logo F1online.sk

Pirelli pripraví pre rok 2023 o jednu zmes suchých pneumatík viac

Pneumatiky Pirelli
© LAT Images/Pirelli
Tomáš Masár
Tomáš Masár25. 11. 2022

Zatiaľ čo v uplynulej sezóne sa používalo dovedna päť zmesí suchých pneumatík, o rok ich bude o jednu viac, teda šesť. K zmesiam s označením C1, C2, C3, C4 a C5 pribudne po novom aj C0.

Skutočne novovytvorenou zmesou však bude C1 a nie C0. C0 bude len premenovaná stará C1. Nová C1 bude úplne nová zmes, ktorá bude mať za úlohu vyplniť výkonnostnú medzeru medzi starou C1 a nezmenenou C2.

„Zaviedli sme novú zmes C1 a rozhodli sme sa v budúcom roku používať šesť zmesí, nie päť,“ uviedol šéf Pirelli pre motoršport Mario Isola. „Súčasnú C1, ktorá fungovala celkom dobre napríklad v Zandvoorte alebo Silverstone, sme odstrániť nechceli. Rozhodli sme sa predstaviť novú C1 s lepšou priľnavosťou v porovnaní so starou C1, takže stará C1 je teraz C0, aby sme sa vyhli premenovaniu všetkých ostatných zmesí.“

„Máme novú C1. C2, C3, C4 a C5 sú rovnaké ako tento rok. Nová C1 je oveľa bližšie k C2 ako tá stará. Povedal by som, že jediný cieľ, ktorý sme nedosiahli, bolo zavedenie novej C3, ktorá by lepšie vyplnila rozdiel medzi súčasnou C2 a C4.“

Doposiaľ boli, až na tohtoročnú veľkú cenu Austrálie, v pretekoch vždy nasadené tri po sebe idúce zmesi. V praxi to vyzeralo tak, že sa Pirelli napríklad rozhodlo počas víkendu nasadiť C2, C3, C4, keď najmäkšia C4 predstavovala mäkkú sadu pneumatík, tvrdšia C3 stredne tvrdú sadu pneumatík a najtvrdšia C2 tvrdú sadu pneumatík. Po novom by vraj mohlo dôjsť k zmene v tomto formáte.

V niekoľkých prípadoch by nemuseli byť nutne nasadené za sebou nasledujúce zmesi, ale postupnosť by bola porušená. Ako by to v takýchto pretekoch teda vyzeralo? Povedzme, že by sa na určitej veľkej cene taliansky výrobca pneumatík rozhodol použiť C1, C3 a C5. Posledná menovaná zmes by niesla červené, druhá žlté a prvá uvedená biele označenie.

Isola pripúšťa, že by k niečomu takémuto v budúcej sezóne dôjsť mohlo, no nie počas prvých podujatí. „V niektorých prípadoch môžeme pri vyberaní zmesí preskočiť určitú zmes, ale nie vždy. Je to možnosť, ktorú si nechávame ako rezervu,“ povedal Talian.

„Čoskoro predstavíme zmesi pre prvé tri alebo štyri preteky, samozrejme preto, že potrebujeme vyrábať pneumatiky a prepravovať ich po mori. Pri rozhodnutiach pre druhú časť šampionátu chceme byť o niečo flexibilnejší. To ale neznamená, že medzi jednotlivými sadami pneumatík budú rozdiely dve alebo tri zmesi,“ dodal Isola.