aby spochybnili jeho projekt. Prídeš, neuspeješ, skrachuješ a hodnotu športu tým na roky zničíš. Nie tak dávno sme boli svedkami projektov ako Manor, Caterham či HRT. Ako máme vedieť, že nebudeš len ďalší z nich?

Andrettimu v podstate povedali, nech ide a nájde si podporu veľkej firmy, veľkého výrobcu automobilov. A tak sa aj stalo a začiatkom januára 2023 oznámil spoločný projekt s Cadillacom. Nenechajme sa však zmýliť, toto nie je ďalší dodávateľ pohonných jednotiek. Toto je „iba“ sponzor. Napriek veľkohubým prehláseniam pripomína spolupráca s Cadillacom skôr niečo ako partnerstvo Sauberu a Alfy Romeo, teda klasický vzťah tím-titulný sponzor. Tímy spochybňujú motiváciu Cadillacu a možno aj jeho zapojenie. K tomu im nahrávajú aj správy o ešte stále sa len budujúcej infraštruktúre Andrettiovcov. Ako však máte budovať infraštruktúru za stovky miliónov, keď ešte ani neviete, či ich použijete? Stačí nájsť akúkoľvek „hnidu“ na Andrettiho projekte, to je teraz jediné poslanie desiatky stajní pri obrane vlastných peňaženiek.

Tým sa dostávame k tomu, čo je v tejto kauze ťažiskový problém. Peniaze. Aká je aktuálna hodnota miesta na štartovom rošte. Keď sa pred rokmi prijímala nová Concordská dohoda, tímy si stanovili ako poplatok za vstup do Formuly 1 vo výške 200 miliónov dolárov. Vtedy nám to pripadalo ako šialená čiastka, ktorú skrátka nikto nezaplatí, dnes to desiatke tímov pripadá ako „drobné“. Hlavne keď uvážime, že sa rozdelí rovným dielom, teda každý tím dostane 20 miliónov.

„Ako však záujem o F1 v posledných rokoch rástol, šéfovia tímov sa začínajú pýtať, či je 200 miliónov dosť,“ píše britská televízia BBC.

„Jeden vysoko postavený insider poukázal na to, že 200 miliónov nahradí desiatke tímov stratu na prize money len za obdobie dvoch rokov. Naznačuje, že suma by sa mala pohybovať niekde v rozmedzí 600 až 700 miliónov dolárov.“

„Tímy tiež argumentujú tým, že 200 miliónov je za miesto vo Formule 1 výrazne podhodnotená čiastka. Poukazujú na posledné rozšírenie NHL v Severnej Amerike, kde skupina investorov zakladajúcich klub Seattle Kraken zaplatila ‚expanzný poplatok‘ 650 miliónov dolárov,“ dodáva BBC.

To vyvoláva otázku, koľko je asi tak na svete ľudí, ktorí by za týchto okolností dokázali vybudovať tím Formuly 1 úplne od nuly? Musíte postaviť továreň, najať zamestnancov, získať dodávateľov a potom ešte zaplatiť 700 miliónov? Na založenie nového tímu odteraz zrejme budete potrebovať konzorcium investorov a na toto pomyslenie si skrátka musíme zvyknúť, nech to znie akokoľvek absurdne. Hlavne keď uvážime, že tím Haas momentálne nemá hodnotu možno ani polovice zo 700-miliónovej sumy.

Súvisiace články