Symonds: FIA na poskakovanie reagovala prehnane | Magazín F1 - F1online.sk

Symonds: FIA na poskakovanie reagovala prehnane

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Mercedes

Monoposty v roku 2023 nebudú úplne identické s tými tohtoročnými. Medzinárodná automobilová federácia pristúpila k drobnej úprave technických predpisov v reakcii na problémy s poskakovaním. Táto zmena sa niesla na vlne veľkej kritiky a pridal sa k nej aj technický riaditeľ Formuly 1 Pat Symonds.

Problémy s poskakovaním dosiahli svoj vrchol na Veľkej cene Azerbajdžanu. Pohľad na Lewisa Hamiltona, ktorý sa pre bolesti chrbta nevie dostať z kokpitu Mercedesu, sa nám istotne všetkým vybavuje. FIA sa na tieto problémy rozhodla reagovať a celá vec skončila drobnou zmenou technických pravidiel pre rok 2023, ktoré podľa mnohých idú „na ruku“ tímu Mercedes. Práve ich monopost trpel na tento fenomén najviac.

„Myslím si, že FIA reagovala po Baku trochu prehnane,“ povedal technický riaditeľ Formuly 1 Pat Symonds pre Auto Motor und Sport.

„V Baku boli dôsledky tohto javu najhoršie, pretože tento tím skúsil pri nastavovaní svojho auta niečo odlišné, čo nefungovalo, a potom s tým išiel s hlukom na verejnosť. Tento problém by sa pritom podarilo vyriešiť, aj keby nedošlo k zásahom zvonku. Väčšina tímov teraz rozumie tomu, ako dostať poskakovanie pod kontrolu,“ dodal Symonds.

Tento jav prekvapil takmer všetkých. Okrem špičkových ľudí v Mercedese to zaskočilo aj samotného Symondsa, ktorý má vo Formule 1 obrovské skúsenosti a začínal ešte v 80. rokoch s tímom Toleman, takže patrí k tej hŕstke ľudí, ktorá vo Formule 1 pracovala aj v časoch, keď sa ground effect objavil po prvýkrát.

„Musím sa priznať, že na našom radare to nebolo,“ priznal Symonds. „Malo sa to však na ňom objaviť. Mali sme prostriedky na to, aby sme poskakovanie odhalili vopred, pretože sme pracovali s dynamickými simuláciami. Použili sme ich napríklad pri simulovaní auta, ktoré rotuje vo vzduchu, ako napríklad v prípade nehody Marka Webbera vo Valencii. Potrebujete na to špeciálny softvér a my sme ho mohli použiť na predvídanie a pochopenie poskakovania.“

„Mal som to vedieť aj ja, pretože som na autách s ground effectom pracoval. Jednoducho som na to však zabudol. Niet pochýb o tom, že poskakovanie mnohé zmenilo. Tímy museli tento problém vyriešiť skôr, ako mohli pracovať na aerodynamike. Poskakovanie však nie je čisto aerodynamický problém. Je v tom tiež veľa mechaniky, napríklad tuhosť zavesenia kolies,“ povedal Symonds.