logo F1online.sk

Andrettiho rozčuľuje „chamtivosť“ tímov: Boja sa, že im vezmeme amerických sponzorov

Roger Griffiths a Michael Andretti
© Twitter/BMW Motorsport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 1. 2023

Spor o vstup jedenásteho tímu Michaela Andrettiho do Formuly 1 sa nám pomaly začína meniť na otvorenú vojnu. Keď Američan minulý týždeň s veľkou pompou oznámil, že sa mu podarilo získať podporu General Motors, mnohí nadobudli dojem, že jeho vstupu do F1 už nemôže nič zabrániť. Podľa všetkého je však pravý opak pravdou a Andretti po týždni opäť vystúpil v médiách, pričom potenciálnych súperov obvinil zo strachu a chamtivosti.

Zrejme to nebude len o tom, že sa pomyselný koláč bude deliť jedenástimi a nie desiatimi dielmi. Vstup čisto amerického tímu s podporou veľkej americkej automobilky predstavuje pre desať tímov nezanedbateľnú hrozbu, ktorej sa možní súperi môžu zbaviť tak, že ju medzi seba jednoducho nepustia. Teda aspoň tak sa dajú vykladať posledné vyjadrenia Michaela Andrettiho.

„Celé je to iba o peniazoch,“ prehlásil pre Forbes to, čo všetci už beztak vieme. „Jednak je to ich neochota deliť sa o desatinu z ich podielu na prize money, ale sú tiež veľmi chamtiví a myslia si, že im vezmeme všetkých ich amerických sponzorov.“

„Celé je to len chamtivosť a sledovanie vlastných záujmov miesto úsilia dosiahnuť to, čo je najlepšie pre celkový rast šampionátu,“ dodal Michael Andretti.

Ten môže rátať aspoň s podporou FIA a jej prezidenta Mohameda bin Sulajema, avšak ani federácia nie je v tejto veci celkom nestranná. Prípadný jedenásty účastník by aj pre ňu znamenal ďalšiu možnosť získavať na vstupných poplatkoch. Veď v tejto sezóne získala FIA len od Red Bullu štedré „príspevky“, vyše 6,2 milióna dolárov za ich prihlášku, ďalších 963-tisíc zaplatil za svoju superlicenciu Max Verstappen a 650-tisíc Sergio Pérez. Ďalší účastník teda znamená aj ďalšie platby, takže v celom tomto spore nenájdete nikoho, kto by bol úplne nestranný.

„Z odporu Formuly 1 nie som prekvapený, tam sa majitelia vždy starajú len o seba, nie o dobro športu. To je rozdiel medzi stanoviskom prezidenta Sulajema a vlastníkov tímov. Prezidenta zaujíma budúcnosť športu,“ hovorí Andretti.

„Mohamed to chápe. Je to pretekár a rozumie tomu, že šampionát potrebuje jeden alebo dva nové tímy. Je to však šampionát pod hlavičkou FIA a práve tam majú v rukách väčšinu kariet,“ povedal bývalý pilot McLarenu.

Ten povedal ešte jednu zaujímavú vec, šéf Formuly 1 Stefano Domenicali je vraj „veľmi rád“, že Andretti k svojej „ponuke“ pridal aj Cadillac.

Zároveň sa postavil na odpor slovám zástupcov tímov, podľa ktorých ide americkej automobilke len o „nálepku“. Objavila sa totiž špekulácia, že Andretti bude odoberať motory od Renaultu (pred rokom o tom médiám povedal jeho otec Mario) a tie následne ponesú označenie Cadillac.

„Cadillac sa bude na stavbe monopostu podieľať do veľkej miery. Ak by sme sa v roku 2025 dostali do Formuly 1, nová generácia motorov ešte zavedená nebude. V roku 2026 však môžeme premýšľať o rôznych veciach s ďalším dodávateľom motorov,“ povedal Andretti.

„Nebolo by to vôbec o nálepke Cadillac, pretože v tom motore by sa nachádzalo duševné vlastníctvo Cadillacu, takže žiadna nálepka,“ dodal.

Je však zrejmé, že General Motors už teraz nestíha a je veľmi nepravdepodobné, že by v roku 2026 vstúpili do Formuly 1 ako ďalší dodávateľ pohonných jednotiek.

Súvisiace články