logo F1online.skF1online.sk

Formula 1 uvažuje pre rok 2026 o „reverznom DRS“

Max Verstappen po štarte VC Abú Zabí 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 12. 2022

Vstúpi nám v roku 2026 do hry ďalšia zaujímavá technická novinka? Aktívna aerodynamika je v súčasnej Formule 1 zakázaná, hoci z tohto výroku musíme odčleniť používanie DRS a tiež snahu tímov prepasírovať sa medzierkou v pravidlách prostredníctvom flexibilných krídel. Uvažuje sa však o tom, že by sme od roku 2026 mohli vidieť aj skutočnú aktívnu aerodynamiku a hovorí sa o jednej novinke, ktorá však rozhodne nebude pochuti všetkým.

Aktívna aerodynamika, ktorá bude znevýhodňovať lídra pretekov? Tento nápad, ktorým sa vlastne bude trestať ten najlepší, určite neulahodí každému. Šéfovia športu však toto vidia ako možnosť, ktorou by sa dalo zabrániť dominantným víťazstvám v pretekoch.

Faktom je, že šéfovia tímov sa zaoberajú myšlienkou zaviesť aktívnu aerodynamiku od roku 2026. Pôvodne im išlo o to, aby zlepšili spotrebu paliva znížením odporu na rovinkách a potom zas zvýšením prítlaku v technickejších pasážach.

Formula 1 sa však zamýšľa nad tým, že zájde ešte ďalej a pokúsi sa aktívnu aerodynamiku použiť na zlepšenie šou. Je to tiež súčasť scenára, podľa ktorého by sme sa mohli zbaviť DRS, avšak to by bolo nahradené ďalšou „umelinou“ – buďto zväčšením krídel pre prenasledujúce monoposty v zákrutách alebo ich zmenšenie na rovinkách.

Je tu však aj možnosť, že by sa vedúcemu pretekárovi ešte viac skomplikoval život a čelil ešte väčšej výzve zo strany prenasledovateľov.

Odchádzajúci výkonný riaditeľ pre motoršport Ross Brawn odhalil, že sa uvažuje o možnom znížení prítlaku pre lídra pretekov, ktorý by sa tak nemohol odpútať a zmiznúť v diaľke, alebo by to mal aspoň ťažšie.

V exkluzívnom rozhovore pre magazín Autosport priznal, že šéfovia športu uvažujú o čo najlepšom využití aktívnych aerodynamických prvkov. Možnosťou je aj akési „reverzné DRS“, ktoré miesto zrýchlenia útočiaceho monopostu spomalí ten brániaci sa.

„Jednou z najväčších otázok pre rok 2026 je nasadenie aktívnej aerodynamiky,“ povedal Brawn. „Myslím si, že sa jedná o atraktívny krok smerom k lepšej efektivite.“

„Stále je potrebné vyriešiť, či to môžeme urobiť, a keď môžeme, tak či sa to dá urobiť bezpečne a predvídateľne. Hoci takú napol aktívnu aerodynamiku tu už máme v podobe DRS, keďže aj to je aktívna aerodynamika. Dá sa však využiť ešte nejakou významnejšou mierou?“

„S aktívnou aerodynamikou totiž určite môžete ovplyvniť auto vpredu. Mohli by ste monoposty udržať blízko pri sebe tým, že keď sa k lídrovi niekto priblíži dostatočne blízko, tak auto vpredu stratí trochu prítlaku, kým prenasledovateľ ho bude mať k dispozícii viac. Môžete sa s tým rôzne hrať a je to príležitosť,“ hovorí Brawn.

„Nehovorím, že by sme to urobili, ale je to príležitosť. Rok 2026 bude ponaučením z toho, čo máme teraz a myslím si, že nejakú formu aktívnej aerodynamiky uvidíme,“ dodal Brawn.

Otázka však znie, že keď vám DRS pripadá byť „umelé“, ako vám asi bude pripadať takáto myšlienka?

Súvisiace články

Diskusia