logo F1online.sk

Po Andrettim prejavuje opätovný záujem o vstup do F1 aj Panthera

Panthera Team Asia
© Twitter/Panthera Team Asia
Tomáš Masár
Tomáš Masár8. 1. 2023

Po Michaelovi Andrettim a General Motors prejavila záujem o vstup do Formuly 1 aj Panthera Team Asia. Tá sa o vstup do kráľovnej motoršportu usilovala už v minulosti, konkrétne v roku 2019, no jej vyhliadky zmarila pandémia. Tentokrát ázijský tím verí, že by mohol byť úspešný.

Za predpokladu, že by sa Panthera v roku 2026 objavila na štartovom rošte, rada by vsadila aspoň na jedného ázijského pilota. Rovnako tak by chcela vytvoriť aj vlastnú jazdeckú akadémiu pozostávajúcu z čisto ázijských pretekárov.

Spoluzakladateľ Panthery Benjamin Durand hovorí, že zatiaľ čo mnoho iných ľudí by po neúspešnom pokuse dostať sa do F1 s projektom seklo, vedenie Panthery sa rozhodlo vytrvať. Verí, že tím v bude v najvyššej motoristickej súťaži žať úspechy, a to preto, lebo ázijský trh skrýva minimálne rovnaký potenciál ako americký.

„Bola to ako jazda na horskej dráhe,“ uviedol Benjamin Durand pre PlanetF1.com. „Tento projekt sme mohli vzdať už dávno, ale veríme mu. Formula 1 sa veľmi sústreďuje na trh USA, čo je normálne, pretože rastie, ale ďalším veľkým trhom pre F1 sú Ázia a Afrika.“

„Myslíme si, že ázijský trh a čínsky trh sú ďalšie trhy, ktoré sa budú rozvíjať. Najmä teraz, keď Čou preteká v F1.“

Duran verí, že sa Panthere do F1 podarí konečne vstúpiť a nebude čeliť rôznym priťažujúcim okolnostiam ako v minulosti.

„Konkrétny problém, ktorý máte, keď sa usilujete dostať do F1 je, že všetko musí perfektné klapnúť,“ poznamenal Durand. „Keď sme mali peniaze, FIA a F1 neboli na náš príchod pripravené, pretože v tom čase zrovna rokovali o Concorde Agreement. Potom sme rokovali s Renaultom, v snahe stať sa partnermi po technickej stránke, no prešli mnohými zmenami vo vedení. Následne sa dali veci opäť do pohybu, no prišla pandémia a prišli sme o financie, takže sme ich museli opätovne zháňať.“

„Sme pripravení v našich snahách pokračovať. Sme dohodnutí s niekoľkými ľuďmi, ktorí sú pripravení naskočiť na palubu, no väčšina z nich sa ešte stále angažuje vo Formule 1 a nemôžu sa uvoľniť. Nemalo by však zmysel riešiť veci dopredu, pokiaľ nezabezpečíme všetky ostatné aspekty projektu. Chceme to robiť seriózne.“

„Vieme, aký bol vstupný proces Haasu, vyslovil sa Durand. „Keď sme diskutovali s FIA a právnym tímom, povedali nám, že to bude v podstate prebiehať tak, ako predtým. V súčasnosti čakáme na potvrdenie. Bolo nám povedané, že do konca mesiaca zverejnia to, čo od tímov očakávajú, aby splnili.“

Aj keď je Panthera, podobne ako Andretti a General Motors, ešte len uchádzačom o vstup do F1, má už vraj predbežne zazmluvneného existujúceho dodávateľa pohonných jednotiek. V ostatných ohľadoch to však zatiaľ také ružové nie je. Ázijský tím, aspoň spočiatku, neplánuje vybudovať vlastný aerodynamický tunel a taktiež chce väčšinu dielov nakupovať od iných výrobcov.

„Na súčasných pravidlách je dobré to, že si môžete kúpiť až 70% auta od iného výrobcu. Neplánujeme hneď postaviť aerodynamický tunel, môžeme sa dohodnúť s existujúcim tímom, že sa oň budeme deliť. Taktiež v Európe sú dostupné aerodynamické tunely, ktoré sa dajú použiť. Základné veci, ktoré od nás požadujú, sú, aby sme boli finančne zabezpečení, mali technické a manažérske know-how a taktiež sa nás pýtali, čo môžeme do F1 priniesť a ako šampionát obohatiť, aby rástol.“

„Toto sú hlavné veci, ktoré musíme splniť. Je to beh na dlhé trate. Sme veľmi realistickí. V prvom rade musíme existovať, začať, nebyť na smiech a potom uvidíme, kam sa až posunieme. Pôjdeme krok za krokom. Nemá zmysel, aby sme sa hneď nechali zlákať snami o pódiách, tituloch a podobne. Pred tým, než sa naučíme behať, musíme vedieť chodiť,“ dodal Durand.