logo F1online.sk

Nové monoposty budú po úprave podlahy o pol sekundy pomalšie, hovorí Tombazis

Monoposty za bezpečnostným vozidlom, safety car
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Tomáš Masár
Tomáš Masár4. 1. 2023

Väčšina tímov štartového poľa sa v minulej sezóne trápila s nepríjemným poskakovaním na rovinkách. Niektoré celky sa s týmto problémom vysporiadali pomerne rýchlo, iné  sa s ním potýkali naopak dlhodobo. Keďže sa niekoľko jazdcov sťažovalo na bolesť, ktorú im tento fenomén spôsoboval či na bezpečnostné riziká, FIA sa rozhodla zasiahnuť a pristúpiť k zmenám v technických predpisoch, vďaka ktorým by poskakovanie budúcej sezóne malo takmer vymiznúť. Každá minca má však dve strany. Nevýhodou nových technických regulácií je spomalenie monopostov o vyše pol sekundy.

K spomaleniu dôjde kvôli zvýšeniu okrajov podlahy o pätnásť milimetrov, na základe ktorého prídu monoposty o určité množstvo prítlaku a budú tak v konečnom zúčtovaní o niečo pomalšie. Nikolas Tombazis, technický riaditeľa FIA pre monoposty, si však za svojím rozhodnutím stojí. Polsekundová strata je podľa neho zanedbateľná.

„Nepochybujem, že sme urobili správnu vec,“ povedal Nikolas Tombazis o rozhodnutí zmeniť pravidlá. „Snažili sme sa nájsť pragmatické, krátkodobé a strednodobé riešenie. Poskakovanie nemusí nevyhnutne zmiznúť, ale bude menej citeľné.“

„Nestratíme príliš veľa prítlaku. Povedal by som, že asi pätnásť až dvadsať bodov prítlaku, čo možno zodpovedá pol sekunde alebo tak nejak. Možno. Samozrejme si ale myslím, že vývoj túto stratu zmaže.“

Tombazis sa priznal, že ho, podobne ako aj popredných predstaviteľov jednotlivých tímov, poskakovanie v minulom roku prekvapilo.

Všetkých to trochu zaskočilo,“ poznamenal. „Obdržal som nejaké samoľúbe komentáre od niektorých ľudí z historického oddelenia a od ľudí, čo sa zameriavajú na históriu a tak ďalej. V skutočnosti to však nikto poriadne nepredpovedal.“

„Akonáhle sme však celkom dobre pochopili, ako k problému dochádza, prijali sme určité opatrenia. Medzitým aj samotné tímy tomu celkom dobre porozumeli. Celkovo si myslím, že napríklad od Baku došlo k pomerne masívnej zmene, keď sme už vedeli, čo stojí za poskakovaním.“

Aj keď tímy a FIA v súčasnosti už poskakovaniu pomerne dobre rozumejú, Tombazis si nemyslí, že problém úplne vymizne.

„Myslím si, že so zmenami sa to prirodzene zníži. Či sa nám to však už úplne podarí vyriešiť alebo sa s poskakovaním budeme občas potýkať, to sa ešte uvidí,“ dodal Tombazis.

Súvisiace články