logo F1online.sk

Haas by sa dnes do F1 nedostal, Andretti je na tom oveľa lepšie než oni, hovorí šéf LKYSUNZ

Po štarte VC Japonska 2023, monoposty zozadu
© Renault SAS
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 10. 2023

Formule 1 ako biznisu dlho nikto neveril. Výsledky tímov ako Toyota či Jaguar, k tomu „úspechy“ projektov ako Manor, Caterham či HRT dokonalo podčiarkli staré príslovie, že keď chcete v F1 zarobiť milión, potrebujete dva milióny. Dnes je však situácia celkom odlišná a kým nedávno by vám miesto vo Formule 1 dali aj zadarmo, dnes vám nestačia ani stovky miliónov dolárov. Historické poučenie je zrejmé, taký Gene Haas by dnes mal ruky-nohy bozkávať Güntherovi Steinerovi, ktorý ho presvedčil, aby dôveroval jeho nápadu.

Keby sa projekt ako Haas dnes usiloval o vstup do Formuly 1, takmer istotne by neuspel. Pri problémoch, ktorým čelí veľmi úspešný tím Michaela Andrettiho, by bol Günther Steiner odsúdený na neúspech. Gene Haas sa v roku 2016 stal členom veľmi exkluzívneho klubu a teraz sa snaží zabuchnúť dvere väčším menám a bohatším značkám než je tá jeho.

FIA nedávno ukončila vyhodnocovanie záujemcov o vstup do Formuly 1. Federácii sa prihlásili štyria uchádzači, z ktorých dostal zelenú len Andretti. Neúspešnými kandidátmi boli Rodin, Hitech a ázijský projekt LKYSUNZ, ktorý bol skôr známy pod menom Panthera. Generálny riaditeľ tejto spoločnosti, Benjamin Durand, si teraz pohovoril s médiami na túto tému.

„Úprimne povedané, myslel som si, že bude záujem mať dvanásť tímov a okrem Andrettiho si vyberú aj jedného z troch ďalších záujemcov (LKYSUNZ, Rodin a Hitech, pozn. red.), pretože podľa toho, čo viem od tímov – samozrejme, nie som zapojený do všetkého –, bola konkurencieschopnosť všetkých ostatných tímov na úrovni Haasu alebo AlphaTauri,“ povedal Durand pre The Race.

„Andretti je na omnoho vyššej úrovni a chce bojovať o víťazstvá, takže ponúkajú oveľa viac. Keby sa Haas teraz uchádzal o miesto spolu s nami, myslím si, že by neuspel. Latka je momentálne tak vysoko, že keď sa pozriete na návrh Haasu spred niekoľkých rokov, dnes by ju pravdepodobne nepreskočili,“ dodal Durand.

Haas prišiel v roku 2016 s úplne novým modelom, keď elegantne obišiel pravidlá o zákaze zákazníckych áut tým, že si všetky súčiastky nakúpil od Ferrari a Dallary. Odvtedy prešli pravidlá v tomto smere nemalými zmenami, ale aj keď je Andretti pyšná značka, šéf tejto stajne sa netají tým, že „na začiatok“ chce napodobniť Haas a nakúpiť všetky súčiastky z tretích strán.

Andretti však ešte nemá ani zďaleka vyhraté. Teraz sa potrebuje dohodnúť s Liberty Media na obchodných podmienkach, čo nebude vôbec jednoduché. Práve na to podľa Duranda doplatil aj jeho celok. Dôvodom neúspechu LKYSUNZ-u vraj nie je nedostatočná kvalita, ale tlak desiatich súčasných tímov, ktoré sa nechcú deliť a FIA okrem Andrettiho nechce bojovať za ďalších záujemcov.

„Dobre, taká je skrátka súčasná situácia, ale nemyslím si, že v našom prípade ide o technický, komerčný alebo finančný problém,“ myslí si Durand. „Podľa mňa sa usilovali o dvanásť tímov, ale cítili odpor, takže sa rozhodli na to príliš netlačiť.“

„Už teraz je cítiť napätie medzi FIA a F1 v prípade jedenásteho tímu. Keby otvorili dvere aj dvanástemu účastníkovi, dostali by sa do ešte zložitejšej situácie.“

„Podľa mňa teda – a ja nie som FIA alebo jeden z tímov – bola kvalita štyroch účastníkov dostatočne vysoká, aby boli prijatí, takže sme mohli mať až štrnásť tímov. Skrátka tým chcem povedať, že všetci štyria záujemcovia boli dostatočne dobrí. To si myslím,“ dodal Durand.

Súvisiace články